Avatar billede deuce Nybegynder
17. februar 2003 - 10:18 Der er 18 kommentarer

Meget langsom boot og sluk

Jeg har en Toshiba Satellite. PIII. Win XP Home.

Opstart går meget langsomt - op til 3 minutter, og når jeg lukker ned går det endnu langsommere. Helt op til 6-7 minutter! ?

Hvad kan jeg gøre? Har kørt cleaning og optimizing af registry db..
Avatar billede fromsej Praktikant
17. februar 2003 - 10:23 #1
En repair gør sommetider underværker.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2003 - 10:24 #2
En defragmentering kan underligt nok gøre underværker :D
Avatar billede fromsej Praktikant
17. februar 2003 - 10:26 #3
>>john stigers , jeg har lige haft samme problem , der hjalp kun en repair.*S*
Jeg prøvede Defrag og SFC/scannow først.
Avatar billede deuce Nybegynder
17. februar 2003 - 10:26 #4
Foreløbig tak Fromsej... Prøver senere i dag om det kan lade sig gøre med medfølgende system-cd fra Toshiba hvor Win ligger mere eller mindre gemt.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2003 - 10:28 #5
Microsoft har et værktøj der hedder bootvis - det kan analysere hvad der gør din maskine langsom og så ændre det der skal til for at gøre den hurtigere.

Søg på google.com efter den.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. februar 2003 - 10:31 #6
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2003 - 10:32 #7
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2003 - 11:06 #8
en udvidet forklaring på Repair:

prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparering eller opgradering af Windows XP,
hvis den er preinstalleret OEM version. Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og
Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer
Avatar billede fromsej Praktikant
17. februar 2003 - 11:07 #9
Skynder mig lige at hugge den Retaxes.*S*
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2003 - 11:10 #10
det gør jeg sgu også ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. februar 2003 - 11:17 #11
Ja, det er nu ikke mig der har skrevet den, det var resten der kom med den i sin tid ;o)
Avatar billede mickey777 Nybegynder
16. april 2003 - 09:49 #12
Jeg har foretgate disse ændringer i min regedit på min maskine med XP. Den er i hvert fald blevet hurigere tl at lukke ned:

I HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
sæt: WaitToKillAppTimeout = 4000
sæt: AutoEndTask = 1
I HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control
sæt: WaitToKillAppTimeout = 4000

Genstart og se om det ikke har hjulpet :-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. april 2003 - 13:02 #13
mickey> dit forslag til ændring af reg.basen hjalp ikke på min, den er stadig længe om at lukke ned.
det er noget der er kommet efterhånden, den er hurtigere til at lukke ned når WinXP er nyinstalleret.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
16. april 2003 - 13:17 #14
Det har ihvertfald hjuplet på min maskine !

Jeg glemte lige også at tilføje at i:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control
sæt værdien: WaitToKillServiceTmeout = 4000
Avatar billede mickey777 Nybegynder
16. april 2003 - 13:18 #15
Beklager mit sprog, men jeg mente at jeg godt kan mærke en forskel på min maskine. Hvorfor det så ikke virker på andres, ved jeg ikke? Min XP er næsten ½ år gammel.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. april 2003 - 13:48 #16
mickey777> jeg var klar over at den sidste du nævnte også skulle ændres.
Der kan jo være andre årsager til at den er længe om at lukke ned, men det var da værd at prøve ;o)
Avatar billede noerager Nybegynder
24. juli 2003 - 14:37 #17
der er da vist lukketid her
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. august 2003 - 12:20 #18
har du fundet en løsning, ellers luk spm.