Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 00:25 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Passiv aktivitet

Kan man ikke gøre noget mod at folk der opretter
spørgsmål men aldrig kommer med en tilbagemelding
på de svar de gives...?

Det er spild af tid at bruge sine kræfter på dem,
Der burde være nogle regler for deres passiv aktivitet.
Give nogle minus point eller lign, - kan man modtage point kan man også fratage nogle.
Jeg fatter ikke folk der endda skriver "hjælp" i emnet
og så høre man ikke en brik, selv om man har brugt timer
på at finde et svar der kan bruges.

Det er spiltde kræfter på dem der hjælper til her, og noget der burdes diskuteres her på eksperten.
Personligt syntes jeg de har et vis antal dage, og så kan de anmeldes og der så fratrækkes nogle ponit.

Det ville jo også være rart for andre der surfer rundt på eksperten efter hjælp, at de kan finde og løse deres problemer ved at læse divs. indlæg, at de kan se de svar der kom hjalp.

Hvad kan der gøres?
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 00:27 #1
Det er et evigt tilbagevendende problem. Som du selv skriver, man bruge tid (fritid) på at hjælpe andre, og så hører man ikke en brik.

Det ville være rart med lidt opmærksomhed fra admin om emnet.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
13. februar 2003 - 00:30 #2
Jeg synes at spørgsmål som folk ikke lukker automatisk skal lukkes med en lige fordeling af points til alle som har svaret, hvis ikke personen selv gør det inden for en given tidsramme.

Man kunne eventuelt sende en advarsel pr. mail før det sker.
Avatar billede mat Nybegynder
13. februar 2003 - 00:39 #3
darkstar > problemet med din metode er at vi ville få en overflod at folk, der ville smide svar i håb om at der aldig ville blive givet nogen respons og derfor ville få point - altså pointgrippe.

Ja det er et evindeligt problem at folk ikke svarer tilbage på den respons de får, men hey sådan er et åbent forum, der er bastards der ikke værdsætter den hjælp de får og der er folk der gør - det tror jeg er svært at gøre ret meget ved. Dem der ikke responderer er alligevel folk der er totalt ligeglade med vores lille pointsystem. Utaknemlighed er verdens løn ;)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
13. februar 2003 - 00:43 #4
...så kan man alternativt bare straffe folk :-)

Træk deres points fra, men del dem ikke videre.
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 00:43 #5
Jeg syntes bare det er så trist at se folk der hjælper til her, skal bruge deres energi på disse personer.

Den bedste måde at ramme dem på er nok point system'et.

De skal automatisk blive fratrukket de poing de har sat på indlægget.Det skal nok vække nogen op.

Jeg er også bange for at folk ville skynde sig at smide nogle svar hvis emnet har ligget i dvale i længere tid.
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 00:45 #6
mat > Jeg er enig med dig. Det bedste ville måske være, at spørgsmål der ikke har fået opmærksomhed fra spørgeren efter et vist antal dage automatisk blev slettet.

De udlovede point skulle så fratrækkes spørgerens konto og ikke deles ud til andre.

Jeg har et par brugere, som jeg ikke vil røre med en ildtang simpelthen fordi deres response på min assistance (assistance = min fritid) er alt for dårlig.

Men en bemærkning fra en spørger som f.eks:

"Jeg skal ud at rejse og afprøver svar om en uge"

synes jeg er helt OK.
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 00:46 #7
Egentlig opsigtsvækkende så enige vi er .o)
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 00:50 #8
Eksperten skulle havde en "Ribers" liste over dårlige personer at hjælpe :)
Avatar billede mat Nybegynder
13. februar 2003 - 00:52 #9
Jeg tror vi allesammen er enige her om at det er et problem med folk der ikke rigtigt værdsætter at der er nogle der bruger tid på at hjælpe dem. ;)

Men i bund og grund er det vel et spørgsmål om kultur - de folk vi snakker om skal vel i bund og grund bare sættes på plads, og det er vel vores allesammens ansvar. Etikette skal læres, da jeg selv startede her havde jeg da osse nogle ru kanter der lige skulle slibes af af de andre brugere og min egen sans for respekt for folk der rent faktisk gad hjælpe mig med mine problemer :)
Avatar billede mat Nybegynder
13. februar 2003 - 00:54 #10
mugs > vi kan lave en massekrammer, så enige som vi er ;)
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 00:56 #11
mat > Det afhænger af, om mat betyder Mathæus eller Mathilde :o)
Avatar billede mat Nybegynder
13. februar 2003 - 00:58 #12
hehe, det betyder hverken mathilde eller mathæus, og så meget skulle der heller ikke lægges i det ;)
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 01:00 #13
Nåhhhh - Nu troede jeg lige der var 50% chance for lidt sjov i gaden.
Avatar billede mat Nybegynder
13. februar 2003 - 01:02 #14
naah, I dont swing that way :)
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 01:02 #15
At starte på eksperten har desværret skræmt nogle personer væk, da de er kommet til at give point til den personer der ikke lige var den rette, men som bare var en fejl fra deres side.-Desværre har jeg set nogle blive så sure, at de nystartet har skrevet at de ikke ville komme her igen. - hvad jo er trist.

Men der kan ikke ske noget ved at fratage de point der sat på deres indlæg.
Det er jo ikke for at skælde ud, men at få vækket nogle op, så de der bruger en del tid på at hjælpe kan få noget feedback og finde løsningen på problemet, samt blive en erfaring rigere, der kan bruges til at hjælpe andre.

Det eneste andet der er surt at læse her er folk der lukker deres emne med at skrive, "fandt selv løsningen" :(!
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 01:05 #16
mat > øhh what way. I swing to Mathilde too. That's the 50%
Avatar billede mat Nybegynder
13. februar 2003 - 01:07 #17
bentn > helt enig, det er kedeligt at læse at folk bare skriver "fandt løsningen andetsteds" uden at poste den, det hjælper jo ikke nogen.

Eksperten er vel i bund og grund et slags open source forum hvor løsninger bliver postet og forfinet - det er ihvertfald min ideologi med det. Jeg syntes det er fedt når jeg får kritik på mine løsninger og dermed bliver klogere ved at diskutere med ligemænd.
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 01:12 #18
mat> Helt enige !
- Kan vi så snart høre fra en (Co)Admin.
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 01:14 #19
"fandt løsningen andetsteds" er jo også i strid med ekspertens regler, idet alle løsninger skal være offentlig tilgængelig på eksperten.

Jeg forsynder mig ofte mod den regel, idet jeg ofte sender databaser til brugere som demonstration af en funktion i Access. Men alle der ønsker det og beder om det på eksperten får den tilsendt. Men - Alligevel imod reglerne.

Jeg fik også "hug" da jeg startede, på den måde at brugere der var (og er) bedre end mig, rettede mine koder og kom med gode forslag. Det har jeg lært utrolig meget af.

En anden ting jeg er lidt træt af er, at mange problemer brugerne sidder med, kan løses ved at søge i den utrolige vidensbase, der ganske grastis ligger frit tilgængelig på eksperten. Jeg besvarer mange spørgsmål ved at søge efter en løsning her.
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 01:20 #20
Vedr. databsasen på Eksperten her, glemmer jeg aldrig en gang jeg havde brugt en time efter noget der kunne hjælpe mig, OG endelig fandt et jeg indlæg som passede med mit problem. Jeg fulgte indlægget med vild begejsting og lige da jeg var sikker på at løsningen til alle mine problemer nærmede sig sin løsning, stod der tilsidst...

"Fandt løsningen selv.- lukker"
Jeg var ved at sprnge i luften...

Derfor er det vigtigt at folk giver en feedback på de problemløsninger og folk skriver løsningen hvis de selæv finder, netop så at man selv kan kigge på eksperten.
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 01:26 #21
bentn > Kender detalt for godt. Derfor er jeg for lang tid siden begyndt at lave mit eget lille bibliotek af hjælpefiler. Det består efter hånden af ca 50 små Access-databaser med eksempler på koder, som jeg enten finder interessant, eller jeg har stået og skulle bruge.

Et eksempel fra iaften:

http://www.eksperten.dk/spm/316790

I disse tilfælder afprøver jeg koden, og arbejder måske lidt videre med den, så den passser til netop mit behov.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
13. februar 2003 - 03:23 #22
hmm - det ku være www.xpxp.dk og www.ebruger.dk skulle lave en mulighed for en liste over hver persons sorte liste - dvs. folk der ikke gir point/ikke svarer/er latterlige etc...
eller er det at gå over stregetn?!
Avatar billede Chewie Novice
13. februar 2003 - 08:54 #23
En mulighed for at straffe folk er at hvis man har et spm åbent får man ikke sine 5 dagpoints, den syns jeg er bedre end den med automatisk lukning !!
Avatar billede admin Novice
13. februar 2003 - 09:47 #24
Vi er klar over at der et problem, og er i tænkeboks for at finde en løsning. En af vores idéer går på, at man kan rate en bruger, så andre kan se om denne lever op til forventningerne.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
13. februar 2003 - 09:56 #25
Den med de 5 dagpoints batter ikke. Jeg synes bare at vi skal trække de points, som man har udlovet på spørgsmålet.

Som mat skriver er det altså også en idé at "opdrage" lidt mere på de nye brugere og hinanden. Jeg plejer selv at gå rimeligt direkte til folk hvis jeg synes at de gør noget dumt. Her er min top 4-lsite over irriterende brugere her på Eksperten:

* "Det var vel nok en fin løsning, men jeg havde jo selv regnet den ud, så du får ikke points"-brugere.
* "Jeg gider ikke at bruge din løsning, så nu tager jeg alle points tilbage"-brugere.
* "Jeg forstår ikke hvad du skriver og jeg vil ikke sige hvad det er, jeg ikke forstår"-brugere.
* "Jeg gider ikke at lave noget som helst selv og jeg er i min gode ret til at insistere på at du skal lave det hele"-brugere.
Avatar billede bentn Nybegynder
13. februar 2003 - 15:50 #26
Det med at rate en bruger er ikke så dumt, så ved man jo lidt på forhånd, når man vil hjælpe. - men point hitlisten er jo lidt i samme stil, hvis man ser lidt anderledes på det...l don't know.

darkstar> rammer et godt point ved nr 3. Jeg føler også nogle ikke forstår de svar der gives og af den grund holder sig væk. - men derfor er spørgsmålet jo alligevl besvaret. Der må spørgeren altså sige noget, vi er ikke tankelæsere.

En anden ting jeg har stuset over i længere tid er at der bliver oprettet et spørgsmål på en sværhedsgrad til f.eks 15 point. Men så bliver der undervejes stillet flere og flere spørgsmål så sværhedsgraden næsten bliver 70.
Når der så ikke bliver svaret på de flere tillæggende spørgsmål ender det med at der ikke gives point for det opringedelig spørgsmål der blev oprettet. Det er lidt rodet.

Jeg tror nu nok folk har deres egne lille liste om dem de ikke vil hjælpe længere, da problemet jo er her på Eksperten.
Jeg syntes stadig at de ponit der er lagt på spørgsmålet skal tages efter et vis rum tid.

Kaffe!
Avatar billede mugs Novice
13. februar 2003 - 16:03 #27
bentn > Helt enig i din bemærkning vedr. tillægsspørgsmål. Det er en irriterende uskik, og at tage brugerne som gidsel, da man måske har svaret på et hurtigt spørgsmål vej ud af døren, og så kan man bruge for lang tid på et allerede korrekt besvaret spørgsmål.

Jeg har en lille liste over brugere, som jeg ikke gider. Et eksempel:

http://www.eksperten.dk/spm/308648

Denne testdb er sendt til adskillige brugere på eksperten, og har aldrig fået tilbagemeldinger om, at den ikke virker.
nordjydens tilbagemeldinger om, at han ikke har tid, synes jeg er fine, idet et svar skal afprøves godt og grundigt.
Jeg vil hellere hjælpe nordjyden en aften uden point end den oprindelige spørger, som  vel kommer ind under en af darkstar's kategorier.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. februar 2003 - 16:53 #28
Kommentar: _darkstar_ 13/02-2003 09:56:12>>
God beskrivelse , det er meget irriterende at bruge tid på en sådan "bruger".
Kommentar: mugs 13/02-2003 01:14:16>>
Det med at bruge søgefunktionen , JA men den er altså slet ikke fremhævet nok.
Der er svar på langt de fleste almindelige problemer der.
Svar: admin 13/02-2003 09:47:55>>
En eller anden form for ratingsystem ville være en god idé , det primære ved den må være folks opførsel og villighed til at være aktive i deres egne spørgsmål.
Hvor dygtige folk er kan aflæses af deres pointkonto.
Avatar billede brix66 Nybegynder
13. februar 2003 - 21:48 #29
Forslag: Når man logger på kunne man få vist en boks hvori der var angivet spørgsmål man ikke havde lukket. Det skulle selvfølgelig kun være ? der var over et vist antal dage gamle.
Det skal ikke være lovligt at anføre at man har fundet løsning andetsteds. Sådanne svar skal anmeldes og point skal trækkes fra opretter af ?.
Jer der svarer på mange ? må være hårde og sige at vedkommende må oprette et nyt spørgsmål hvis der i et ? bliver spurgt om noget udover det oprindelige ?.
Fuld ud enig med en "Blacklist" af dårlige brugere.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
13. februar 2003 - 23:53 #30
Jeg synes at det er en dårlig idé at lave en decideret "blacklist" for dårlige brugere. Det samme gælder også et downrating-system, hvor man kan få dårlig score. Det er ikke fordi at det i teorien ikke kan gøres, men jeg tror ikke at det i praksis vil have den effekt, det bør have.

Faktisk mener jeg at hele pointsystemet på Eksperten er forkert bygget op og hvis man benytter samme model som forbillede for et downrating-system, går der totalt ged i den.

Problemet er, at en fyr som jakoba med sine næsten 140.000 points i princippet ka glæde sig over alle sine points fra nu og til dommedag uden at røre en finger. Points på Eksperten afspejler således kun "udført arbejde" uden noget tidsperspektiv. Det mener jeg er et problem, som stille og roligt vil blive mere og mere alvorligt, fordi at top-10 listen langsomt sander til med folk som har kæmpet sig derop og derefter holder op med at bruge systemet.

Det som vi burde skifte til, er en model hvor alle mister 0,1 promille af deres points hver dag. Dermed sker der det at man langsomt "bløder" ned på niveau med alle andre, hvis man ikke fortsætter med at svare på spørgsmål. Man kan så ved siden af - for den gode histories skyld - registrere hver brugers maksimale score.

Skal man have et downrating-system, bør det følge de samme principper. Man kan godt være en idiot, men ikke i al evighed. Alle skal tilgives før eller siden.
Avatar billede mat Nybegynder
14. februar 2003 - 11:48 #31
darkstar > Det synes jeg lyder som en rigtig god ide - der er mange brugere på top 10 listerne rundt omkring som jeg slet ikke tror jeg har haft æren af at møde i de par år jeg har været bruger herinde. Og jeg har osse set mange rigtigt dygtige folk holde op med at svare (ikke at det overhovedet skal bebrejdes dem, det er folks helt egen afgørelse). Så hvis pointsystemet reelt skal afspejle den aktuelle situation har du fat i noget af det rigtige.

"Blacklists" er vel fine nok bare at have i hovedet, jeg plejer da sådan mere eller mindre at kunne huske de brugere der er nogle skarn :)

Men jeg er åben overfor nye tiltag :)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
14. februar 2003 - 23:52 #32
Her er iøvrigt et glimrende eksempel på en som jeg ikke ville være sen til at give minuspoints: http://www.eksperten.dk/spm/313848
Avatar billede bentn Nybegynder
15. februar 2003 - 00:24 #33
Jeg er ikke selv tilhænger af blacklister, for hvor lang tid skal man stå der i skamme krogen? - hvordan kommer man ud af den igen...? Tror heller ikke man kan sidde og klog listen igennem før man skal svare på et spørgsmål hvergang, holder.
Nej jeg syntes bare points skal tages fra spørgsmålet. - har heller ikke noget i mod spørgsmålet blev slettet af Admin. Der er masser af indlæg som bare optager database plads, hvor der ikke er løsninger eller feedbacks på dem.

Downrating-systemet er ikke fair.- Det bliver endnu mere strassende og folk vil kæmpe endnu mere med næb og klør over ponit. Det vil skabe for meget uro.
Samt, hvis folk tog ferie og når de så kommer tilbage er de (måske) røget ud.Det er en dum måde at belønne folk der ellers hjælper til.

Muligt også en en eller anden form kontrol for at kun at havde 2 åbne spørgsmål åbne. Så man ikke kan oprette et hav af spørgsmål.

darkstar> tror vi alle har nogle eksempel'er i skabet :)
Avatar billede bentn Nybegynder
15. februar 2003 - 00:25 #34
Lukker fandt svaret et andet sted :)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
15. februar 2003 - 10:05 #35
Jeg tror ikke helt at jeg forstår dig. Blander du ikke downrating-systemet sammen med mit forslag om at alle bør "bløde" lidt hver dag?
Avatar billede bentn Nybegynder
15. februar 2003 - 14:38 #36
Ååh sorry, darkstar, du har ret.- Jeg læste indlægget for en dagstid siden og da jeg endelig (igår ) fik svaret, fik jeg byttet om på dem.