Avatar billede flodden Nybegynder
21. marts 2003 - 21:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Slette windows XP Pro

hej
Jeg har lige bygget en ny computer, men har lidt problemer
med xp pro og vil gerne have det slettet, hvordan er det nu lige man formatterer et C drev når man har XP jeg kan ikke bare bruge min win 98se bootdiskette, da filsystemet er NTFS i XP.
Så hvis der en der kan fortælle mig hvordan jeg enten formatter C drevet eller konverterer det til FAT32, så ville jeg blive glad.
                    flodden
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 21:32 #2
Hvis du har FDISK på din bootdiskette, kan du bruge den.
Slet Non-dos partitioner, opret Dos partitioner.
Avatar billede rockon Nybegynder
21. marts 2003 - 21:44 #3
win xp er det fat 32
Avatar billede fromsej Praktikant
21. marts 2003 - 21:48 #4
Det kan køre både Fat32 og NTFS.
Avatar billede sup3rior Nybegynder
22. marts 2003 - 03:34 #5
Bare boot på din win98 bootdisk.
Kør fdisk og slet non-dos partitioner, og lav derefter en primær dos-partition! Reboot, og formater drevet så er du klar til at installe et nyt OS!
Avatar billede resten Nybegynder
22. marts 2003 - 05:22 #6
Du kan konverter til fat 32 med din xp cdrom og opdele din hd ganske som i fdisk bare meget nemmer :)
Avatar billede flodden Nybegynder
22. marts 2003 - 10:59 #7
Hej
Jeg har løst problemet, men giver mine point til rkhdk for han gav mig link til noget jeg kan bruge en anden gang.
          Tak til alle
                          flodden :-))
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 11:05 #8
Fint, vil du delagtiggøre os andre i løsningen.*S*
Avatar billede flodden Nybegynder
22. marts 2003 - 11:13 #9
Hej igen
Ja selvfølgelig, men det var så enkelt at det næsten er pinligt.
Jeg havde win xp home liggende og så satte jeg min pc til at boote fra cd drev og sagde ja til ny installition og så kom jeg ind og kunne lave pationerne om,
eller slette dem eller hvad jeg nu ville.
Jeg kan ikke give mine point til rkhdk da han ikke har svaret på noget.
Men fromsej du siger at man både kan køre NTFS og FAT32 på XP jeg kan kun få det til at køre NTFS, hvordan får man det til at køre FAT32 ?
                                              flodden *S*
Avatar billede sup3rior Nybegynder
22. marts 2003 - 11:27 #10
Når du roder med partitionerne under installationen, kan du vælge at slette en partition. Når du har gjort det, skal du vælge hvilket system den skal formatere drevet til. Der kan du vælge mellem FAT32 eller NTFS. Ellers kan du gøre det under kontrolpanel/administration/computeradministration/Diskhåndtering men det kræver igen at drevet formateres. Du kan kun upgrade fra FAT32 til NTFS uden at formatere, ikke den anden vej!
Avatar billede fromsej Praktikant
22. marts 2003 - 15:03 #11
sup3ior har svaret på spørgsmålet, om Fat32 eller NTFS.
Det jeg mente var at XP kan køre på en Fat32 disk.
Avatar billede kr-data Nybegynder
31. marts 2003 - 17:16 #12
sup3rior>> kalder du det at opgradere fra fat32 til NTFS, må jeg lige tilføje noget: Jeg har ikke set andet end problemer med NTFS, nej fat32 kører perfekt
Avatar billede sup3rior Nybegynder
31. marts 2003 - 22:12 #13
kr-data>> så har du vist været pænt uheldig hvis du kun har set fejl med det. Arbejder som systemadministrator, og har til dato ikke haft en eneste fejl selv, eller har hørt om det fra venner/kolleger/kunder o.a.
Avatar billede kr-data Nybegynder
01. april 2003 - 10:13 #14
Det kan godt tænkes, men jeg vil holde mig til fat32, med mindre det er administrator, fordi jeg har ikke hørt hvorfor man skal bruge NTFS som almindelig bruger!
Avatar billede flodden Nybegynder
01. april 2003 - 23:34 #15
Problemet er bare at når du installerer XP Pro eller XP Home, har du kun en mulighed det er bruge NTFS eller bruge NTFS, man får slet ikke tilbuddet om at formattere i FAT32, så hvis man vil ligge win 98se ind skal slette alt på eksempelvis C drevet og så stoppe inden man formatterer og så sætte Win 98se i og derefter formattere i FAT32. Jeg har ikke kunnet gøre det på andre måder..