Avatar billede swam2k Nybegynder
04. februar 2003 - 09:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

TSM backup, policies

hej med jer

jeg sidder lige og læser lidt på TSM backup systemet, men jeg må have stirret mig blind på noget, for der er 2 policies der, som jeg ser det, gør mere eller mindre det samme!
Det er disse 2:

Versions Data Exists
Defineres som: The number of days to retain a backup version after that version becomes inactive. That is, a more recent backup version is stored.

Retain Extra Versions
Defineres som: The maximum number of backup versions to retain for files that still exist on the client file system.

Nogen der kan forklare forskellen på disse 2??
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2003 - 09:34 #1
Som jeg forstår principperne er:

Versions Data Exists et spørgsmål om hvor længe du opbevare en backupversion efter den ikke længere er nyeste. altså en tidsangivelse (dage, måneder)

Retain Extra Versions et spørgsmål om hvor mange versioner tilbage du har liggende, altså en antal (2,4,6)

Hvilken du vælger afhænger at hvad det er du tager backup at, hvis du har brug for at kunne versionere baglæns og se udviklingen i f.eks. dokumentversioner bruger du Retain Extra Versions, hvis det kun er et spørgsmål om at kunne genskabe data til nyeste version bruges oftest Versions Data Exists
Avatar billede swam2k Nybegynder
04. februar 2003 - 10:06 #2
stort! der var den :-)
tak for svaret
Avatar billede kcbhl Nybegynder
14. april 2006 - 20:24 #3
Hej Swam2k

Bufferzones svar er helt ude i hampen! Her har du det rigtige svar:

Versions Data Exists:
Dette tal definerer hvor mange backupversioner af en fil du vil gemme, i det tilfælde at filen stadig er aktiv (det vil sige at filen stadig findes på serveren som du tager backup af) Det har altså IKKE noget med dage at gøre. Hvis filen kun bliver ændret en gang om måneden og du har sat "Versions Data Exists" til 4 så har du mulighed for at restore filer som er 4-5 måneder gamle. Bliver filen derimod ændret hver dag kan du kun restore 4-5 dage tilbage.

Retain Extra Versions:
Dette tal definerer hvor mange DAGE du vil gemme dine gamle backup-kopier af en fil. Eksempel: Lad os lege at "Retain Extra Versions" = 750 og at du har sat "Versions Data Exists" til 3. a) Du har nu en fil som ændres en gang om året. På din 15 års fødselsdag laver du en ønskeliste: ønsker.doc den fil lader du ligge på dit c:\-drev. Om aftenen bliver der lavet backup af filen. Året efter, du bliver 16 og ønsker dig en knallert, knallert tilføjes til ønsker.doc. Der bliver lavet en backup af filen om aftenen. Nu er der to versioner af filen på backuppen, ønsker.doc med og uden knallert. Den ene version kaldes den aktive. Den anden kaldes den inaktive,den er nu 365 dage gammel. Som tiden dog går, du fylder allerede 17 og tilføjer læderjakke til listen og sletter knallert. Om aftenen bliver der lavet backup igen, der er nu tre versioner af ønsker.doc på backuppen. To inaktive og en aktiv. De inaktive er 365 og 730 dage gamle. Da du har sat "Versions Data Exists" til 3 beholdes alle tre kopier. Men så går der 20 dage og "Retain Extra Versions" = 750 slår igennem og den ældste version af filen slettes. Du kan altså ikke længere restore den første ønsker.doc fil.

Hvis nu du havde ændret i din fil hver dag i en uge, ville de 750 ikke betyde noget for din mulighed for at gå tre versioner tilbage - først efter 750 dage.

Og her er originalteksterne fra nettet:
The Versions Data Exists attribute specifies the maximum number of different backup versions retained for files and directories currently on your workstation. If you select a management class that permits more than one backup version, the most recent version is called the active version. All other versions are called inactive versions. If the maximum number of versions permitted is five, and you run a backup that creates a sixth version, the oldest version is deleted from server storage.

The Retain Extra Versions attribute specifies how many days all but the most recent backup version is retained. The most recent version is the active version, and active versions are never erased. If Nolimit is specified, then extra versions are kept until the number of backup versions exceeds the versions data exists or versions data deleted parameter settings. In this case, the oldest extra version is deleted immediately.

Du bør nok læse lidt hér hvis du ikke skal have ørerne i maskinen, en eller anden dag du bliver bedt om at lave en restore:

http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/tivihelp/v1r1/index.jsp?