Avatar billede corax Nybegynder
15. marts 2003 - 10:57 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Vurdering af Kolonihaveportal.dk

Hej.

Vil I komme med ris og ros til ny hjemmeside omhandlende kolonihaver og kolonihavelivet ?

Sitet ligger på http://www.kolonihaveportal.dk og er afstemt efter målgruppens browservalg hvilket er Internet Explorer 5 og 6 med JavaScript slået til. Skærmopløsning fra 800x600 og op.
(Bannere vil blive aktiveret, når sitet er kommet på Jubii og Yahoo)

Stikord: Farvevalg, loadhastighed, er link nemme at afkode og er de grupperet rigtigt, er sitet let at bruge og fungerer siderne som en helhed, er sproget til at forstå mm.
Kom selv med yderligere indfaldsvinkler.

Hilsen Corax
Avatar billede LNG.DK Novice
15. marts 2003 - 11:08 #1
Jeg syntes ikke om den måde som undermenuerne kommer frem på (stjerne), det er lidt for "gejl" til en sådan side. Hvis det var mig ville jeg bruge en den samme metode som selve menuen.

Farvevalget på selve siden er fint, spasser godt til emnet, dog syntes jeg at dine topbannere er meget forvirrende, idet de er aktive og består af mange forskellige farver. Måske du skulle adskille topbannere på en anden måde fra resten af sitet, så din menu bliver mere fremtrædende i forhold til dine bannere.
Avatar billede LNG.DK Novice
15. marts 2003 - 11:15 #2
Loadtiden er fint hos mig (256/128).
Den pil du har i bunden kunne sagtens erstattes med teksten "hop til toppen".

Kan alle smide deres private hjemmeside ind, under hjemmesider->private ?

Menupunktet hjemmesider ville jeg kalde "Links" og derunder have en der hedder "Private kolonihaver" + de 2 andre som du har nu. For at give mere forståelse for hvad der gemmer sig under punktet. Du bruger selv betegnelsen "private hjemmesider" under "Værd at vide".
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
15. marts 2003 - 12:13 #3
(1) Loade tiden er helt ok, ingen problemer der

(2) Synes ikke at dine farver passer vildt godt sammen. Brug evt. www.colorschemer.com/online til at finde nogle andre

(3) Synes måske at du skal samle dine links lidt mere, de står både i venstre og højre side men også horizontalt (der er der bl.a. også en pixelsfejl, hakker lidt)

(4) Synes generelt at sitet er let at bruge, men den virker måske en lille smule forvirrende, og det skyldes alle de fyld ting, efter min mening: Start|hotel, Absolute hvidevareservice og MecoWeb : Det har absolute intet med din side at gøre, og den vil blive meget mere brugervenlig og overskuelig hvis du fjerner det

(5) Det er en fin velkomst du har lavet, en god forklaring og letforståeligt
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. marts 2003 - 12:20 #4
efter hvad jeg kan se er det slået helt fejl for dig.

Jeg går ud fra at brugerne vil være midalderne mænd mellem 40-60 år.
De skal så finde rundt i denne jungle hvor reklame plads er mere vigtigt end alt det andet. tror ikke det vil holde.

Dit logo har fået en lille bitte plads i en hjørne og ellers er der reklamer til den store guldmedalje, ved ikke om du tror du kan spinde guld på sådan en side, hvis du tror, lever du i din egen verden.
Nok og reklamer.

Dine links i din dropdown menu kunne godt være lidt mere fremtrædende, de er svære at læse. Grøn på grøn holder ikke så godt.

Dit main vindue kunne du prøve at stille lidt bedre op. Virker en smule rodet.
Avatar billede corax Nybegynder
15. marts 2003 - 12:27 #5
Diggs > Undermenuerne er måske for poppede til målgruppen. Det vil jeg ændre.

Bannerne bliver udskiftet, når jeg for et bannerprogram. Nu er de kun til "pynt" :)

Hovedtemaet er jo kolonihave, men det er rigtigt, der ikke står, det absolut skal være en hjemmeside omhandlende kolonihaver. Det bliver tydeligeregjort.

Angående menupunktet "links" vil jeg hellere kalde det for hjemmesider som nu, da jeg tror, det lyder bedre i det ældre publikums ører.

Indtil videre mange tak.
Venter til næste uge med at uddele point, da der (håber jeg) kommer flere svar :)
Avatar billede corax Nybegynder
15. marts 2003 - 12:35 #6
jakobclausen og michael-k > Ok, jeg må begrænse min reklameplads og sætte et pænt kolonihaveportal-banner øverst i hele bredden istedet.
Jeg vil ligeledes overveje en større kontrast på linkene.
michael - Hvordan syntes du, forsiden er rodet ?
Avatar billede michael-k Nybegynder
15. marts 2003 - 12:54 #7
Den er rodet på den måde som jakobclausen også kom ind på at der er links det ene sted og det andet og det tredje :)  Der er ikke nogen logisk opbygning over dem.

Det med main vinduet er rodet er fordi der står en kømpe smøre om alt muligt, links, sælge kolonihave, maleri man kan se og jeg skal komme efter dig. Prøv at sætte det fint op og lav nogle emne skift, det kan gøres med noget tekst som feks. sådan har.

Links:

Har du er link der mangler på siden bla bla bla bla

Sælge kolonihave:

Vil du sælge din kolonihave bla bla bla bla................

Altså så der er noget opdeling og strukturering i det, istedet for det er en kæmpe stil med alt muligt.

Husk at have forskel på tekst.  Brød tekst en størrelse. Overskrift tekst en anden. Links tekst en tredje osv.

Tror du mangler at kunne planlægge et site.  Prøv at planlægge hvad der skal være på siden, kigge på hvad for nogle sider der skal være og hvordan siderne skal se ud osv.  Flowchart, storybord, typografi planlægning, farvevalg osv. Det er utroligt lækkert at planlægge tingene inden man sætter sig til computeren. Prøv det ;)
Avatar billede corax Nybegynder
15. marts 2003 - 13:51 #8
michael-k > Hmmm, jeg syntes nu, forsiden er ok, men jeg respekterer selvfølgelig din holdning.

Jeg har skam planlagt sitet og kender udemærket til forarbejdet. Derfor finder du også en ensartethed siderne igennem.

Jeg vil ikke gå slavisk efter "det gyldne snit", som bevirker, en brødtekst på f.eks. 12 punkt skal have en overskrift på 32 punkt !

Jeg mener nu, der er forskel på teksten. Overskrift/Majuskler i bold, brødtekst/minuskler i ordinær samt links i vigende farve samt understregning.
Du har dog med jakobclausen ret i, linkene kan placeres anderledes i siderne og toppen- Jeg er allerede igang :)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2003 - 15:39 #9
1. dine menupunkter skal du have gjort noget ved.... det ligner jo en stak overskrifter der vil folde ud ved klik... meget misvisende med at bruge overskrifterne forskelligt.

2. din dropdown menu har en eller anden stjerne effekt, så den fader ind, for det første er dette møj irriterende at vente på, og for det andet falder det nok ikke helt ind i målgruppen. endvidere springer den fra dens første link så der er luft op til menubaren, dette ser heller ikke for pænt ud.

3. ellers nogle benlige og gode farver du har valgt...´

mvh.
Questis
Avatar billede corax Nybegynder
15. marts 2003 - 16:15 #10
questis > Takker for ris og ros.
Stjerneeffekten er væk nu og linkene er jeg igang med :)
Mellemrummet på dropdown menuen vedbliver, da jeg syntes, det ikke ser pænt ud, når det går ud i ét. Jeg har skam prøvet, men det virkede på en måde for gnidret.
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2003 - 16:25 #11
ok :)
Avatar billede corax Nybegynder
17. marts 2003 - 13:26 #12
Takker for svar.

De sekundære links er blevet grå og er kommet over i højre sektion.
De andre er blevet lysere, så de ikke fremtræder så dominerende.
Jeg arbejder dog stadig på en mere enkelt løsning.

Der er kommet et banner istedet for reklamer. Har dog beholdt én sektion til kommende 125x125 banner.

Jeg har fjernet stjerneeffekten i menuen, hvilket giver et mere modent udtryk.

Så igen - takker for svar :)