Avatar billede weedzard Nybegynder
07. marts 2003 - 10:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Støtte ?

Jeg droppede ud af fra HHX 3. år her, sidste jul. Jeg har gået arbejdsløs siden, jeg har dog prøvet at finde mig et job. Jeg er 19 år. Mine spørgsmål er så:

Jeg har ret til at modtage støtte ?

I så fald, hvad hedder støtten ?

Hvor meget er støtten ?

Virker støtten med tilbagevirkende kraft ?

Skal støtten tilbagebetales ?

Er der ellers noget jeg bør vide ?

Jeg vil KUN have svar fra folk der ved hvad de taler om, ikk noget gætteri..!

Tak på forhånd, Philip
Avatar billede chalde Seniormester
07. marts 2003 - 10:25 #1
Det er forskelligt fra kommune til kommune.. jeg kunne kun få støtte, hvis jeg valgte at arbejde (gadefejer og alt det der røv), eller hvis jeg var syg... ( jeg er så også hjemmeboende. Hvis man har egen lejlighed kan man få støtte af kommunen til husleje osv, men man skal være forberedt på at blive sendt i arbejde.
Jeg kan i min kommune ikke få med tilbagevirkende kraft efter årsskiftet.
Avatar billede chalde Seniormester
07. marts 2003 - 10:27 #2
Men det nemmeste er at gå ned på kommunen og spørge... De vil foermentlig spørge efter bevis på at du har søgt arbejde...
Jeg ved at hvis du er hjemmeboende og sygemeldt, kan du fra kommuenen få ca 2400, afhængig af husstandens indkomst..

Et godt råd er at tilmelde dig et vikarbureau...
Avatar billede tekniskdesigner Nybegynder
07. marts 2003 - 10:28 #3
Hej.

Jeg vis du vil modtage støtte sender kommunen dig ud i nogle af de institutioner som kommunen har for at du kan lave et eller andet arbejde, her i vojens hvor jeg kommer fra bliver man sendt ud i tørning mølle og slæbe sten eller til affald centralen for at sorterer affald.

Her kan man ikke få betalt penge med tilbage virkende kraft da man jo ikke har lavet noget for de penge.

Vh. Thomas Nielsen
Avatar billede weedzard Nybegynder
07. marts 2003 - 10:34 #4
desuden skal det siges at jeg bor i Slagelse Kommune, og er hjemmeboende.

Chalde: Hvad er det du mener med det vikar bureau..?! det gir jo ingen mening bare at skrive at jeg skal tilmelde mig et vikar bureau!!
Avatar billede chalde Seniormester
07. marts 2003 - 10:37 #5
Hvorfor ikke? du skriver at du har søgt arbejde, men ik har fundet noget... Jeg søgte ca 30 steder på et halvt år, men fik intet. Så tilmeldte jeg mig et vikarbureau, og så gik der en uge, så fik jeg et 3 måneders vikarjob... det gir godt nok.. 100 kr/t.. bedre end føtex....
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 11:06 #6
Jeg har været igennem hele det lorte system i mange år.

Du har altid ret til at få støtte (Kontanthjælp) hvis ikke du har nogen indkomst.
Du får udbetalt penge fra den dag du henvender dig til din kommune. Men det kan godt være du skal vente 14 dage, på en tid hos en sagsbehandler.
Hvis du selv er skyld i at du ikke har nogen indtægt, er kontanthjælpen, tilbagebetalingspligtig, indtil at kommunen finder noget aktivering til dig.
Denne aktivering afhænger meget af, hvilken kommune det er du bor i. Nogen har bedre tilbud end andre. Men dette vil din sagsbehandler informere dig om.
Er du under 25, vil støtten ligge på ca. 5000 kr. - og 25 ca. 7000 kr. Disse takster gælder for udeboende, enlige, og det er før skat.
Hvad takten er for hjemmeboende, ved jeg ikke, men jeg tror ikke det er meget mere end 2000 kr. før skat.
Avatar billede chalde Seniormester
07. marts 2003 - 14:03 #7
2400 før skat for hjemmeboende....
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 15:30 #8
Ja, der er sgu ikke meget tilbage, når skattefar har været der.

Man kan jo altid flytte ud til sin gamle farmor :o)
Avatar billede weedzard Nybegynder
07. marts 2003 - 19:04 #9
hmmm, jeg droppede selv ud af HHX, for så at starte igen, her til sommer... er det min egen skyld ?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 19:25 #10
ja helt klart - hvis skyld skulle det ellers være ? Du skal bevise overfor din kommune at du enten er blevet fyret, smidt ud af skolen, eller er syg, og derfor ikke er i stand til at arbejde.
Men du skal kun tilbage betale indtil du ryger i aktivering. Jeg tror max det kan blive til en måned.
Men jeg vil anbefale dig at finde noget selv, da de tilbud du får, plejer at være ekstrem ringe.
Men det er måske også ideen med det, da folk så hurtigere selv finder noget at lave, og på den måde så ikke suger penge fra systemet
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 20:00 #11
teknisk designer >> man kan faktisk godt få kontanthjælp, uden at have lavet noget for dem, da kontanthjælp er forudbetalt - og ikke bagudbetalt som ved et alm. stykke arbejde. Det er kun hvis du får ektra løn af kommunen for dit arbejde, at det er bagudbetalt.