Avatar billede kode Nybegynder
07. november 2000 - 14:19 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tegnsætningsproblematik

Jeg sidder med en sql-server, en NT og en 98-maskine. Når jeg skriver æ,ø eller å til sql-serveren fra respektive NT, 98, kan tegnene ikke læses af den anden. Altså bliver et ø indsat fra NT til et underligt tegn når jeg læser det fra 98éren. PLS HJÆLP ASAP
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. november 2000 - 14:21 #1
I ODBC driveren til MS SQL, på hhv. NT og 98 maskinen, kan du angive hvilket tegnsæt der skal anvendes, bl.a. til sortering o.s.v.

Prøv at checke at de står rigtigt og at de er ens på begge maskiner.
Avatar billede kode Nybegynder
07. november 2000 - 14:33 #2
Er 95 procent sikker på at opsætningen i ODBCen er ens, men når der nu bliver sagt at den kan anvendes til sortering osv. tvivler jeg. Jeg går ind via kontrolpanel->ODBC32bit vælger min database(sql-server). herefter har jeg kun mulighed for at afkrydse enkelte felter, såsom \"automaisk oversættelse af tegn\", \"brug ansi paddings\" og nogle få ekstra. Findes der andre konfigurationer
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
07. november 2000 - 23:12 #3
Det er stadig kun tabel- og kolonnenavne det handler om, ikke?
Avatar billede kode Nybegynder
07. november 2000 - 23:18 #4
Det også, men nej... når jeg skriver til databasen fra 98\'eren ser tegnene underlige ud på NT... ikke på 98. Omvendt er det samme tilfældet.
Avatar billede stig3 Mester
09. november 2000 - 08:21 #5
Det er nok fordi de kører forskellige codepage. Man er desværre nød til at geninstallere for at skifte det.

Det er derfor en god ide at have en standart codepage inden for virksomheden/hjemmet, så undgår man problemet.
Avatar billede stig3 Mester
09. november 2000 - 08:22 #6
i hvert fald hvis man vil skifte det på SQL serveren.

Det nemmeste er nok hvis man ændrer det på win98 maskinen (eller maskinerne hvis der ikke er for mange)
Avatar billede kode Nybegynder
09. november 2000 - 09:15 #7
Tak for de hurtige svar