Avatar billede adidas Nybegynder
14. november 2000 - 02:06 Der er 35 kommentarer

Overvågning Via overvågning kamera på netværk!!

Ok...jeg ved godt at at det kan lad sig gøre....men behøver bloit en smule hjælp til at sætte det op..
Jeg vil i Lokale i sætte 2 camera op
i lokale 2 skal der være 2
i lokale 3 skal der være 3
de skal alle sammen sende til en maskine stående par 100 kilomete´r væk..
samtid skal jeg have mulighedenm for at kunne overvåge via min laptop..
Vil gerne have en uddybet svar; Hardware/Software?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 02:20 #1
Du skal nok uddybe lidt hvad det er du vil?? Skal de køre over Internettet??? Så bliver det en dyr fornøjelse...

Så skal du have 1 RTSP server til at Streame med  plus en masse båndbredde og 8 Encoder-stationer  der ikke laver andet end at encode dit live-signal og det tror jeg ikke lige er den løsning du er ude efter...

Du skal bruge samme udstyr på intranet, men er ikke helt så bundet af båndbredden...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
14. november 2000 - 08:57 #2
følger lige med her :)
Avatar billede schubert Nybegynder
14. november 2000 - 09:25 #3
Axis, et svensk firma der ikke laver andet en ting til netværk, har udviklet et kamera der er specielt lavet til netværk.

Dette betyder at du ikke har brug for en pc til at styre det, men kan gå direkte ind på kameraets IP-adresse og fange det.

Du kan læse om det her http://www.axis.com/products/camera_servers/.

Axis har ligeledes en del på deres side omkring overvågning, både hardware og softwareløsninger.

Med hensyn til at føre signalet videre til din laptop, vi jeg anbefale at du få en 512kbit adsl, og laver et VPN mellem de 2 destinationer.

Modsat de andre udbydere følger der ip adresser med, hvis du bestiller det hos Tele DK. Desværre er ventetiden oppe på ca. 12 uger nu.

Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 09:32 #4
interessant løsning... Må lige kigge lidt på det....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 09:38 #5
Tele Danmark Erhver har fast IP-adresse... Det tilbyder de ikke privat kunder...
Avatar billede schubert Nybegynder
14. november 2000 - 09:47 #6
jo de gør, det er kun et spørgsmål om hvilket abbonnement du vælger. Det er jo frit om du vil købe en erhvervsløsning, som f.eks. pro@ccess Adsl, hvor der medflger 4 IP, som for 800 kr. kan opgraderes til yderligere 8 ip-adresser
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 09:56 #7
/schubert

Axis sender godt nok livebilleder, men kun i Webcam-stilen, der opdateres en gang hvert ??? sekund... Min løsning sender Live-billeder i Streaming, der altså løbende opdateres.
Avatar billede adidas Nybegynder
14. november 2000 - 16:31 #8
Det jeg gerne vil er;
Jeg har i øjeblikket 3 forretninglokaler som jeg gerne vil overvågne via min Stationær pc og min laptop....det betyder vel at jeg skal kører det over internettet...

/schubert>>jeg kan ikke få 512kb linie til min laptop...da jeg har den med mig hele tiden...
Avatar billede adidas Nybegynder
14. november 2000 - 16:33 #9
schubert>>axis ideen er god nok men det er ikke til opvervågning da den kører i webcam stil....vil gerne eller helst have streamning...
Avatar billede steffen Nybegynder
14. november 2000 - 19:42 #10
Der skal streames, www.realaudio.com har en streaming server til download på prøve helt gratis, så du kan teste om det er det, du vil.

Bruger du webcams behøver du ikke TV-kort el. lign, de kører typisk over USB, og én PC vil sagtens kunne trække alle kameraerne og være server.

Bruger du alm. kameraer skal du derimod have passende grabbe-udstyr, og formentligt én PC pr. kamera - kender ikke rigtigt noget grabbeudstyr der tillader flere samtidige kort i maskinen.

Men ellers er det bare at købe en passende linie - 56k pr. kamera er nok rigeligt til den slags overvågning du er ude på - dvs. en 512kbit linie sagtens rækker til de 8 kameraer - så længe kun én PC kigger med!

Skal du kigge med fra begge PC\'ere du omtaler skal du nok op på 1024kbit.

Så simpelt er det ..
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 22:05 #11
Var det ikke hvad jeg hele tiden skrev???

Udover jeg personligt foretrækker Realserver 7.0 er der dog den fordel ved Windows Media Server, da den er GRATIS, hvorimod Reals produkt koster for hver enkelt brugerlicens.

Jeg vil ikke foreslå 56k at streame med, da billedudfaldet vil være alt for stort. Til gengæld kan du få rimelig kvalitet med en Single ISDN....

Du kan tjekke den her jeg var med til at lave... der er tons af streaming..

www.menneskeret.dk

/Nikolaj

Avatar billede steffen Nybegynder
14. november 2000 - 22:27 #12
Hmmm ... nej.
Avatar billede adidas Nybegynder
16. november 2000 - 11:35 #13
hmmm
har prøvet realserver,.....ikke optimal nok
har lige snakket med Axis, som Schubert har forslået....forhandler med dem om camera i øjeblikket.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. november 2000 - 11:41 #14
adidas???

Jamen det er jo bare et Web-cam med egen IP-adresse....???

Det er jo stillbilleder, der opdateres hvert ?? sekund.

Hvis du har prøvet Realserver uden held, er det fordi du ikke har båndbredde nok.
Avatar billede adidas Nybegynder
16. november 2000 - 16:17 #15
nikolajdu>>
det kan være at jeg ikke havde fået sat realserver op rigtigt...jeg vil ikke have still billeder men flydende...streaming...overvågning...som skal kunne ses evt. via en laptop
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
16. november 2000 - 16:21 #16
Hvis du vil have levende billeder = Streaming

Intet problem på en laptop.

Hvordan brugte du Realserver??

kører du bag en firewall???

Husk at du skal bruge port 7070 til Livestreaming og port 8080 til streaming af harddisk indhold...
Avatar billede brujo Nybegynder
17. november 2000 - 16:57 #17
AC-Sikring APS arbejder med overvågningssystemer og er nok det firma, der er længst fremme med den slags systemer, som du efterspørger. Der er to modeller, alt efter tegnebog, som du kan anvende; en Camdisc recorder; et harddisk system, hvor man tilkobler kameraerne, den har en ISDN så man kan ringe op til den hvorsomhelst fra og se billederne live eller \"spole\" og søge i billeddatabasen. Man kan også koble den på en terminalserver på netværket og anvende den over netværk. Den dyre løsning er en Geutebrûeck, det er en NT-server med op til 32 kameraindgange, der kan lagre op til 50 billeder/sek. og kan fås med op til 650 Gb HD.
Kontakt AC-Sikring på 70152323 eller
sd@ac-sikring.dk
Avatar billede adidas Nybegynder
23. november 2000 - 00:00 #18
OK,....det her har taget meget mere af min tid end jeg havde regnet med....har indtil nu ikke fået sat realserver op...men Axis er ude af billedet da det kun er still billeder....har da osse lige tænkt mig at ringe til AC-sikring og hører hvad det koster...
PS.
Det med point er jeg ikke god til..jeg venter til jeg har fundet en Løsning!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
23. november 2000 - 00:16 #19
Det er bare i orden... så længe du ikke glemmer det... Ikke dermed sagt at du vil give mig point, men for at få lukket spørgsmålene på www.eksperten.dk

Man kan jo altid håbe der falder lidt af... he he...

Hvordan går det med Realserveren???

/Nikolaj
Avatar billede adidas Nybegynder
25. november 2000 - 19:04 #20
Nogen der har Realserver, Den jeg har virker vist ikke helt som den skal....Demoversionen fik jeg ikke meget ud af.....
Avatar billede teknik Juniormester
25. november 2000 - 21:31 #21
Her er endnu en løsning, som ligner Axis... opdatering dog med 5 sek interval.
På nedenstående side kan ses en LIVE demo af hvad det kan.
http://txol.net/camera/
Nu er proff løsningerne jo noget dyre...en meget billigere løsning, med nogle få
\"mangler\" kunne være traditionelle Webcam\'s koblet til en fælles PC.
FX. Creatives WebcamGO har en monitorfunktion indbygget.
Fugerer på den måde, at Kameraet går i \"bevægesensor-mode\". Hvis der så sker en bevægelse i synsfeltet, så aktiveres kameraet, og optager Live video i en kvalitet tæt på alm. TV billeder.
\"film stumpen\" lagres på Harddisken, og kan altså senere efterses.
(...Væsentligt lettere at checke end et 12 timers Video bånd, hvor der alligevel intet skete....)
Kameraet kan også \"kontaktes via nettet med \"Webcam-ring\"...Software medfølger.
Denne model kræver dog en Tændt internetopkoblet PC, for at være funktionel.
Modsat modellen, hvor selve kameraet har en IP.
...Til gengæld kan ét \"Webcam GO\" erhverves for omkring kr. 1000,- ex. moms...
Tvivler på at de andre løsninger kommer under 5000,-/stk.  (hvis de kommer unde 10)

..Seks samtidige Kameraer..det er dog nok en tvivlsom affære i \"hjemmesløjd\",
så skal det køre, som du beskriver, så må du nok op med kr. 30.000+ til en professionel løsning.

mht. Streaming Video, så er det - i min erfaring - ikke realistisk at få en acceptabel \"LIVE\" video på et 56flex modem (maksimalt for en laptop og et vilkårligt tlf. stik).
I hvert fald vil der være tale om enten et meget grovkornet billede, eller et meget lille billede omkring frimærkestørrelse.....
...Min erfaring på at køre Video via nettet er imidlertid ikke stor,  - så jeg ku\' ta\' fejl...

mvh :-)
Teknik
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. november 2000 - 22:22 #22
Addidas

I konkurrencen mod den gratis Windows Media Player 7.0 har Real lagt en gratis fuld verion ud af Real server, dog med den begrænsning at der kun kan være 25 brugere på af gangen, men det skulle vel også være nok fro dig...

http://proforma.real.com/rn/servers/univdwnld/index.html?ulf=bas&src=r-realnetworks,srvrbsc_081800

Eller prøv den nye Realserver 8 beta....

http://www.realnetworks.com/products/servers/server8.html

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
25. november 2000 - 22:24 #23
Husk at kopiere det sidste af stien med...

eller gå ind via denne side....

http://www.realnetworks.com/products/basicserver/info.html
Avatar billede hojben Novice
23. januar 2001 - 21:31 #24
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
18. februar 2001 - 01:03 #25
hmm... Hvordan går det her???
Avatar billede teknik Juniormester
21. februar 2001 - 22:22 #26
Hej addidas...så er der godt nyt!!
Fandt lige den formodentlig perfekte løsning på dit ønske.

Et Stand alone Modem med indbygget styrbart kamera, og 15 FPS via nettet
http://www.leadtek.com.tw/Eindex.htm
TeleyeAE

Har ikke fundet en dansk forhandler, men hvis du skal bruge nogle stykker, så tror jeg ikke importøren har nogle problemer med at skaffe dem.

mvh :-)
Teknik

Avatar billede teknik Juniormester
21. februar 2001 - 22:23 #27
...det her link er bedre...går lige til \"sagen\"
http://www.leadtek.com.tw/ETeleEyeAE.htm
Avatar billede brujo Nybegynder
22. februar 2001 - 11:00 #28
Undskyld, men det er da et af de dårligste tilbud jeg hidtil har set, 15 fps, ja ved 128x96 pixels. 33.6 k overførselshastighed!
For mig at se er det da totalt uanvendeligt i praksis. Endnu en gang kontakt AC Sikring A/S, hvis der findes noget nyt så ved de det og det koster jo ingenting at spørge.
Avatar billede teknik Juniormester
22. februar 2001 - 22:16 #29
>>brujo
..enhver er jo \"salig i sin tro\"...jeg \"tror\" åbenbart lidt anderledes end dig ;-)
For mig at se, så er 15FPS en absolut OK billedkvalitet - Noget nær det bedst opnåelige med de krav som stilles.
At det er lav opløsning er (-hvis jeg opfatter formålet korrekt) mindre vigtigt.
Som jeg opfatter problemet, så er der hovedsageligt behov for at se, om der er \"uvedkommende\", som færdes i lokalerne.
Det kan meget let ses ved 128x96 pixel. - Altså fuldt ud anvendeligt hvis min antagelse \"holder\".

Hvis man sætter en 1024Kbp/s fastopkobling i begge ender, så kunne man jo gå en del op i kvalitet
Men her VED vi jo, at der er behov for at modtage signalerne LIVE - på en bærbar PC.
- Har du egentlig hørt om nogen, som kører over 56K på det modem, som sidder i den bærbare ?? - jeg har i hvert fald ikke !!!
For der er jo (- i 99%af tilfældene) ikke mulighed for andet end \"normal\" analog opkobling, når man er \"ude i byen\".
Så datamængden må nødvendigvis være så lille at et 56K modem kan hive den igennem.
Og i det virkelige liv er det ofte tættere på 33.6 end på 56.6kbit/sek.

AC-sikrings kvalitet er jo også begrænset af denne båndbredde, så den kan altså ikke blive ret meget højere - når vi taler \"LIVE\"
- De lagrede ting (ikke LIVE) kan self. godt hae en højere kvalitet...
Men når vi nu taler LIVE, -som åbenbart er et \"must\" her, -så vil jeg tro, at der som absolut maksimum er tale om en 320x240 opløsning.
Hvilket så nødvendigis - på grund af den begrænsede båndbredde - må køre langsommere end de 15FPS ( - de 15/PFPS, som du jo ikke mener er godt nok...)
- hvis altså opløsningen på AC-sikrings signal er så høj som de 320x240...det er den nok ikke ;-)
Samtidig tror jeg at prisen for Leadtek systemet vil være 1/4 af AC-sikrings pris, eller mindre..
Det kunne jo også have en vis værdi....formodentlig en værdi på 10-20-30K sparet ;-))

Jeg går ud fra, at du ikke arbejder for AC-sikring, for så burde du da
- som fagmand! have overvejet båndbredde begrænsningen.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede brujo Nybegynder
23. februar 2001 - 08:51 #30
Kære Teknik
Jeg er selvstændig IT-konsulent, men kender AC-Sikring og de fleste andre på markedet godt. Jeg ved også at en opløsning på 128x96 ikke kan bruges til noget som helst. De normale anlæg i den her størrelse kører 736x288 og det er et okay billede,hvor man fx kan se en nummerplade på en bil. Dette kører fint på en ISDN eller til nøds et 56K modem. M.h.t. pris, så er jeg meget prisbevidst, hvilket du vil kunne se i alle mine svar i forskellige grupper her på Eksperten, det er klart at et prof. anlæg er dyrere, men derfor skriver jeg også, at det koster ingenting at få et tilbud, så man kan vurdere prisen og evt. selv købe tilsvarende hardware.:-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. april 2001 - 06:34 #31
Det blev vist aldrig til mere det her....
Avatar billede vistodk Nybegynder
02. januar 2002 - 03:25 #32
hvis du ikke har fået dette problem løst endnu, så sig til.. jeg har sat flere af de systemer op
Avatar billede hojben Novice
18. januar 2002 - 15:23 #33
spørgsmål er besvaret...

accepter og luk
Avatar billede vjacob Nybegynder
19. februar 2004 - 09:49 #34
admins, kan vi få lukket denne tråd (tak), spørgeren har tilsyneladende glemt at lukke tråden, hvilket er lidt uheldigt, da man stadig i 2004 kan se den som "aktiv".
Avatar billede eazeo Nybegynder
30. september 2005 - 20:30 #35
Hvis du skal snvende billederene som overvågning skal du anvende kamera der kan sende MPEG4 i 4CIF(720x575)båndbredde 29 Kbytes, se evt. Bosch Security Systems home page (IP Camera)