Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 20:41 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

LAN over internettet?

Hej eksperter.

Kan det ikke lade sig gøre at skabe et nærmest lokalt netværk over
internettet, så man har mulighed for at bruge LAN tjenester og f.eks. spil
over lan?

De 2 netværk har begge fast ip, ud af til, og router.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 20:44 #1
Det hedder VPN Virutuel Private networking og virker via kryptering
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 20:46 #2
Du skal have en vpn router/switch så de to netværk kan forbindes. Det findes masser på markedet, kik f.eks. på zywall 1, der har en vpn kanal (fås med flere). Hvis der ertale om mellemstore netværk hvor der er krævet lidt mere beskyttelse så kik på en rigtig firewall med vpn og evt DMZ
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 20:47 #3
Jeg synes at jeg har prøvet det, men jeg får bare en fejl 678, der blev ikke svaret.

Hvordan skal der svares i den anden ende?
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 20:48 #4
Kan det ikke lade sig gøre med en ganske alm. router?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 20:49 #5
Det kommer helt an på hvilken protokol, hvilken vpn router og hvilken standard du anvender du anvender
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 20:52 #6
Øhh, jeg er ikke en ørn på det her felt, kan det ikke gøres ganske simpelt?
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 20:58 #7
Nej det er jeg bange for det ikke kan, men de er faktisk ikke så svært.

Få fat i en router (eller endnu bedre en firewall) der kan køre vpn
Læs dokumentationen og sæt det op så køre du.

Den lette løsning at at køre uden vpn, men så er dine net en del af internettet og alle har adgnag direkte.

Du skal også være opmærksom på at der er noget netværksmæssigt når du forbinder de to net. Hvis vi f.eks. taler to forskellige NT 4.0 domæner, skal der etableres trust mellem dem over vpn forbindelsen
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 21:02 #8
Hvis man nu ikke vil invistere i en router mere? så er det umuligt med bare lidt sikkerhed eller hva? VPN ville jo være så let, men der er vare intet svar.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 21:06 #9
Kik på smoothwall firewallen fra www.smoothwall.org dette er en linuxløsning der "kun" kræver to PC'ere bag hver router
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 21:10 #10
Findes der ikke noget ligende til Windows 2000?
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 21:28 #12
Hmm, jeg synes ikke at jeg får så meget ud af de link, jeg tror bare at vores problem er at få svar når man prøver at oprette en VPN forbindelse.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 21:32 #13
Det kan sagtens være, hvad er det for en router i har, har den vpn
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 21:36 #14
Min er en LinkSys BEFSR41 og min kammerats er en D-links DI-604.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 21:44 #15
Jeg har kikket på jeres routere og jeg kan ikke se at din router har vpn, er di helt sikker på det?
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 21:46 #16
Hvad mener du? Jeg er også ret sikker på at min ikke har, for der står ikke noget om det når man leder i setup'en.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 21:50 #17
Så er det jo det der er problemet Hvis du vil forbinde to netværk skal du have vpn enablede routere eller firewalls i begge ender
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 22:13 #18
YIR... nu virker det... den ene af os skulle selvfølgelig acceptere indgående opkald, men tak for hjælpen.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. februar 2003 - 22:17 #19
Takker for point, vil det sige at i fik forbindelse selvom din router ikke supportere vpn. Hvis det er tilfældet, hvad har i så sat op i din ende?
Avatar billede dichael Nybegynder
25. februar 2003 - 22:40 #20
VPN kører bare over TCP/IP så det virker bare nu, jeg gjorde følgende
Start > Indstillinger > Netværks- og opkaldsforbindelser > Opret ny forbindelse så kunne jeg vælge at Acceptere indgående opklad, når det var gjort kunne min kammerat bruge oprette forbindelse til min PC.
Nu mangler jeg bare at finde ud af hvilken porte det kører på, så jeg ikke skal sende alle porte videre i min router for at det virker.
Avatar billede 1972 Nybegynder
24. marts 2003 - 21:31 #21
Dichael, fandt du ud hvilke porte der skulle åbnes for at køre VPN?
Jeg roder lidt med det samme nu
Avatar billede mrpalermo Nybegynder
31. januar 2007 - 11:35 #22
Kig her. Nem og gratis løsning: http://www.hamachi.cc/