Avatar billede mothail Nybegynder
10. marts 2003 - 08:26 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

SMD lodning

Hejsa
Ville lige vide hvad en loddekolbe til smd lodning ligger i...
Eller om jeg kan bruge en alm. loddekolbe med en anden spids...
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
10. marts 2003 - 08:36 #1
Det kommer lidt an på hvad for noget SMD du vil lodde på. Men som udgangspunkt kan en almindelig loddekolbe på 12-20W med en lille spids bruges.

Når jeg lodder de små IC-kredse fikserer jeg dem normalt i hver side, og tilfører en stor klat tin på begge sider. Derefter bruger jeg tinsugetråd til at fjerne det overskydende tin, og fjerne flusmidlet med isopropylalkohol.

/* helmer */
Avatar billede mothail Nybegynder
10. marts 2003 - 08:40 #2
ok... jeg har en lille loddestation der kan reguleres i temperatur fra 250 til 450 grader C.
Hvad skal den ca. stå på når jeg skal lodde smd dioder?
Jeg har lige set på el-supply.dk at jeg kan få en smd loddespids der....
Avatar billede a-tot Nybegynder
10. marts 2003 - 10:22 #3
Det meste til smelter ved ca. 240 til 260 grader. Selv benytter jeg gerne en høj temperatur på ca. 350 til 400 grader men en meget tynd spids ca. 0,8 mm.

Påfør lidt tin til et af ydre benene på PCB'et og fastgør derefter komponenten til dette, derefter hvert ben for sig efter reglen først opvarmning af PCB og ben så en lille smule tin.

a-tot
Avatar billede mothail Nybegynder
12. marts 2003 - 10:34 #4
Er det nødvendigt at anskaffe mig en ny loddespids, eller kan jeg lodde med den alm.?
Avatar billede fido82 Nybegynder
17. marts 2003 - 12:28 #5
køb en ny meget lille spids til den