Avatar billede christian840 Nybegynder
31. januar 2003 - 16:06 Der er 2 kommentarer

Trådløs adgang til bredbåndsstikket

Er lige flyttet i ny lejlighed. Computeren skal ikke stå i det lokale, hvor netstikket er (der er bredbånd i ejendommen)...

Hvad skal jeg bruge for at komme på nettet uden at skulle trække et netkabel gennem stuerne og gøre det så enkelt som muligt - forstå: trådløst!

På forhånd tak
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. januar 2003 - 16:47 #1
Du skal købe trådløst udstyr, bestående af et accesspoint og et trådløst netkort til hver PC.

Dette er ikke hunde dyrt, men det koster dog mange gange hvad en kabel løsning koster. Du skal også være opmærksom på forskellige andre ting:

Sikkerhed er et problem når vi snakker trådløst og skal du have sikkerhed kommer det til at koste endnu mere. enhver med et trådløst netkort, der er tæt nok på der hvor du bor kan gå på dit net. Der kan gøres forskellige ting for at hindre dette og det bør du tænke på hvis du overvejer trådløst.

Du skal ogaå overveje teknologiens forællelse. I dag er hastigheden for trådløst 11 Mbit, (hvis du vælger en meget dyre løsning kan du komme op på næsten 50 Mbit. For kabel er standart 100 Mbit i dag og om ikke ret længe snakker vi 1 Gigabit. Du risikere altså hurtigt at stå med et system der er dyrt og forældet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. januar 2003 - 16:49 #2
I øvrigt er en kabelløsning ikke så svær og grim, hvis du tænker dig lidt om, jeg har selv laved det med et murbor og en limpistol. Små huller gennem væggene og kablerne limet diskret fast til fodpanelerne og derefter malet over i damme farve som væggene, det ses næsten ikke og der er intet sømmet fast. Skal kablet flyttes kan limen fjernes med lidt varme