Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 11:31 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

Hjemmenætværk mellem 2 computere med XP og ADSL & Switch

Jeg har 2 computere med XP der er på internettet gennem ADSL via en 5 port switch.

Jeg ønsker at kunne forbinde dem i et hjemmenætværk. Microsoft henviser til Guiden netværk men jeg kan ikke få det til at virke!!!

Kan i hjælpe - jeg er ikke expert - men lidt ved jeg!!!

Først giver guiden nogle muligheder for forbindelsen.
Den for mig mest nærliggende, er at begge computere har direkte adgang uafhængig af hinanden til internettet via Switchen (Sådan køre de nu og begge virker - men uden hjemmenætværk). Imidlertid fraråder Microsoft dette og skriver at hvis man vil skal man skifte fra TCP/IP til IPX/SPX
Skal jeg det !!!b og hvordan gør jeg !!!!!
Skal jeg evt vælge en anden måde at sammenkoble på - og hvilken !!!!!!!
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
13. februar 2003 - 11:54 #1
Du burde uden problemer kunne dele filer m.v. i hjemmenetværket i XP, sørg primært for at de tilhører samme WORKGROUP og kører på samme under-maske (sub-net)Tilmeld dem under Kontrolpanel-System,Computernavn. Lav en mappe på hver maskine og del den ud - XP vil spørge/advare - men det burde være rimeligt ligetil.

Håber det hjælper idg !

mvh.
Ng_tnt
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 12:32 #2
Hvilket Os kører du?
Du behøver ikke bruge ipx/spx, men tcp. Du skal vælge ip adresser for privat netværk på lan. f.x.

ip1 = 192.168.0.1 , mask 255.255.255.0
ip2= 192.168.0.2, mask 255.255.255.0
For w98 kræver install af "file and printer sharing"(ikke install pr. default)
Adsl skal have sin egen netværksopsætning uafhængigt af lan.
Hvis du har firewall skal den truste lokal ipér. eller slå fra.
Hvis du også vil bruge ipx kan man i w200pro vælge at prioritere protocoller (adv. sett.). Vælg tcp øverst.
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 15:12 #3
Vi kan overhovedet ikke finde ud af det. Vi har 3 mand (vi er ingeniører)arbejdet 3 timer på dette. Det er noget lort microsoft har lavet med en utrolig dårlig forklaring!
Nu må i hælpe og ikke forvirre os (Undskyld dannyboyd - vi har skrevet vi bruger XP - resten af det du skriver forstår vi intet af)

HJÆLP OS - VENLIGST

Vi har 2 computere.
Computer 1:
Computerbeskrivelse:  MAIN
Det fulde navn:        MAIN
Arbejdsgruppe:        WORKGROUP

Computer 2:
Computerbeskrivelse:  BACK-UP    (er navnet f.eks. ulovligt !)
Det fulde navn:        BACK-UP
Arbejdsgruppe:        WORKGROUP

Går vi ind under arbejdsgruppe computere - skriver den WORKGROUP er ikke tilgængelig - spørg Administratoren !  VI ER ADMINISTRATORE!!!

Under system kan man gå vider med Netværks-id: Den står på: Denne computer er en del af et firmanetværk....  Er det OK!!! går man videre herfra spørger den om domænenavn - vi har ikke opgivet noget!!!! - Skal vi det! og Hvad!

Vi skal copiere en diskette fra MAIN - den placerer vi i BACK-UP og kører Guiden netværk. Skal den køres helt igennem og indlægges igen på MAIN !!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 15:14 #4
Vi glemte vi ikke ved hvad:  under-maske (sub-net) er !!!
Avatar billede ullum Praktikant
13. februar 2003 - 15:21 #5
jeg er ingen ørn til dette, og har hekset en del med det forbundet på samme måde. men :
1.Kan begge mask. komme på internettet.
2.Har i forsørgt at pinge dem.
3.Har nogle gange succes med at vælge "reparer denne forbindelse"
4.Firewalls kan drille, der er en inbygget i xp slå den fra
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 15:31 #6
ok det var XP i brugte. Nej navnene er ikke ulovlige, ellers ville I have fået besked fra windows.
Er I systemadministratorer, d.v.s. it uddannet - hvorfor ved i så ikke hvad subnet mask er?

Gå ind under network connection - åbn din lan forbindelse- egenskaber for tcp/ip. I skal have samme subnet mask for fælles  lan. Og tilsvarende ip adresser til subnet masken.
Under network connection:
Check I alle har file and printer sharing installeret.
Kan i pinge hinanden ? i kommandoprompten skriv: ping (ipadresse...)

Hvis I er helt lost nu så send venligst info om ipconfig - i kommandoprompt skriv: ipconfig /all
sende info tilbage så kan vi fejlfinde

Danny
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 15:46 #7
Nej vi er svagstrømsingeniører - ikke IT. når vi skriver administratorer så er det af XP - Det blev vi teldelt da vi installedrede XP. Vi er overhovedet ikke specialister. F. eks hvad er pinge !!!!!
Vi kan ikke finde :egenskaber for tcp/ip
Vi forstår ikke hvad du mener med samme Subnet!!!
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:06 #8
:o)
OK helt forfra.....

Hvis I har 2 PC forbundet til nettet gennem en switch, så lyder det som om I har dynamiske IP adresser. Dette betyder at I ikke kan lave et LAN  med tcp/ip uden en router.
I jeres tilfælde skal I installere en ny protokol. f.eks. IPX/SPX eller NETBEUI.

1.
Højreklik på jeres netværksforb.
Vælg add....
Vælg protocol....
og find den der hedder NETBEUI
Dette skal i gøre på begge PC'ere.

2.
Højreklik på jeres netværksforb.
Vælg tcp/ip
vælg properties
Og sørg for at der er sat hak i: Obtain an IP adress automaticly
Dette skal også gøres på begge PC'ere.

Ellers ser det ud som om resten af Jeres opsætning passer.

Held og Lykke
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 16:08 #9
ok - så tar vi det helt fra bunden af.

1. start kommandoprompten skriv: ipconfig /all
2. Send oplysningerne tilbage for begge pcér så, kan vi fejlrette problemet.

Ang. tcp/ip  - kontrolpanel- netværk - lanforbindelse - egenskaber for tcp/ip.
på pc 1 vælg ip: 192.168.0.1
mask:          255.255.255.0

På pc2 vælg ip:
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:10 #10
Dannyboyd>> Hvordan havde du forestillet dig at de skulle komme på nettet med den opsætning ????
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 16:13 #11
på pc2 vælg ip: 192.168.0.2
  mask:        255.255.255.0
Hvis der er installet "file and printer sharing" skal i kunne se hinanden på netværket nu. åbn andre computere (network neighbourhood)Kan du se den anden com på netværket?

danny

for it udtryk jvf. it-leksikon.dk
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 16:22 #12
til phatlasse.
så vidt jeg ved er de allerede på Internnettet, men kan ikke få forbindelse på lokalnetværket - eller tager jeg fejl?

jvf...Den for mig mest nærliggende, er at begge computere har direkte adgang uafhængig af hinanden til internettet via Switchen (Sådan køre de nu og begge virker - men uden hjemmenætværk).
Danny
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 16:29 #13
HJÆLP OS - FORVIR OS IKKE
Er i begyndt på en dialog indbyrdes !!!!! Nu er vi forvirrede !!!!!!
Ja begge computere er på nettet uafhængig af hinanden over en switch.
Skal vi eller skal vi ikke skifte protokol. IPX/SPX eller NETBEUI.

Vi har prøvet at højreklikke - vi har ingen add (Vi har dansk version)
Er det : Opret ny forbindelse i mener!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 16:36 #14
ja mange kokke...Jeg tror ikke phatlasse havde læst hele spørgsmålet.

I SKAL BARE BRUGE TCP/IP. KUN DET OG IKKE ANDET

For at komme videre ok - så tar vi det helt fra bunden af.

1. start kommandoprompten skriv: ipconfig /all
2. Send oplysningerne tilbage for begge pcér så, kan vi fejlrette problemet.

Jeg vil ikke give mere suppport før i har gjort ovenstående. Så gør det dog....
.

Danny
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:36 #15
Ja - I skal inatallerer NETBEUI.
Har I prøvet Windows hjælp. Den forklare hvordan I installere en ekstra protokol.
Jeg har lidt svært ved at forklare helt præcist , Da jeg selv sider ved en Win98 lige nu.
Hvis I ikke har fået løst Jeres proiblem i aften, kan jeg guide Jer igennem ved en XP maskine.

-og til Dannyboy>>
Ja - der bliver startet med at fortælle at de allerede er på nettet, men at PC'eren ikke kan se hinanden. Så går jeg ud fra, at de modtager dynamisk IP fra deres ISP. Men når du så ber' dem om at lave deres IP om til 192.168.1.2, så ryger forb. da til nettet.
Og så forklare jeg at hvis man vil lave et LAN med tcp/ip, så skal man have en router eller lave en proxy server.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:41 #16
Jeg har forstået spørgsmålet - tror jeg :o)
Er det ikke rigtig at begge PC'ere skal kunne se hinanden ? - men samtidig skal de vel også kunne komme på nettet.... eller hva ???
Hvis I kan svare ja til begge spørgsmål, så er Dannyboyd's løsning ikke korrekt.
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 16:43 #17
Vi kan overhovedet ikke finde ud af det. Vil du hjælpe fra en XP
Hvordan kan vi gøre det.
Vi har tlf 74485005.
Vi ringer gerne til dig hvis du vil hjælpe. Jeg er her hele aftenen til
Kl 22
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 16:46 #18
De 2 computere skal kunne se hinanden så vi kan gå ind i hinandens delte mapper.

Begge computere skal kunne være på nettet.

Det er ikke absolut nødnendigt de er på nettet når de skal se hinanden - det er jo rent interne og varer kun kort tid - feks i forbindelse med udveksling af filer.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:48 #19
Jeg er desværre ikke hjemme før kl. 20.00 i aften. Men der kan jeg bedre guide Jer, da jeg så selv sider foran en XP maksine.
Jeg tror ikke det bliver nødvendigt at snakke i tlf. sammen, da jeg kan skrive en slavisk guide.
+ løsning på Jeres problem skal også helst fremgå her på Eksperten, så andre kan have glæde af den.
Meeeeen - det kan jo også være at der kommer en forbi her i mellemtiden der kan forklare det bedre.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:50 #20
Dannyboyd --> Kig 2 indlæg oppe. Hvordan vil du ha' at begge PC'ere skal kunne gå på nettet samtidig med at det skal være tcp7ip LAN ???
Dette kan kun lade sig gøre med en router eller en proxy server
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 16:52 #21
Jeg vil da gerne forklare hvordan I får de 2 computere til at se hinanden og dele filer,  Hvis i er interesseret. Jeg kører selv med netværk med to maskiner der deler filer. Jeg har flere styresystemer både w98 2000 og xp. alle windows OS kan se hinanden på netværk/dele filer, når de er konfigureret rigtigt.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 16:56 #22
Dannyboyd --> Jeg er helt med på at din forklaring løser deres problem med et LAN. Men kan du ikke forklare hvordan de så kommer på nettet ????
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 16:59 #23
Jeg vil være meget glad hvis du vil hjælpe efter kl 20
Du kan bare skrive her - jeg ser efter post fra dig - på forhånd tak
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 17:04 #24
jo phatlasse.
Med 2 netkort har man forbindelsen til lan mellem de to computere.For internetforbindelsen oprettes een standard tcp/ip opsætning med dynamisk ip o.s.v.. For lanforbindelsen oprettes et lokalt netværks ip opsætning der forbinder de 2 pcér (med faste ip)
Jeg har selv 2 pcér hjemme forbundet med 1 crossover kabel og med en shared modemforbindelse på den ene pc.
Resultat: de kan begge dele filer og gå på Inettet.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 17:11 #25
Jaaaa - det er jo det jeg siger. Prøv at kigge et par indlæg længere oppe. Har jeg ikke skrevet at man skal kører den ene PC som proxy eller have en router, for at løse problemet.
- og hvor henne har sjc nogen sinde skrevet at de vil til at sætte en proxy op ???
jeg citerer: Den for mig mest nærliggende, er at begge computere har direkte adgang uafhængig af hinanden til internettet via Switchen.

De vil bare have 2 PC'ere på nettet UAFHÆNGIGT af hianden, samtidig med at de skal kunne se hianden.
- og det er jo ikke særlig uafhængigt, hvis den ene PC hele tiden skal stå og agere proxy.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 17:13 #26
- og nu vil jeg gå ned og ryge :o)
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 17:22 #27
Nå men jeg er også kun Microsoft certificeret i w2000srv w2000pro og exchangesrv. Hvorfra skulle jeg så vide alle de andre ting..?
Ha ha
danny
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 17:40 #28
Jeg siger ikke, du ikke ved hvad du snakker om.
Du svare bare ikke på det der bliver spurgt om.
- hvis du nu er så Microsoft cirtificeret, så synes jeg da at du skulle forklare sjc hvordan han sætter sine PC'ere op, så det kommer til at virke.
Så er jeg fri for det i aften, når jeg kommer hjem. (ikke fordi jeg har noget i mod det, men det kunne jo være sjc ville blive glad, hvis det kom til at virke nu)
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 19:33 #29
Ok here goes....

Tryk start.
Vælg controlpanel
Vælg Network connections / Netværksforbindelser
Nu går jeg ud fra at der popper et vindue op, med et ikon der viser Jeres Netværksforb.
Højreklik på den, og vælg egenskaber / Properties.
Tryk install/Installer...
Her skulle der gerne være 3 punkter (Klient, service og protokol)
Vælg protokol, og tryk på add/tilføj
Vælg den der hedder noget med IPX/SPX/NETBIOS
Tryk OK, og vent et øjeblik....
Nu er vi tilbage i egenskaber for Jeres netværksforb.
Vælg Internet protokol TCP/IP
Tryk egenskaber.
Sørg for at der er "hak" i Obtain IP adress automaticlly og obtain DNS server adress automaticlly. (jeg ved ikke hvad der står på dansk)
...og tryk OK

Nu skal vi lige have slået jeres firewall fra, for at være helt sikker på at den ikke laver lort.

I er tilbage i egenskaber for Jeres netværksforb.
Vælg fanbladet "avanceret" øverst oppe
Slå Firewall fra.
Tryk OK

Så skulle PC'en være klar.

HUSK: Dette skal gøres på begge Jeres XP maskiner.
Håber det lykkedes, eller må I vende tilbage.
Jeg er først på igen om 1½ time
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 19:43 #30
I skal selvføgelig huske at dele de mapper, på den enkelte PC, I ønsker at den anden PC skal kunne se.
Avatar billede hold-da-lige-ferie Nybegynder
13. februar 2003 - 19:52 #31
er den firewall der ligger i winxp slåe fra hvis ikke så er det jeres problem
Avatar billede hold-da-lige-ferie Nybegynder
13. februar 2003 - 19:52 #32
og det var et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 20:01 #33
-og det tror jeg også jeg nævnte :o)
Avatar billede sjc Nybegynder
13. februar 2003 - 20:16 #34
Jeg blev skrækslagen over det sidste - skal firewall være slået fra!!!
Det går ikke.
Kan det overhovedet ikke lade sig gøre at lave det sådan at jeg fra 1 computer kan dele mapper med en anden i et hjemmenætværk.
For os er det ok at der ikke er netværksforbindelse imens.
Kan man feks forbinde et kabel fra COM1 på den ene til COM1 på den anden. Og hvordan gør man det. Eller hvad kan der ellers gøres
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2003 - 20:27 #35
ja det er lige det du skal. forbinde et ekstra kabel mellem computerne. Du kan indsætte et ekstra netkort i hver komputer til lan forbindelse, og forbinde dem med et krydset kabel(cross over).
Når du har gjort det konfigurer du tcp/ip for dine lannetkort MED FAST IP ADR. (som jeg forklarede tidligere)
Din Internetforbindelse kører som den hele tiden har gjort - Som phatlasse sagde med "obtain adress automaticly for ip samt dns" og får ikke indflydelse på dit lannetværk.

Danny
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2003 - 21:15 #36
Jeg sagde ikke det ikke kunne lade sig gøre med firewall. Jeg ville bare have dig til at slå den fra til at starte med, for at se om det ville virke. Hvis det virker så kan du prøve at slå firewallen til.
Bortset fra det, vil jeg anbefale at bruge en helt anden firewall, hvis den er absolute nødvendig. f.eks. ZoneAlarm.
Bortset fra det - virker det LAN eller hva ??
Avatar billede kenp Novice
13. februar 2003 - 21:47 #37
ja nu er jeg måske lidt sent ude, men den skal IKKE stå som medlem af et firma netværk (med mindre den selvfølgelig er det)
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2003 - 09:28 #38
Er I der ???? Hvordan går det ?
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 13:23 #39
SJ Components Asia ApS -  siger navnet jer noget ?

Ville det ikke være en fordel at ansætte en ituddannet fremfor at prøvet at lave tingene selv? Men it folk er måske "BARE EN UDGIFT"
Eller find en freelance

Jeg havde ikke foventet at give support til et privatfirma som prøver at spare it-folk væk. så I klarer jer selv fremover

danny
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2003 - 14:33 #40
Danny --> Hvor har du de oplysninger fra ???
Jeg må indrømme, jeg egentlig er ligeglad, men er bare nysgerig

sjc --> Det kunne være I skulle til at få lukket nogle spørgsmål. I har over 1000 point ude og svømme.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 14:44 #41
phatlasse
Ja hvor tror du ? Julemanden? eller

danny
Avatar billede jespersp Nybegynder
14. februar 2003 - 14:54 #42
>phatlasse
NetBeui protokolen er fjenet af Micro$oft fra og med WinXP. Derfor skal det kunne lade sig gøre vha. TCP/IP. NetBeui protokollen kan dog installeres fra Microsofts WinXP cd, hvis man fx. skal lave netværk med ældre windows maskiner.

/JesperSP
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2003 - 15:02 #43
Jesper --> Ja, jeg ved godt NETBEUI protokolen er fjernet. IPX/SPX kan bruges istedet for. Det kan ikke lade sige gøre med TCP/IP protokolen i denne her forb.
Men det optimale er selvfølgelig en router, og så kører det hele via tcp/ip
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2003 - 15:04 #44
Danny --> Har du det godt nu ? Hvis det er så hemmeligt, hvor du har dine oplysninger fra, så skriv det. Plattere kommentare skal man lede længe efter !
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 15:04 #45
kan det lade sig gøre at opdele een netkortforbindelse på den måde-?

1. en til internet og
2.en til lan

spændende
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2003 - 15:08 #46
her!

Vi kan overhovedet ikke finde ud af det. Vil du hjælpe fra en XP
Hvordan kan vi gøre det.
Vi har tlf 74485005.
Vi ringer gerne til dig hvis du vil hjælpe. Jeg er her hele aftenen til
Kl 22
Avatar billede ird Praktikant
16. marts 2004 - 17:07 #47
Dannyboyd--> Er du flink og fjerne den pæne karma du tidligere har tildelt med.

Håber du efterkommer mit ønske :)

Ind i en tråd jeg deltager i>tryk på mit navn>giv karma>sæt den til ingen
Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2004 - 17:11 #48
->Ird hvorfor dog det?
Avatar billede kenp Novice
16. marts 2004 - 17:45 #49
dannyboyd ->ird har besluttet sig for at boycotte karma.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2004 - 17:47 #50
ha ha nu er han í sit gamle humør igen- er der nogen speciel grund til det?
Jeg sletter den ikke før jeg er overbevist om at det er det rigtige....
Avatar billede ird Praktikant
16. marts 2004 - 17:53 #51
Danny jeg orler ikke starte en debat. Håber bare du vil gøre mig denne ene tjeneste!
Og nej jeg er ikke i mit gamle "humør" igen. Beder dig bare bruger til bruger, om at gøre dette for mig.
Avatar billede ird Praktikant
16. marts 2004 - 17:55 #52
Orker
Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2004 - 17:57 #53
Nå, men jeg vil da gerne gøre det hvis du insisterer, kun som tak for hjælp sidst. *ggg. den er hermed nulstillet.
Avatar billede ird Praktikant
16. marts 2004 - 17:58 #54
Tak for det Danny :(
Du har en tjeneste tilgode
Avatar billede ird Praktikant
16. marts 2004 - 18:11 #55
Du skulle fjerne den, ikke sætte den til dårlig *G*

Ind i en tråd jeg deltager i>tryk på mit navn>giv karma>sæt den til ingen
Avatar billede serverservice Praktikant
16. marts 2004 - 18:15 #56
Det vidste jeg ikke var muligt . kunne heller ikke forstå hvorfor du ville samle på dårlig karma. er retttet nu. *gg
Avatar billede ird Praktikant
16. marts 2004 - 18:18 #57
dårlig karmna - ingen karma-->hip som hap