Avatar billede fund-a-mental Nybegynder
22. marts 2003 - 02:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Java script til forhindring af højre -klik

Jeg er ved at designe en side hvor der ikke må kunne hentes de billeder og baggrunde der lægges ud. Jeg har haft et script der forhindrede højre-klik, med en alert der popper op og siger "property of--***". Jeg vil gerne vide at der ikke er andre muligheder end at bruge print screen knappen og derpå lægge billedet ind i en billed-editor, og om dette også kan forhindres. Jeg ved ikke om spørgsmålet skulle ligge under java- delen af eksperten, men tror kun at den er til java programmering, og ikke java-scripts,,,,,,
PLS HELP :)
Avatar billede raffar Juniormester
22. marts 2003 - 02:09 #1
<script language="javascript">
    function click()
    {
        if (event.button==2)
                    {
        alert('Du kan ikke hente noget på denne side')

                    }

document.onmousedown=click
</script>
Avatar billede raffar Juniormester
22. marts 2003 - 02:11 #2
Sorry forkert svar.... Hvad tænker jeg :((

Det kan ikke lade sig gøre!
Avatar billede dmcn Praktikant
22. marts 2003 - 02:14 #3
Lige meget hvilke krumspring du gør, vil du kun gøre besøget mere besværligt for dine almindelige besøgende - og de, der vil stjæle dine billeder, gør det uagtet hvad du gør.
Avatar billede raffar Juniormester
22. marts 2003 - 02:16 #4
That's right....
Avatar billede theselfimages Nybegynder
22. marts 2003 - 02:33 #5
<script language=JavaScript>
<!--

var message="";
///////////////////////////////////
function clickIE() {if (document.all) {(message);return false;}}
function clickNS(e) {if
(document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {
if (e.which==2||e.which==3) {(message);return false;}}}
if (document.layers)
{document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=clickNS;}
else{document.onmouseup=clickNS;document.oncontextmenu=clickIE;}

document.oncontextmenu=new Function("return false")
// -->
</script>
Avatar billede raffar Juniormester
22. marts 2003 - 02:44 #6
theselfimages >  Dit script deaktiverer elementer af brugermuligheder, men det forhindrer f.eks. ikke at folk bruger 'print screen' knappen og derpå lægge billedet ind i en billed-editor.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. marts 2003 - 07:49 #7
Det er nu ikke printscreen, der er problemer. Uagtet
højreklik er deaktiveret, er det mega-nemt at hente
billede, HTML-kode osv.

Betragt WWW som et sted hvor man lægge ting offentligt ud.

Du kan evt vise billeder med en "hård" komprimering, i for
små størrelser, således at selv om de stjæler dem er det
ikke særligt spændende. Du kan skrive "Property of ***" PÅ
billderne.

Vil man have de rigtige billeder må man så købe dem.
Avatar billede fangel Nybegynder
22. marts 2003 - 08:21 #8
det er, som i har været indepå, umugligt at gøre sådan at brugeren ikke kan hente billederne på hans HDD, så den eneste mulige måde at beskytte dem på at som erik skriver...

Morten
Avatar billede olebole Juniormester
23. marts 2003 - 01:09 #9
<ole>

Når en bruger ser et billede på din side, ligger det i princippet allerede på hans HD.

/mvh
</bole>
Avatar billede fund-a-mental Nybegynder
25. marts 2003 - 02:25 #10
Jegt tror jeg vil bruge theeelfimages svar, medmindre raffar's script (der jo er noget enklere) gør præcis det samme?. Kan dette forhindre højreklik i alle browsere? Og til jer andre tak for kommentarer, men jeg er nødt til at bruge høj kvalitet af billerne (ønskes af dem jeg laver sitet for). Kommenter gerne hvis der kan gøres andet end at bruge printscreen.
Avatar billede dmcn Praktikant
25. marts 2003 - 02:46 #11
Gøres andet? Tjaeh... efter et besøg på siden ligger alle billederne i min temp-mappe på min computer i præcis den opløsning du har lagt dem på nettet i. Derefter kan jeg gøre hvad jeg vil. Der findes programmer/kodestumper, der automatisk grabber stien til alle billeder på siden - eller billederne selv. Jeg kan vælge Vis kilde i Vis-menuen og selv finde stien til billederne osv.
Som sagt, du kan ikke beskytte dig mod sådanne ting, så hellere bruge energien på en fornuftig copyright-beskrivelse eller lign.
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2003 - 02:47 #12
raffar's er lige til at omgå med:
Tryk højre knap ned (hold den nede).
Tryk 'Escape' (hold den nede).
Slip højre knap - og derefter 'Escape'.
Så pop'er context-menuen fint og uhindret op.

Begge funktioner kan omgåes ved at disable JavaScript i browseren ... det tager ca. 12,5 sekunder  ;o)

Derudover kan du finde alle billeder i 'Temporary Files':
Tools(menu) -> Internet Options -> Settings -> View Files
Der ligger de lige til at snuppe.

Eller:
File(menu) -> Save As... -> Web Page, complete
Så har du oggså alle filerne på HD'en.

Udover min gamle far på 80 år - der lige har fået sin første PC - kender jeg ikke mange, der ikke kan finde ud af at få fat i dine billeder i løbet af få øjeblikke. Selv min datter på 10 har forlængst lært at downe websider, når hun skal bruge billeder til skole-projekter ... og jeg har ikke lært hende det  ;o)

Du _kan_ ikke forhindre folk i at score billeder, der ligger på nettet  :)
/mvh
Avatar billede raffar Juniormester
25. marts 2003 - 11:57 #13
Der findes, som olebole siger, workarounds for de løsninger vi har givet og man kan jo altid hente billederne fra sin HD efter sit besøg.
Hvis den besøgende vil have dine billeder, så kan han få dem.
Avatar billede fund-a-mental Nybegynder
26. marts 2003 - 00:30 #14
THNX  :)