21. marts 2003 - 08:50Der er
19 kommentarer og 1 løsning
Skal lave et eksamens projekt!
Jeg står her og skal lavet mit eksamens projekt i programering (C++) well, det er ikke programmering på total højt neveau, vi må selv bestemme hvad vi vil lave, well, jeg kunne godt tænke mig at lave et slags spil, fx. kryd og bolle, hvor kan jeg finde ud af hvordan jeg laver det... et link eller en der har lavet sit eget program...
Når du så skal til eksamen hvordan vil du så forklare koden hvis du bliver spurgt ? Det er ret nemt at gennemskue hvis du har lavet noget avanceret kode og så ikke kan forklare et do while loop..
well, jeg har regnet med at læse en del, men jeg skal bare have et program, og så kan jeg læse om de funktioner der er i programmet... bare det er så simpelt som overhovedet muligt...
Jeg tror ikke du får held til at få nogle til at alve din eksamensopgave for dig. Jeg kommer også på andre udvikler websites, og det er en generel holdning at man vil gerne hjælpe og give gode råd, men man gider ikke lave hele opgaver for folk.
Jeg synes helt klart, du selv skal lave dit eksamensprojekt fra bunden, for så vil du have meget nemmere ved at fortælle til eksamen hvilken fremgangsmåde du har benyttet. Jeg har selv Programmering C på Københavns HTX (HTX Tuborgvej). Godt nok går jeg i 3.g og vi lærer Java i stedet for C++, men vi burde have lært lige meget når vi får undervisning på det samme niveau.
Jeg kan dog undre mig over at I ikke er gået i gang med spilprogrammering, for det har vi arbejdet med siden juleferien. Bl.a. har vi programmeret en slags AI til at få en brik til at følge den hurtigste vej gennem en labyring og vi har lavet et Kryds og Bolle spil. Til mit eksamensprojekt skal jeg lave et Tetris-spil og jeg kan sige dig så meget at det projekt nok kræver mellem tre og ti gange så meget kode som et Kryds og Bolle spil, så tro ikke at du er på en uoverkommelig opgave ved mindre du bare har fulgt lidt med. Mit Kryds og Bolle spil kom til at fylde 94 linjer.
Hvis du ikke aner noget som helst om spilprogrammring, synes jeg du skal snakke med din lærer. Ved du noget om Windows-programmering og grafik? Desuden skal du have rigtig godt styr på arrays hvis du går i gang med at programmere Kryds og Bolle. Jeg vil råde dig til at dele spillet op i mindre bidder, så du ikke starter med for mange krav til spillet. Dette vil nemlig resultere i at du aldrig vil blive færdig.
Første skridt på vejen til at lave et Kryds og Bolle spil er at spørge brugeren hvor han vil sætte brikken. Du skal altså poppe en inputboks op på skærmen. Der skal dog ikke ske noget lige meget hvad han skriver; en sådan funktionalitet kan du tilføje senere.
Næste skridt er at undersøge om nummeret er i orden. Det skal med andre ord være mellem 1-9 (altså der er 9 felter på pladen). Ellers skal der komme en fejlmeddelelse.
Dernæst skal du oprette et 3x3 array der beskriver brættet.
Hvis det første brugerinput er i orden skal du give turen til spiller nr. 2.
Så skal du beskrive hvilke positioner der medfører en sejr i spillet.
Gør sådan så man ikke kan sætte brikker et sted hvor der allerede er en brik.
Jeg har haft programmering i et år nu og har lavet mig et 3d landskab i opengl/direct3d som man kan køre rundt i. Landskabet er lightmappet/shadowmappet og texturemappet.. Var det noget med sourcekoden til dette ??
J/K.. altså med at du kan få sourcekoden.. Jeg er helt enig med de andre i at du selv skal lave din opgave.. Men spørg meget gerne.. Vi er ikke blege for at hjælpe dig..
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.