Avatar billede cutepuppydk Nybegynder
10. februar 2003 - 10:40 Der er 19 kommentarer

Fremmøde system i access

Jeg sidder her med en dejlig gammel version af access (97) og skal lave en fremmøde liste hvor der kan registreres om en person er fremmødt, Der er 6 forskellige muligheder for om personen er mødt syg/barn syg/godkendt fravær/udeblevet/for sent fremmødt/mødt, mit problem er at jeg sagtens kan lave en fin formular hvor man kan sætte et lille flueben (Det skal være så simpelt som muligt) i den formular har jeg fornavn efternavn fødselsdato, og så datoen for den dag man vil registrere om en person er fremmødt... men hvordan laver jeg sådan at når jeg vælger en dato så kan jeg registrere der at personen er fremmødt? jeg kan kun få den til at lave en dum formular hvor man den bare gemmer det i en post og så når man kommer til næste dag... så sletter man bare den forrige -_-...

Håber at jeg kan få hjælp da det er vigtigt,
Beklager min rodede formulering, men det er sQ svært at formulere sådan et spørgsmål.
Avatar billede brix66 Nybegynder
10. februar 2003 - 10:50 #1
Jeg foreslår du laver en tbl med dine forskellige former for mødt/udeblevet. Dernæst laver du combo boks hvorfra du vælger fra din tabel på din formular med fornavn, efternavn osv. Jeg foreslår ligeledes du laver en tbl hvori alle dine arbejdsdage står. Den relatere du til din person tabel. Jeg har faktisk lige lavet noget i en xp version som måske kunne være af interesse.?
/Brix
Avatar billede brix66 Nybegynder
10. februar 2003 - 10:55 #2
Smid din mailadresse både privat og job så skal jeg se om jeg lige kan fjerne de uintreserede tbl og frms fra min db du ikke har brug for. Dog er det i XP - kan du bruge det?
Avatar billede juks Novice
10. februar 2003 - 11:05 #3
hvorfor laver du ikke "bare " to forspørgelser , hvor du har  en med kriterier for sygdom/fravær og en anden med kriterier for mødt/tilstede
Avatar billede brix66 Nybegynder
10. februar 2003 - 11:09 #4
Det hjælper da kun med listen, men ikke det videre forløb.
Avatar billede cutepuppydk Nybegynder
10. februar 2003 - 11:11 #5
Jeg er beklageligvis nødt til at lave den sådan som jeg har skrevet da det er en databse jeg er ved at lave til kommunen, og det SKAL laves sådan... (prøv selv at snak dem fra det... tro mig... det er ikke muligt ;)
Jeg er en and til at bruge access... har pc-kørekort... og straks syntes kalundborg kommune at jeg skal lave en database til deres borgere i aktivering... lidt hjælp ville ikke være helt dumt nej :)

Min E-mail er amckg@kalundborg.dk jeg kommer sikkert med flere spørgsmål undervejs... men jeg har hele den her uge til at lave databsen... så jeg klarer det jo nok :D
Avatar billede cutepuppydk Nybegynder
10. februar 2003 - 11:12 #6
Jeg sidder desværre med en oldgammel version af Access.... (Access 97 SR-2) så jeg tror ikke jeg kan åbne en fra access XP, omend du vel på en eller anden måde kan gemme den i et bagud kompatibelt format... men jeg aner det faktisk ikke...
Avatar billede mugs Novice
10. februar 2003 - 11:35 #7
Hva' nu brix > Måske access97 ikke er så dårligt :o)
Avatar billede brix66 Nybegynder
10. februar 2003 - 11:47 #8
>mugs< Det kunne have været rart at have og det bliver også installeret sammen med XP på min nye maskine der kommer fredag. Der er åbenbart mange her på E der stadig kører 97.
Avatar billede brix66 Nybegynder
10. februar 2003 - 11:49 #9
Jeg har fået db sendt fra cutepuppydk.
Avatar billede cutepuppydk Nybegynder
10. februar 2003 - 12:02 #10
Jeg bruger det fordi at kommuner ikke har pengene til at opgradere konstant... men de kunne da godt snart opdatere... nu er der jo kommet et par versioner siden office 97 :)
Avatar billede cutepuppydk Nybegynder
11. februar 2003 - 09:19 #11
Jeg har nu fået lidt hjælp og modtaget en database fra en person som havde et fremmøde system.... det er dog ikke lige det jeg havde tænkt mig, og jeg sidder og prøver at finde ud af hvordan man laver så den registrer at en person er kommet den og den dato, og at man kan gå tilbage og se det.... eventuelt i en oversigt eller lignende.
Mange tak for hjælpen ind til videre... håber at i har lidt tid til mig endnu :)
Avatar billede mugs Novice
11. februar 2003 - 09:44 #12
Det kunne se ud som sådan:
Du har 3 tabeller:

tblmøde
tblpersoner
tblregistrering

I tblmøde indtaster du de aktiviteter der skal være mulige, f.eks mødt, barn syg, syg m.v. Lav dette felt til primær nøgle.
Det samme i tblpersoner, hvor du kan have et CPRNR / medarbejdernr som primær nøgle. Men du indtaster alle relevante persondata heri.

Lav relationer fra tblregistrering til de øvrige tabeller's relevante felter.

I tabellen tblregistrering laver du relevante felter, men den skal indeholde nøglefelterne fra tblmøde og tblpersoner. Disse 2 felter laver du som kombinationsbokse, der henter data fra de andre 2 tabeller ved et opslag. Du kan så have et 3. felt af typen Dato/Klokkeslæt, hvis egenskab "Standardværdi for nye poster" kan sættes til Date().

Hver gang du opretter en ny post kan du så "plukke" en mødeaktivitet og en medarbejder. Og su vil således have en tabel, der registrerer alle mødeaktiviteter.
Avatar billede henrik13 Nybegynder
11. februar 2003 - 11:49 #13
mugs
Hvis du laver test db. vil jeg gerne havde den tilsendt også. OG du skal ikke lave den for min skyld ???
Henrik
Avatar billede brix66 Nybegynder
11. februar 2003 - 12:39 #14
Får du nok hjælp af den person der har tilsendt dig db? Eller skal jeg fortsætte med at lave et bud til dig?
Avatar billede brix66 Nybegynder
12. februar 2003 - 20:47 #15
Har tilsendt db til cutepuppy.
/Brix
Avatar billede brix66 Nybegynder
13. februar 2003 - 21:38 #16
Har sendt mail til cutepuppy både til privat og job.
Avatar billede cutepuppydk Nybegynder
14. februar 2003 - 09:45 #17
Beklager at jeg ikke har svaret, men der er en der har haft sendt mig en DB som jeg har arbejdet intensivt med.
Brix66 >> jeg har ikke modtaget nogen DB fra dig, hverken på job eller privat.
Jeg får den person som har lavet DB'en til at skrive et indlæg og giver ham pointene for rigtigt svar... mange tak for hjælpen :)

Med Venlig Hilsen
Kenneth Graulund
AMC - Arbejdsmarkedscenteret
Bredgade 55
4400 Kalundborg
Direkte tlf. 59571559
Avatar billede brix66 Nybegynder
15. februar 2003 - 22:23 #18
D. 11-2-03 skriver du at du har modtaget en db, men at det ikke lige var det du kunne tænke dig, hvorfor jeg arbejder videre med mit forslag. Jeg tilsender db d. 12.02.2003, men det lader ikke til at du modtager mine mails - er din postkasse fyldt eller er mdb ikke sat ind i registreringsdb. Du modtager mine andre mails...? Hvem er det der har tilsendt dig db???
/Brix
Avatar billede henrik13 Nybegynder
16. marts 2003 - 15:27 #19
brix66
Hvis du har det liggende enu, vil jeg gerne se det. Min email er:
oz1bua@wanadoo.dk
Vh Henrik