Avatar billede jenneren Nybegynder
23. januar 2003 - 16:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

flash->søgemaskiner?

Jeg har lavet et site hvor jeg af designmæssige årsager har måttet lave en scroller i flash med tekst i. Men jeg går ud fra at det betyder at søgemaskinerne ikke ka' se teksten. Da der er ret meget tekst som er vigtigt spørger jeg: Bør jeg så vælge en anden løsning, så søgemaskinerne kan se teksten?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2003 - 17:14 #1
Det er jo det evige dilemma, og der er ikke et entydigt svar. især ikke fordi nogle søgemaskiner faktisk er begyndt at kunne anvende noget flash, f.eks. følge links i flash.

Du kan gøre forskellige ting.

Du kan udnytte NOSCRIPT tagen til at placere teksten som almindeligt html, det vil de fleste søgemaskiner så kunne indexisere.

Du kan også placere din tekst i en flad html fil paralelt med dine flash sider, husk at der skal være links til dem
Avatar billede jenneren Nybegynder
23. januar 2003 - 17:25 #2
Aha. Når du taler om en flad html fil parallelt med flash-siden, mener du så en "usynlig" side som kun ligger der til ære for søgemaskinerne, som er blottet for "tingeltangel"? Men det er jo ikke nemt, hvis der skal linkes til dem?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2003 - 17:33 #3
Nej endelig ikke usynlig, de fleste (faktisk alle) vil banne dig hvis du forsøger på den slags. Siden er synlig for andre brugere og lavet pænt og ordentligt, med henvisninger ind i dit "rigtige" flash site. Din "undskyldning" over for søgemaskinerne er at du selvfølgelig har lavet denne side for folk der ikke ønsker at bruge flash, at den så er lavet til at hitte højt i en søgemaskine tjaaaa
Avatar billede jenneren Nybegynder
23. januar 2003 - 17:44 #4
Nå sådan. Ja, jeg kan godt se det bliver et kompromis uanset hvad. Problemet med at bruge NOSCRIPT tag'en er at hvis indholdet bliver vist istedet for flash-filen (hos brugere der ikke ka' se den slags) vil det smadre hele layout'en (jeg ved godt jeg sku' ha' tænkt på det noget før) prøv at se engang:
http://users.cybercity.dk/~dsl42567/JohnCV.html
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2003 - 17:56 #5
Sådan er det, optimering er komprimisets kundst, begge metoder har deres fordele og ulemper, prøv dig frem og find den metode der giver mest og ødelægger mindst,

flash er flot, men jeg vil ikke afvise at du kunne have lavet det samme med javascript og html. Det er jeg faktisk sikker på at du kan og det vil helt løse dit problem (hvis du gør det på den rigtige måde
Avatar billede jenneren Nybegynder
23. januar 2003 - 18:02 #6
Jeg har vist meget at lære, men tak. Jeg blev da lidt klogere.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. januar 2003 - 18:07 #7
Takker for point og Mht at lære: Sådan er det gudskelov for os alle sammen