Avatar billede lexion Nybegynder
19. februar 2003 - 11:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvor finder jeg linux

heysa! jeg vil ger køre en counterstrike_server og ved at det er godt at gøre det på en linuxserver, men hvor finder jeg linux, ell hvordan får jeg linux som styresystem?
Avatar billede jumper1981 Nybegynder
19. februar 2003 - 11:13 #1
www.redhat.com
www.debian.org
www.mandrake.com
www.suse.com

der er mange muligheder... dajeg går ud fra du er nybegynder, vil jeg anbefale mandrake. det er utroligt nemt at sætte op.

desudenbør du nok kigge på følgende sider.

www.gnuskole.dk
www.sslug.dk

håber det hjælper dig...
Avatar billede viciodk Praktikant
19. februar 2003 - 11:17 #2
Du kan downloade Linux fra www.linuxiso.com men du skal lige finde ud af hvilken distribution du vil køre med, for ordet "Linux" er kun et navn for selve kernen i alle distributioner ligesom Explorer i Windows.

Den bedste Linux-distribution til en server er Debian Linux, så den kan du jo prøve at downloade fra www.debian.org eller www.linuxiso.com.

Men det kan også være at FreeBSD vil være godt til at køre CS-server. Det kan du downloade fra www.freebsd.org

Installationen er lige så nem som hvis du vil installere Windows. Du skal bare putte CD1 i maskinen og genstarte den, så starter installationen ved autorun.
Avatar billede lexion Nybegynder
19. februar 2003 - 11:18 #3
ok det virker som et ok svar og du får også point, men jeg vil bare lige høre hvilke jeg skal vælge, at bruge som styresystem??
Avatar billede viciodk Praktikant
19. februar 2003 - 11:28 #4
RedHat, Mandrake og SuSe er udmærkede distributioner til de personer der kommer fra et Windows-miljø og vil lære lidt om Linux. Med disse distributioner følger derfor spil, diverse grafikprogrammer osv. altså noget du slet ikke har brug for. Godt nok kan du vælge disse programmer fra under installationen, men styresystemerne er stadig rettet til nybegyndere inden for Linux. Debian og FreeBSD er derimod to hardcore distributioner til serverfolket som vil have høj ydelse. Til gengæld er de ikke helt så nemme at arbejde med, men når det virker, kører det godt. Men forbered dig på et skulle undvære alt det grafiske fra Windows, for det skal man ikke slå til på en Linux/BSD server. Det vil kræve unødvendige mængder hukommelse. En af grundene til at en Linux-server kører bedre end en Windows-server er netop at det grafiske kan slåes fra! :)
Avatar billede pmadsen Nybegynder
19. februar 2003 - 11:31 #5
How to install a Counter Strike server under E-Smith 5.0
http://www.e-smith.org/docs/howto/contrib/final-cstrike-howto.html

opsætning af e-smith, som er baseret på en Red Hat Linux.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500

og den kan hentes her sammen med meget andet godt.
http://download.au.kde.org/pub/e-smith/releases/5.5/iso/
http://download.au.kde.org/pub/