30. marts 2003 - 15:40Der er
11 kommentarer og 2 løsninger
C5: hvordan deles en stor regning
Hvis en kunde skal faktureres én gang for en stor ordre, som så indbetales i rater aconte over flere indbetalinger.....hvordan undgår man så at:
1. Det resterende beløb tilføres rykker + gebyr 2. Det resterende beløb altid står fuldt ud på debitorlisten
Mht. 2'eren så mener jeg følgende:
Hvis kunden køber for 1 million og skal betale 100.000 kr. 10 gange, fordelt over et år, så nytter det jo ikke at man på debitorlisten efter første indbetaling stadig får oplyst at man inden for de næste 30 dage kan forvente 900.000 kr. indbetalt.
Altså, jeg vil gerne fakturere hele beløbet for at salget faktureres komplet i den måned det er foretaget - omvendt vil jeg gerne behandle den som om det var faktureret i mindre portioner, hvor hver "bid" af den havde sin egen forfaldsdato.
Umiddelbart kan jeg ikke se at det kan lade sig gøre. Pointen er jo netop at du laver én postering. Så skulle man kunne lave en specialspecifikation inde bagved som var det som den skulle behandles efter, rent rykker/rente/betalingsmæssigt, men det er der ikke i C5. Du kan holde den ude af renteberegningen ved at lade den være ikke-godkendt, dvs. NEJ i feltet "Godkendt" når du bogfører fakturaen. Så vil den ikke blive taget med i rentekørslen. Skal du have løst ovenstående efter din model, så skal der laves en ret omfattende ændring, hvilket jeg ikke vil anbefale med mindre der er rigtig mange af denne slags posteringer og at du har råd til at få det lavet (skønsmæssigt vil en C5-programmør skulle have 20.000 for at få det til at spille perfekt!)
Efter at have kørt den originale faktura ud, ville jeg via kassekladden gå ind på debitoren og splitte fakturaen 1234 op i 10 delfakturaer, dvs 1234a, 1234b, 1234c ... og der sætte forfald i henhold til det aftalte betalingsmønster.
Du går ind i kassekladen, i kontotype vælger du "D" for debitorer, vælg debitor-nr i konto, taster 1.000.000 i kredit, tekst efter dit valg, i faktura f.eks. 1234kn og i posttype vælg kreditnota (du kan også vælge at udligne fakturaen med det samme ved at trykke F5 og vælge fakturaen med F5, derefter returnerer du med F3). På næste linie taster du igen kontotype "D", vælg debitor-nr i konto, taster 100.000 i Debet, tekst efter dit valg, i faktura 1234a og i posttype "faktura" indtast i forfald første forfaldsdato, og sådan fortsætter du til du har lagt alle dine poster ind.
1. Mht. godkendt er det blot et felt på den enkelte postering som udløser nogle advarsler. F.eks. hvis du ved indbetaling af en faktura afmærker betalingen mod en ikke godkendt faktura, vil den sige "..ikke godkendt ... vil du fortsætte?". Ligeledes bliver de holdt ude af rente- og rykkerprocedurer (med mindre man har ændret i disse kørsler). Så den er "ufarlig". 2. Hvis du vil vælge Tobler's løsning, så er den lidt på kanten måske. Dels fordi den oprindelige faktura bliver "krediteret" og de nye poster ikke er dokumenteret overfor debitor. Debitors revisor vil i hvertfald med god ret kunne gøre indvendinger imod at betale den oprindelige faktura - og de nye poster! I stedet ville jeg nok - selvom det ikke er det du søger efter - lave det som 10 separate fakturaer med hver sin betalingsbetingelse - eller styre det manuelt!
Betalingsfristen på en udskrevet faktura ændrer du på denne måde: Vælg debitoren fra kartoteket, vælg vis poster (lokal, postering), placér cursoren på den post du vil ændre, vælg lokal / forfaldsdato og indtast den dato du ønsker.
Vedr. dma's indvendinger mod opslitningsløsningen kan du vælge ompostering istedet for kreditnota i posttype, i teksten på de enkelte linier kan du så skrive: 10% af faktura 1234, forfald xx.xx.xx.. Omposteringen og den originale faktura kan du undlade at udligne og sætte til sidste forfaldsdato:
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.