Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 10:41 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Strøm til skærm

Hej,
Har det nogle indvirkning på computerens "performance", om man kører strømmen til skærmen via pc'en, eller direkte fra kontakten.

Jeg tænkte på, om det at skærmen skulle "fodres" kunne have indvirkning på, hvordan andre komponenter blev "fodret"...
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
05. februar 2003 - 10:52 #1
nej, det er det samme, der er ingen forskel på om du køre strømmen direkte til skærmen, eller om du køre strømmen gennem din maskine
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. februar 2003 - 10:53 #2
strømudtaget til skærmen "kører" uden om transformatoren i strømforsyningen. det er altså det samme som at have begge dele tilsluttet samme stikkontakt. altså ingen indvirkning.
Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 11:01 #3
lyder mærkeligt...

Når jeg kører skærmen vi pc'en står skærmen og "sitrer" i IE viduet (i siden), ligesom musen ikke kører.

Kører jeg strømmen via væggen er alt OK.

Nogle der så forstår dette ?
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. februar 2003 - 11:09 #4
prøv dette. hvis dit motherboard understøtter det kan du prøve at kigge på strømforbruget inde i bios dvs. cpu, ram, etc. prøv at skifte skærmens strømstik mellem stikkontakt og strømforsyning og opserver ændringer i strømforbrug.
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. februar 2003 - 11:11 #5
ps. virker musen slet ikke når du bruger udtaget i strømforsyningen ??
Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 11:17 #6
>>ps. virker musen slet ikke når du bruger udtaget i strømforsyningen ??

Jo, når det er mit 128 mb. modul der sidder i. Sætter jeg mit 256 mb i stedet, gør det ikke (hvis jeg sætter dette i port 1), sætter jeg det derimod i port 2 virker musen.

Sætter jeg særmen via stikket i væggen, kan jeg sætte rammen hvor jeg vil og alt kører.

Det vir lidt mystisk ;)
Avatar billede torben.s Nybegynder
05. februar 2003 - 11:29 #7
det burde ikke kunne ske, men skærmen forstyrrer alligevel. prøv evt. det med at kigge på strømforbrug i bios. hvis strømforbruget ændrer sig ved skift mellem de 2 strømkilder er din strømforsyning på svampe og psykofarmika :D
brug stikkontakten :)
Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 11:33 #8
jeg tjecker lige iaften, og vender tilbage med resultatet.
Avatar billede scb Praktikant
05. februar 2003 - 12:21 #9
Der er vist nogen der har misforstået noget....
Man kan ikke se strømforbruget i bios, man kan se de forskellige spændinger som strømforsyningen giver, hvilket ikke har noget med strømforbruget at gøre.
Strømudtaget til skærmen på din PC svarer til en trestik dåse, det er direkte fra stikkontakten og ud.
Problemet er sansynligvis at du får jordforbindelse mellem din skærm og PC når du bruger stikket i din PC, det er normalt en fordel, men hvis der er fejl i enten skærm eller PC så der er spænding på jordledningen vil det kunne give det problem som du har.
-SCB
Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 12:49 #10
scb,
det lyder som om, at du ved en del om dette.

Hvor opstår denne "dårlige" forbindelse, efter din mening ? Jeg har i den tid jeg har kørt med skærmen "koblet på" pc'en fået en del "driver_irql" errors. Disse er dog forsvundet efter at monitoren er blevet koblet til væg_stikket (kunne vel tyde på at det var monitoren, eller ?)

Det skal siges, at alle stik kører med jordforbindelse (i både væggen og stikdåsen)

Er der nogle steder på nettet hvor man kan se mere om dette ?
Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 13:13 #11
hmm .. taenker lige: hvis fejlen er/var skyld i:

1) min PC gik ned, hvis "meget" kørte samtidigt (usb modem (enten via usb port eller via pci>usb), skærm, lyd" - altid med fejlen "usbohci.sys" "driver_less".... (hvis jeg kørte med en blok ram på 128mb og en på 256)  (dette kørte OK, om end langsomt, med 128 mb alene!)

2) flimmer i højre side af skærmen ved opstart med 256mb alene i port 2 - indsat i port 1, virkede musen ikke.

Når så skærmen kørte på seperat strøm:

Ingen problemer - uanset indstillinger af ram, etc.

Uden at kende meget til denne slags, ville jeg umiddelbart mene, at pc'en (når skærmen fik strøm derfra) fik for lidt strøm andre steder... eller ? Og er det så skærmens skyld ? (vel den mest logiske, hvis det ikke var fordi jeg hørte at det bare var et gennemgående strømstik)
Avatar billede scb Praktikant
05. februar 2003 - 14:44 #12
Det er ikke fordi der er noget der får for lidt strøm, det er sansynligvis fordi der opstår det der hedder stel / jordsløjfer.
Det kan være drilsk at finde, og kræver ofte det rigtige målegrej.
Men ud fra dine fejlbeskrivelser tror jeg at det skyldes en fejl i strømforsyningen på din skærm.
Har du mulighed for at prøve med en anden skærm.
-SCB
Avatar billede mic... Nybegynder
05. februar 2003 - 19:19 #13
Selvfoelgelig.... Naar man saa skal teste noget, er der intet galt ;)

Naa, men jeg koerer nu skaermen via sin egen forsyning, og alt er som det skal vaere. Jeg takker for hjaelpen her, ved at smide 10 point til Cyberfreak, som var hurtigst, og 20 til scb for den gode uddybning.
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
05. februar 2003 - 23:23 #14
takker for point :)