Avatar billede slumremand Nybegynder
20. marts 2003 - 23:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Serial ATA

Har for nyligt overvejet at købe en ny harddisk, og så så jeg tilfældigvis at mit motherboard har en onboard serial ATA controller... Nu vil jeg gerne vide om der ville være nogen fidus i at købe en serial ATA harddisk og bruge den sammen med min gamle IDE harddisk, og om det overhovedet ville virke. Hvis ja, ville det så være smartere at købe en adapter og sætte den gamle HD på serial ATA også?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. marts 2003 - 00:50 #1
Hastigheden teoretisk med Seriel ATA er 150MB/s
EIDE ATA133 = 133MB/s forudsat at diskens interface også understøtter ATA133.
Synes Seriel diske endnu er for dyre i forhold til den minimale teoretiske diskoverførsel.
Interface på en ATA100/133 disk vil ikke virke med seriel interface fra seriel controleren.
Men du kan køre en ny seriel disk på seriel controleren når/hvis den er aktiveret, og hidtidige disk på EIDE controleren.
Avatar billede slumremand Nybegynder
21. marts 2003 - 07:45 #2
men nu tænker jeg så på... jeg har kun 2 IDE controllere, så hvis jeg køber en IDE hd til, skal jeg sætte den ene sammen med mit CD-RW... ville det ikke betyde en langsommere HD???
Avatar billede coltman Nybegynder
21. marts 2003 - 09:11 #3
Jo! -Og i det tilfælde kan det måske godt betale sig at overveje at bruge den S-ATA du har, men check lige at du kan bruge begge typer ctrl'ere samtidig.

Jeg læste et sted at der endnu ikke er den store fordel i S-ATA, da den bruger samme bus som den normale (paralelle) ATA, men i dit tilfælde kan der godt være en fidus!!
Avatar billede slumremand Nybegynder
21. marts 2003 - 10:54 #4
hmmm hvor tjekker man det??? det er et asus A7N8X deluxe jeg har... skal jeg ind på deres hjemmeside??? og jeg ved godt at der ikke er den store fartmæssige gevinst, idet HD'sken ikke kan sende data så hurtigt som SATA tillader det... Men når der er to devices på samme ide bus, er det kun den ene af dem der kan sende af gangen... tror jeg køber en SATA hvis ellers der er en der kan fortælle mig om de kan køre samtidig :)
Avatar billede coltman Nybegynder
21. marts 2003 - 12:36 #5
Jeg har checket på ASUS hjemmeside i manualen:

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socka/nforce2/a7n8x-deluxe/e1170_a7n8x.pdf

Sådan som jeg tolker det kan de to ctrl. godt virke samtidig. S-ATA'en fungere bare som en sekundær ctrl'er. Ligesom hvis du satte en SCSI-ctrl. i maskinen.

Men for at være sikker så spørg i buttikken om du kan få lov at returnere drevet hvis ikke det virker (for så har du jo ikke noget at bruge drevet til), men jeg mener at risikoen for at det skulle være tilfældet er absolut minimal!

God fornøjelse!!
Avatar billede slumremand Nybegynder
21. marts 2003 - 13:37 #6
tak skal du have :)

Eneste problem nu er at den ene SATA disk man kan få nu er lidt dyr :)
Tilgengæld er det en af de geniale Seagate Barracuda diske, som jeg absolut vil anbefale til andre, hvis i står og mangler en yderst støjsvag, high-end disk.
Avatar billede coltman Nybegynder
21. marts 2003 - 16:22 #7
Jep, de er Allright!!