Avatar billede semey Nybegynder
23. februar 2003 - 09:43 Der er 20 kommentarer og
3 løsninger

Tillæf til Formel spørgsmål

Hvis jeg nu ønsker at finde de værdier som jeg ønsker at tælle, altså hvis jeg ikke kender til om det er værdienrne 3,4 eller 5, men det godt kunne være 10 13 og 2

Kan jeg finde dem og benytte dem i den find formel ?
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2003 - 09:48 #1
Flg angiver hvor mange foreskomster af værdien i C1, der er i området A1:A8

=TÆL.HVIS(A1:A8;C1)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. februar 2003 - 09:50 #2
Så skal du bare skrive:
=TÆL.HVIS(A1:A100;b1)

Så vil den optælle hvormange gange værdien i b1 optræder, istedet for 3/4/5
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. februar 2003 - 09:51 #3
Eller den generelle formel:

=TÆL.HVIS(Område; opslagsværdi)
Avatar billede sjap Praktikant
23. februar 2003 - 09:53 #4
brug

=TÆL.HVIS(område;MINDSTE(område;1)) finder antallet af den mindste værdi
=TÆL.HVIS(område;MINDSTE(område;2)) finder antallet af den næstmindste værdi
=TÆL.HVIS(område;MINDSTE(område;3)) gæt selv
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. februar 2003 - 10:09 #5
semey >> Hjalp det ?
Avatar billede semey Nybegynder
23. februar 2003 - 17:08 #6
=TÆL.HVIS(H2:H31;MINDSTE(H2:H31;1))
=TÆL.HVIS(H2:H31;MINDSTE(H2:H31;2))
=TÆL.HVIS(H2:H31;MINDSTE(H2:H31;6))

Giver samme resultat
Jeg har indsat tallene

Avatar billede jakobclausen Nybegynder
23. februar 2003 - 17:13 #7
Hvorfor bruger du ikke bare den løsning som mugs og jeg foreslår?
Avatar billede sjap Praktikant
23. februar 2003 - 18:28 #8
semey
Tjah, det er der desværre en meget god forklaring på. Det skyldes and funktionen MINDSTE blot sorterer tallene og så tæller dem op. Da der er mere end et 3-tal kan 3 være både det mindste, det næstmindste osv. Det betyder at denne funktion faktisk ikke kan bruges til formålet.

jakobclausen
Sådan som jeg har læst spørgsmålet, løser jeres forslag ikke problemet. Så vidt jeg har forstået vil semey gerne slippe for at se i jeres liste, hvor der er tal, og hvor der ikke er.
Avatar billede sjap Praktikant
23. februar 2003 - 18:33 #9
semey

Der findes en anden metode, men den kræver at du holder tungen lige i munden. Det er umiddebart lidt omstændeligt, men det skal trods alt kun gøres én gang:

- Angiv et navn over dine data, f.eks. "Tal"
- I celle K1 skriver du "Tal"
- I celle K2 skriver du =">"&K3
- I celle K3 skriver du =MIN(H2:H31)
- I celle K4 skriver du =TÆL.HVIS($H$2:$H$31;K3)
- Kopier ovennævnte celler til L1:L4
- Celle L3 ændres til =DMIN($H$1:$H$31;"Tal";K1:K2)
- Celle L1:L4 kopieres til M1:S4 (kopieringen skal i princippet fortsættes til der står 0)

Nu står resultaterne godt nok lidt anderledes end før, men det kan også løses - hvis det er vigtigt. Det er måske ikke så kønt, men DMIN funktionen kræver denne opstilling for at virke.
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2003 - 18:37 #10
Kommentar: superjap

1. afsnit er noteret med skadefryd :o)
Avatar billede sjap Praktikant
23. februar 2003 - 19:21 #11
mugs

hmmmm. Ja, men det må man vel være indstillet på, når man i sin iver ikke får testet koden ordentligt.  :-(
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2003 - 19:23 #12
superjab > Velkommen i klubben. Jeg har måske ikke "nakket " dig idag. Men det var da tæt på. :o)
Avatar billede sjap Praktikant
23. februar 2003 - 19:25 #13
mugs
Det kan nås endnu. Natten er ung, og du plejer at holde længe ud (er der ikke noget med at søvnbehovet falder med alderen?). ;-)
Avatar billede mugs Novice
23. februar 2003 - 19:27 #14
Hov hov - ikke genere ældre medborgere!!
Men iaften bliver det ikke sent (får gæster, og det er ikke alle behov der nødvendigvis "falder" med alderen.
Avatar billede sjap Praktikant
23. februar 2003 - 19:30 #15
:0) :0) :0) :0) :0) :0) :0)
Avatar billede semey Nybegynder
24. februar 2003 - 00:03 #16
- Til Superjap

Jeg har sendt dig mit forsøg på din formel til dig, jeg tror der er noget jeg ikke fanger rigtigt.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 00:44 #17
semey

Jeg kan først se på den i morgen aften. Håber det er ok.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. februar 2003 - 07:19 #18
hmm mugs og jeg kommer da næsten med samme svar men alligevel er der 50 point forskel.
Avatar billede geforce3 Praktikant
24. februar 2003 - 07:58 #19
Er det ikke lidt uretfærdigt der er så stor pointforskel på mugs og jakobclausen? De kommer med næsten samme svar, næsten sammentidig.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 08:28 #20
semey og geforce3

Jo det kan godt synes urimeligt, men det varierer MEGET hvad man får point for, og hvad man ikke gør. Faktisk er der en del spørgsmål, hvor kun nummer et rigtigt svar får point - uanset tidsforskellen. Det er jo altså vilkårene. Så i stedet for at være så negativ, så synes jeg det ville være klædeligt med en lidt mere positiv indstilling over point for et svar, som spørgsmålsstilleren faktisk valgte ikke at bruge. Og så skal vi altså heller ikke gøre det alt for alvorligt, det her med pointene. Vores fremtid afhænger jo ikke ligefrem af de point vi får her. :0)
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 08:29 #21
UPS! Kommentaren gælder selvfølgelig jakobclausen og geforce3.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. februar 2003 - 08:57 #22
superjap >> Tak for din kommentar, men vil gerne lige hører hvad semey siger
Avatar billede semey Nybegynder
24. februar 2003 - 10:12 #23
Når jeg selv svarer på spørgsmål (hvilket typisk mere er inden for Netværk, bluetooth mobilitet og PC hardware, så er mit udgangs punkt at give en anden en hjælpende hånd, jeg hænger mig nok ikke så meget i om jeg har svaret først.
jeg prøver selv at svare fyldestgørende, hvilket i disse dialoger mest ligger til Superjap, derfor får han også flest point, jeg overvejde faktisk at lægge de 200p hos Superjap.
Skal jeg gå i detaljer så svarer de 3 første ikke fyldestgørende på mit spørgsmål, idet at der kun kan tjekkes et tal, Superjap er så inde på noget af det rigtige, men med en ferkert funktion, det retter han så op på.