Avatar billede idasb Nybegynder
24. marts 2003 - 17:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skrivebeskyttelse af filer

Hej
Jeg har det problem at jeg ikke kan hæve skrivebeskyttelsen på nogle filer. Jeg har downloaded dem i zip, pakket dem ud, og så er de skrivebeskyttede. Under egenskaber kan jeg fjerne mærket ud for skrivebeskyttelse, men tjekker jeg bagefter, er de stadig skrivebeskyttede...  Der er ikke problemer med andre filer.
Jeg har prøvet at kopiere filerne til en anden mappe på et andet drev, men det hjælper ikke. Jeg er logget på som administrator, bruger XP Pro UK.

Håber der er en der kan hjælpe!
Avatar billede mortrr Praktikant
24. marts 2003 - 17:46 #1
Er det mappen du ændrer det på? Den viser ikke den aktuelle tilstand.
Prøv at gøre det på filerne.
(og de skal selvfølgelig være pakket ud først. XP kan jo vise indholdet af zip-filer)
Avatar billede mortrr Praktikant
24. marts 2003 - 17:47 #2
(man kan jo forresten ikke ændre attributterne inde i zip-filerne, så parantesen var noget vrøvl)
Avatar billede idasb Nybegynder
24. marts 2003 - 17:54 #3
Zippen er pakket ud, og jeg har derefter prøvet at ændre de enkelte filer, men desværre med samme resultat.
Avatar billede mortrr Praktikant
24. marts 2003 - 18:17 #4
Jeg har aldrig hørt om eller oplevet problemer med at ændre den på filer. På nær visse system-filer.
Mapper vil derimod vise read-only som "unchanged" - en firkant. Ikke et flueben.

Hvis filerne er kopieret fra en mappe hvor du som administrator ikke har rettigheder til at ændre filer, vil rettighederne normalt ikke blive hængende på filerne. Det sker kun hvis rettigheden er sat på filerne (og ikke på mappen).

Du kunne selvfølgelig prøve at ændre owner til den administrator du er logget ind som, og derefter ændre rettigheder. Men det ville være lidt mærkeligt hvis du ikke allerede har rettigheder.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2003 - 19:16 #5
Prøv at sætte Explorer til at vise Hiden files and folders og fjern hakket i Hide file extensions for known file types. Prøv så at se om der er en fil ved navn: Desktop.ini i den folder hvor du har dine skrivebeskyttede filer. hvis der er, så start med at fjerne skrivebeskyttelsen for den.
Avatar billede idasb Nybegynder
25. marts 2003 - 13:12 #6
1) Der er ikke en desktop.ini, Jeg har per deafault slået visning af alle fil-typer til.
2) Du har ret. det faktisk er mappen der er markeret med en firkant. Filerne i mappen er ikke længere skrivebeskyttede.
Avatar billede mortrr Praktikant
25. marts 2003 - 15:57 #7
Så lykkedes det alligevel.
Avatar billede idasb Nybegynder
25. marts 2003 - 17:59 #8
Både og. Kan jeg ikke ophæve skrivebeskyttelsen af mapperne?
Avatar billede mortrr Praktikant
25. marts 2003 - 18:03 #9
Mapperne er ikke skrivebeskyttede.

XP skulle egentligt vise hvad filerne i mappen var sat til, men det virker bare ikke. Den viser det altid som "unchanged".
Avatar billede idasb Nybegynder
25. marts 2003 - 18:04 #10
ok, tak.