Avatar billede bat1234 Juniormester
06. marts 2003 - 13:33 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

SBS Server 2000 hardware??

Hej,

jeg skal sætte en Microsoft Small Business Server 2000 op i et mindre firma. Der er 5 interne medarbejdere og 6 eksterne medarbejdere der skal logge på og bruge fildeling og synkronisere deres mail. Desuden skal der være en tape-backup.

Vil det være overkill at købe en server til en 20-30.000 til dette formål, eller ville andre bare nøjes med at bruge en kraftig pc som server??  Jeg kunne godt tænke mig at høre folks synspunkter omkring dette!!

Hilsen,
Bat.
Avatar billede Spotgun Seniormester
06. marts 2003 - 13:35 #1
Umiddelbart vil jeg mene at en 2,4ghz P4 med et par store diske og en spandfuld ram ville være nok, sålænge der ikke er tale om flere brugere og at det skal håndtere flere programmer osv...
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. marts 2003 - 13:52 #2
Jeg ville under alle omstændigheder købe en "ægte" server til formålet. Men derfor behøver prisen slet ikke blive så høj.

Processorhastighed er ikke afgørende i dit scenarie.

Mit valg ville falde på en IBM xSeries 225

"Produktnavn : x225 8647 XeonDP/2.4BGHz 256MB ChipKill 1x36,4GB (fast disk) 1x425W Tower - TOPSELLER
      Pris  : 12.138,77
Lager : 4
På vej : 0
Tilgængelig :
Beskrivelse: : The IBM eServer xSeries 225 2-way server offers maximum value by combining capability and reliability with an affordable price. Performance and availability is enhanced through the deployment of the latest Intel Xeon processors, up to 8GB of IBM Chipkill memory and up to six Ultra320 hard disk drives (HDDs) with integrated RAID-1. Choose either hot-swap or non-hot-swap models, or hot-swap redundant power models, which offer increased reliability and stability. Advanced technologies such as diagnostic LEDs simplify maintenance and assist in identifying components quickly. The optional IBM Remote Supervisor Adapter delivers powerful remote management capabilities that help minimise your IT expenses.  "

(prisen er eksklusiv moms)

En god og stabil server, der dækker de fleste behov. Da det er en IBM server, er du garanteret support på ganske højt niveau, hvis uheldet skulle være ude.

Som backupløsning er min første tanke DLT (eller LTO). Prismæssigt er det dog ikke blandt de billigste løsninger. Men for nylig faldt jeg over en Sony StorStation AIT90 ATAPI. Denne dækker de fleste behov, og koster kun 7.151,- (denne gang INKL. moms): http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1534607904

(DLT eller LTO drev med tilsvarende specifikationer koster op til 4-5 gange så meget).

Backuphardware bør dimensioneres, så man ikke får kapacitetsproblemer lige med det samme. Estimer en datamængde, og gå efter UKOMPRIMEREDE data.
Avatar billede andersf Nybegynder
08. marts 2003 - 13:19 #3
Svaret er faktisk det modsatte - så meget som muligt og så kraftigt som muligt med og uden det dyre :-)
/AnderF