Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 08:50 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Skal lave et eksamens projekt!

Jeg står her og skal lavet mit eksamens projekt i programering (C++) well, det er ikke programmering på total højt neveau, vi må selv bestemme hvad vi vil lave, well, jeg kunne godt tænke mig at lave et slags spil, fx. kryd og bolle, hvor kan jeg finde ud af hvordan jeg laver det... et link eller en der har lavet sit eget program...

Hilsen ZijCo!
Avatar billede hermandsen Juniormester
21. marts 2003 - 08:53 #1
Jeg har lavet et par spil i Delphi, hvis det kunne bruges!?
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 08:58 #2
Hvis du beskriver lidt mere vil det være nemmere at hjælpe dig.

Hvilken uddannelse/niveau ?
Hvad kan du nu ?
Hvad er det du ønsker hjælp til at kunne gøre ?
Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 09:04 #3
jeg går i 2g på htx ballerup.

Hvad jeg kan nu... eeeh ikke rigtig meget... jeg kan ikke lave et simpelt spil!

Jeg ønsker at kunne lavet et simpelt spil fx. kryds og bolle...
Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 09:05 #4
det jeg skal lave skal laves i c++
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 09:06 #5
Skal det være med GUI ?
  Skal det være mfc/win32/andet ?

Skal det være en console app ?
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 09:06 #6
Hvilken compiler bruger du ?
Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 09:11 #7
tror at det er win32
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 09:13 #8
Når du så skal til eksamen hvordan vil du så forklare koden hvis du bliver spurgt ?
Det er ret nemt at gennemskue hvis du har lavet noget avanceret kode og så ikke kan forklare et do while loop..
Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 09:19 #9
well, jeg har regnet med at læse en del, men jeg skal bare have et program, og så kan jeg læse om de funktioner der er i programmet... bare det er så simpelt som overhovedet muligt...
Avatar billede razor Nybegynder
21. marts 2003 - 09:20 #10
Hvis det er et eksamensprojekt skulle det jo gerne afspejle din kunnen hvor du bruger noget af alt det du har lært i løbet af året.
Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 09:22 #11
korrekt, men kunne jeg ikke få jer til at lave et program, simpelt... eller give mig nogle links til et sted hvor man kan lave det...
Avatar billede tam Nybegynder
21. marts 2003 - 12:47 #12
Jeg tror ikke du får held til at få nogle til at alve din eksamensopgave for dig. Jeg kommer også på andre udvikler websites, og det er en generel holdning at man vil gerne hjælpe og give gode råd, men man gider ikke lave hele opgaver for folk.
Avatar billede soreno Praktikant
21. marts 2003 - 13:23 #13
Du kan få en OpenGL screensaver. Var det noget ?
Avatar billede zijco Nybegynder
21. marts 2003 - 17:42 #14
nej tak...
Avatar billede narrr Nybegynder
21. marts 2003 - 20:08 #15
Det er jo totalt latterligt det her. Henter du også dine lektier på studienet ?
Avatar billede viciodk Praktikant
22. marts 2003 - 19:37 #16
Hejsa zijco

Jeg synes helt klart, du selv skal lave dit eksamensprojekt fra bunden, for så vil du have meget nemmere ved at fortælle til eksamen hvilken fremgangsmåde du har benyttet. Jeg har selv Programmering C på Københavns HTX (HTX Tuborgvej). Godt nok går jeg i 3.g og vi lærer Java i stedet for C++, men vi burde have lært lige meget når vi får undervisning på det samme niveau.

Jeg kan dog undre mig over at I ikke er gået i gang med spilprogrammering, for det har vi arbejdet med siden juleferien. Bl.a. har vi programmeret en slags AI til at få en brik til at følge den hurtigste vej gennem en labyring og vi har lavet et Kryds og Bolle spil. Til mit eksamensprojekt skal jeg lave et Tetris-spil og jeg kan sige dig så meget at det projekt nok kræver mellem tre og ti gange så meget kode som et Kryds og Bolle spil, så tro ikke at du er på en uoverkommelig opgave ved mindre du bare har fulgt lidt med. Mit Kryds og Bolle spil kom til at fylde 94 linjer.

Hvis du ikke aner noget som helst om spilprogrammring, synes jeg du skal snakke med din lærer. Ved du noget om Windows-programmering og grafik? Desuden skal du have rigtig godt styr på arrays hvis du går i gang med at programmere Kryds og Bolle. Jeg vil råde dig til at dele spillet op i mindre bidder, så du ikke starter med for mange krav til spillet. Dette vil nemlig resultere i at du aldrig vil blive færdig.

Første skridt på vejen til at lave et Kryds og Bolle spil er at spørge brugeren hvor han vil sætte brikken. Du skal altså poppe en inputboks op på skærmen. Der skal dog ikke ske noget lige meget hvad han skriver; en sådan funktionalitet kan du tilføje senere.

Næste skridt er at undersøge om nummeret er i orden. Det skal med andre ord være mellem 1-9 (altså der er 9 felter på pladen). Ellers skal der komme en fejlmeddelelse.

Dernæst skal du oprette et 3x3 array der beskriver brættet.

Hvis det første brugerinput er i orden skal du give turen til spiller nr. 2.

Så skal du beskrive hvilke positioner der medfører en sejr i spillet.

Gør sådan så man ikke kan sætte brikker et sted hvor der allerede er en brik.

Debug.
Avatar billede benjamin_ Nybegynder
22. marts 2003 - 23:20 #17
Hej zijco..

Jeg har haft programmering i et år nu og har lavet mig et 3d landskab i opengl/direct3d som man kan køre rundt i. Landskabet er lightmappet/shadowmappet og texturemappet..  Var det noget med sourcekoden til dette ??

J/K..  altså med at du kan få sourcekoden..
Jeg er helt enig med de andre i at du selv skal lave din opgave..  Men spørg meget gerne..  Vi er ikke blege for at hjælpe dig..

- benjamin
Avatar billede benjamin_ Nybegynder
22. marts 2003 - 23:22 #18
Du kunne også lave dig et lille spaceinvaders spil..??

Det er da også bare for nemt..

- benjamin
Avatar billede mcgoat Nybegynder
25. marts 2003 - 13:21 #19
Gå ind på www.planet-source-code.com << der er en masse kildekode til spil og programmer
Avatar billede hermandsen Juniormester
01. april 2003 - 23:46 #20
Lukketid?