Avatar billede pmd Nybegynder
02. november 2000 - 15:57 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

NT4 bruger periodisk 100% CPU-tid

Jeg har et trælst problem med min NT4 workst.
Den er periodisk begyndt at bruge 100% af cpu-ressourcerne. Ca. hver 30 sek. \"hænger\" pc\'en i ca. 5 sek, som en følge af, at den bruger al cpu-tiden.
Hvis jeg kigger i joblisten under ydeevne, ser jeg en skov af \"takker\", hvor cpu\'en er 100% belastet, men jeg kan ikke finde ud af, hvorfor dette forekommer.
Iøvrigt foretager pc\'en en hurtig skrivning til disken, umiddelbart efter at den igen \"kommer til live\".
Problemet er periodisk, på den måde, at jeg kan arbejde på pc\'en i mange minutter, uden at se problemet. Men så pludseligt starter det.
Jeg har sågar på en \"nybootet\" pc startet ydelsesmåleren og overvåget cpu-forbruget. Her var der i mange minutter intet forbrug af betydning, men så, uden at jeg iøvrigt har gjort andet, så starter det periodiske forbrug pludseligt!!!

Jeg synes selv, at jeg har forsøgt alt, for at finde ud af, hvad belastningen kan skyldes. Jeg har stoppet alle de services, jeg kunne komme af sted med. Jeg har prøvet at slå de forskellige processer ned, en for en, men kan ikke finde problemet.

Kan det være noget hardware, som er skyld i fænomenet? (Eks. cache ram??)
Jeg har iøvrigt prøvet at boote på en dosdiskette, men her oplever jeg ingen problemer. Så det tyder jo ikke specielt på et hardwareproblem.

Er der nogen som har et godt forslag til, hvordan jeg kommer videre????  (Det er lige før panikken breder sig 8^)
Avatar billede urth Nybegynder
02. november 2000 - 16:16 #1
Jeg har samme problem med en NT4 server, men det er fordi den går ned og opdatere en database med jævne mellemrum. Og du har vel ikke noget din maskine opdatere eller gemmer med jævne mellemrum.
Avatar billede pmd Nybegynder
02. november 2000 - 16:29 #2
Jo, der er jo da noget, som kører med jævne mellemrum. Men ikke noget nyt, som jeg lige har installeret, - og ad slet ikke noget, som på den måde kan lægge maskinen helt død.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
02. november 2000 - 16:33 #3
Det kunne lyde som om at den optimerer RAM/Virtuel RAM/HD.

Hvis du er ved at løbe tør for diskplads, dvs. har under 200 MB fri, så vil det hjælpe at rydde op.

Hvis du har kørt med samme installation i over 1 år, bør du formaterer HD´en og geninstallerer.

Sørg i øvrigt for at installerer en SP5 eller 6a.

Du kan evt. hente en ny virus-scanner og se om et program \'virus\' laver numre med dig.
Avatar billede sokristi Nybegynder
02. november 2000 - 16:35 #4
Kunne du ikke kigge i task manager, men i proces listen, som du lader være sorteret på cpu forbrug. Når en proces så bruger en masse tid, burde du kunne se det, med procesnavn og sår\'n
Avatar billede steffen Nybegynder
02. november 2000 - 22:07 #5
Ikke for at lyde dum, men det lyder som om du kunne være plaget af funktionen, der automatisk scanner CD-drevet for, om der er kommet en ny CD i siden sidst.

Jeg ville mene der var en god pointe i at slå den fra, og se om det hjalp.
Avatar billede pmd Nybegynder
03. november 2000 - 08:14 #6
Jeg har masser af fri diskplads, og pc\'en kører iøvrigt servipack 6a.

Mht. at sortere proceslisten i taskmanageren efter cpu-tid, så kan det ikke rigtigt lave sig gøre, da proceslisten heller ikke bliver opdateret imens den \"hænger\". (Det eneste jeg kan se aktiviteten på, er på ydelsesmåleren, som dog heller ikke bliver opdateret, når den \"hænger\". Men når den kommer til live igen, banker ydelsesmåleren kortvarigt i bund!)

Thjaaa, Steffen. Den med cd\'en skal da prøves. Men hvordan er det lige man disabler denne funktion på NT4?
Avatar billede steffen Nybegynder
03. november 2000 - 10:18 #7
Oh, det er jo noget med et reg-entry der lige skal tilrettes ..

--

Disabling Autorun requires you to edit the Registry and you know what we always say about editing the Registry--be careful. Click Start, Run. Type regedit or regedt32 and press Enter. Navigate to:

HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\CurrentControlSet\\Services\\Cdrom

In the RegEdit right pane, locate Autorun and double-click its icon. Change the one (1) to zero (0) and click OK. Close RegEdit (choose Registry, Exit) and restart the computer.

--

Det skulle kunne hjælpe.
Avatar billede pmd Nybegynder
03. november 2000 - 11:10 #8
Nix, Steffen. Det var ikke cd-rom \"autorun\", som gav problemer.
- Men det sku\' da prøves 8^)
Avatar billede steffen Nybegynder
03. november 2000 - 11:45 #9
*g* Det virker ind imellem.

Så er der kun den klassiske:

Dræb processerne én efter en.

Læg mærke til hvornår problemet forsvandt.

Den proces du lige har dræbt sidder med årsagen.

..

Eller bagvendt.

Installér systemet forfra.

Læg mærke til hvornår problemet opstår.

Den applikation du lige har startet er den problematiske.
Avatar billede mes Nybegynder
04. november 2000 - 01:20 #10
Jeg har oplevet noget ligende på en IBM server - først prøvede jeg det som Steffen skriver om at lukke processerne en efter en men det hjalp ikke.
Så snakkede jeg med en fra IBM - Han sagde at der var nogle (mange) bios indstilinger der faktisk ikke er tilgænglige via alm. bios opsæt - så jeg skulle prøve at \"Load Default settings\" - det virkede !!
Nogle bios\'er har også et punkt der hedder \"Reset Configuation data\" prøv også dette.
Avatar billede nutten Nybegynder
06. november 2000 - 22:17 #11
Hvad er det for en maskine? Mærke?
Avatar billede steffen Nybegynder
06. november 2000 - 22:19 #12
Hvis du har noget \"specielt\" hardware - fx bare en SCSI-controller af uspecificeret oprindelse, kan du prøve at \"disable\" den i hardware-oversigten, og se om dit problem forsvinder ..
Avatar billede pmd Nybegynder
07. november 2000 - 08:55 #13
Maskinen er en helt \"standard\" Compaq Deskpro EN.
- Men jeg har nu indkredset fejlen....
Maskinen blev pludselig \"knap så belastet\", - så den ikke længere hang fuldstændigt, når problemet opstod.
Så kunne jeg følge med i joblisten, og kunne heri konstatere, at der faktisk var en proces, \"HPHA1MON.EXE\", som slugte al kraften.
Jeg kunne ikke få lov at slå processen ned, men efter lidt fedteri i registreringsdatabasen, starter den nu ikke længere. - Og mit problem er øjensynligt løst.

Nu mangler jeg så bare at finde ud af, hvad det egentligt er, som ikke længere virker 8^) Ved i evt. hvad ovennævnte process laver??  (Formodentligt etellerandet printerfikumdik, da jeg har en del HP\'ere installeret!)

Tak iøvrigt, for de kvalificerede tips.
Avatar billede steffen Nybegynder
07. november 2000 - 09:08 #14
Hmmm ...

Well, den har jeg da haft engang, og udryddet i  følge \"den klassiske\", som tidligere beskrevet ..

Dengang var det en \"HP Photosmart Photo Scanner\" der holdt øje med om man puttede noget i den, der var af det navn. Altså ingen risiko ved at stryge den - man skulle bare selv starte programmet i stedet.
Avatar billede pmd Nybegynder
07. november 2000 - 09:20 #15
Ja, du er nok inde på noget af det rigtige...
Jeg har en Photosmart P1100.  - Sikkert etellerandet med tovejskommunikationen til denne!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
08. november 2000 - 14:35 #16
Jeg har haft et lignende problem så sent som idag. Jeg havde haft koblet computeren fra hinanden pga. lidt mindre omflyning. Så da jeg samlede skidtet igen, men så havde NT glemt klokken og dato. Pludselig stod den i 1. Januar år 1601!!! Computeren tog 100% af processorkraften, men efter jeg havde brugt 30 minutter eller så noget på at få ændret årstallet til 2000, så virkede skidtet pludselig helt fint...