Avatar billede fipse Nybegynder
06. marts 2003 - 17:51 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

win98 til win98 gennem VPN

Jeg har et lille problem, jeg har to maskiner på hver sin side af en VPN tunnel, jeg kan godt ping mellem PC'erne, men jeg kan ikke skrive \\ip\share og så få mit share op, hvad gør jeg
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2003 - 17:54 #1
Dette er et skud....

Højreklik på Andre Computere -> vælg egenskaber for tcp/ip -> vælg fanbladet WINS Configuration. Er den aktiveret ? (via DHCP)
Avatar billede fipse Nybegynder
06. marts 2003 - 18:36 #2
der er ikke nogen Wins server på vores netværk, da det bestå af 3 pc på den ene side og 1 på den anden side, men synes at det ville være rar at kunne få adgang til sine data på kontoret hjemme fra.
Avatar billede fipse Nybegynder
06. marts 2003 - 18:38 #3
desuden har jeg også prøvet med \\192.168.1.10\ med jeg får bare i vide "kunne ikke finde dette netværksnavn"
Avatar billede mort-gib Nybegynder
06. marts 2003 - 18:46 #4
VPN kan godt skabe problemer med Windows... det kommer meget an på hvilken form for VPN :-(
Men en ting at prøve at kigge på er om de to IP ranges begge er 192.168.1.X

Du skal være sikker på at du har en route til den andet netværk "route print"
feks. hvis netværk 1 er 192.168.0.0/255.255.0.0 og netværk 2 er 192.168.1.0/255.255.255.0 så kan du altså ikke få det til at virke! Men du kunne teoretisk godt få ping til at virke...
Avatar billede fipse Nybegynder
06. marts 2003 - 19:15 #5
Hvad mener du med "route print"
Opsætning:
Kontor Zywall 10 ip 192.168.1.x Subnet 255.255.255.0
Hjemme Zywall 1  ip 192.168.0.x Subnet 255.255.255.0

desuden kan jeg godt få adgang til vores IP kamera, med internet Exploren.
Avatar billede majumbo Nybegynder
07. marts 2003 - 15:53 #6
Vi har samme problem med en VPN tunnel fra ZyWall 1 til ZyWall 10. Vi kan se PC'ere på hver side af tunnelen hvis de kører Win XP, men ikke hvis de kører Win 98. Her virker Ping også, og HTTP og FTP virker begge fint fra en Win 98 mod en server der kører Win XP.

En kollega mente det muligvis kunne være et NetBIOS probelem - er der et godt bud på det fra nogen?
Avatar billede fipse Nybegynder
10. marts 2003 - 14:29 #7
Jeg har fået den samme besked fra Zyxel, og jeg har aktiveret Netbios på min zywall 1 , men det virker stadig ikke. Er igang med en dialog med zyxel, og skal nok holde jer under rettet hvad der sker.
Avatar billede fipse Nybegynder
10. marts 2003 - 15:33 #8
Jeg har nu taget en bærbar med hjem, der er Windows XP på den samt jeg har en PC med win2k til at stå på arbejde disse to kan sagtens finde hinanden, men hvis jeg prøver at bytte en af de 2 ud med en win98 maskine virker det bare ikke. for fejlen, Netværksstien blev ikke fundet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. marts 2003 - 15:37 #9
Du kan manuelt tilføje et par linier i din LMHOSTS fil, og så kører det. Kig på support.microsoft.com og søg efter LMHOSTS og browse network så finder du noget (gammelt) information, der stadig virker.
Avatar billede jpvj Nybegynder
10. marts 2003 - 15:38 #10
Avatar billede fipse Nybegynder
10. marts 2003 - 19:19 #12
hvis det bare er at tilføje noget i LMhost.sam, ville det jo være nemt, problemmet er bare at, hvis jeg skriver \\192.168.1.5\ som er IP på min win98 box for jeg også en fejl, men hvis jeg skriver min IP på min 2K Box for jeg et login promt.
Avatar billede fipse Nybegynder
11. marts 2003 - 16:07 #13
så fandt jeg savret, i Zywall 1 skal man under instillinge af Firewall aktivere Netbios over TCP/IP, dette skal også gøres på Zywall 10 men her er det lidt tricky, man skal telnet sin Zywall, også skal man ind under punkt 3.1 og 11 og tilade Netbios
Avatar billede majumbo Nybegynder
11. marts 2003 - 18:29 #14
Wauuw ... det var sgu langhåret. Nu har jeg kigget i manualen til Zywall 10'eren - og det tør jeg da simpelthen ikke røre ved. Jeg er jo ikke nettekniker.

Fipse, fik du at vide hvordan filterindstillingerne skal være for at det virker...?
Avatar billede jpvj Nybegynder
12. marts 2003 - 05:54 #15
fipse> OK - jeg var ikke klar over, at det var ZyXEL boxene, der lavede lan-lan VPN routing. Troede du brugte Windows' VPN dial-up klient.

JP
Avatar billede fipse Nybegynder
13. marts 2003 - 14:50 #16
start
command
telnet IP på router
Password
menu 21.1, find de to regler for Netbios lan og wan, husk deres filter nr. tryk esc til du er tilbage i hovedmenuen.
menu 3.1, tast 0 hvor filter nr for Netbios lan og wan er brugt, bliv ved med at trykke enter til du er ude af den menu, tryk dernæst esc, så du er i hoved menuen igen.
menu 11, ændre "edit filter set = no" til Yes, bliv ved med at trykke enter til de kommer en ny menu, tast 0 hvor filter nr for Netbios lan og wan er brugt tast enter til en ny menu kommer fra, her taster du også enter til du er tilbage i hovedmenuen igen.
tast 99 og enter for at afslutte.
Avatar billede majumbo Nybegynder
13. marts 2003 - 17:01 #17
Tak for det Fipse - jeg prøver det sgu ....