Avatar billede jawser Nybegynder
13. januar 2003 - 10:24 Der er 20 kommentarer

windovs 95 installation direkte kabel tilslutning

Jeg har erhvervet en ældre Digital Hinote laptop, som har kørt format C:. Der er diskettedrev og CDrom, men de skal i samme port, og kan derfor ikke fungere samtidigt. Bios tillader ikke boot fra CDrom. Jeg vil gerne have installeret win 95 på denne laptop ved hjælp af direkte kabel tilslutning, men har brug for hjælp til hvordan man helt konkret gør. Jeg har fundet en demo version af totalcommander tidligere(win) som er anbefalet i tidligere indlæg her eksperten til at overføre filer med. I den tomme laptop sidder der et netkort 3com megahertz 10Mbps pc card with xjack connector, og jeg har netkort i mine andre computere. Hvordan får nemmest installeret windows på min laptop. Jeg har ikke så meget tjek på dos, så jeg har brug for en tålmodig sjæl
Avatar billede kadann Nybegynder
14. januar 2003 - 12:25 #1
Jeg tror nu at det er for stor en mundfuld at gå igang med at overføre filer på den måde.

Jeg vil sige at den nemmeste måde er at få lavet en DOS bootdisk, med drivere til dit CD-ROM drev.

Så booter du op med den disk (som vil brokke sig over at dit CD-ROM drev ikke er tilstede, hvis floppy og CD ikke virker samtidig) .. laver en sys c: fra din bootdisk og kopierer driveren til dit CD-ROM drev, autoexec.bat, config.sys og MSCDEX.exe over på c: .. så skulle du kunne boote op med CD-ROM drev, forudsat du har lavet autoexec.bat og config.sys, så de peger på de rigtige filer.

din autoexec.bat skal se nogenlunde sådan ud:

LOAD=C:\MSCDEX.EXE /D:MSCD001

din config.sys skal se nogenlunde sådan ud:

DEVICE=C:\DIN_CD_DRIVER.SYS /D:MSCD001

Det er muligt at det ikke er helt korrekt, da jeg ikke har arbejdet med DOS længe.. men det burde kunne lade sig gøre. :)
Avatar billede jawser Nybegynder
14. januar 2003 - 19:25 #2
Når jeg tager tager floppydisken ud, og sætter cd-romdrevet i starter systemet op igen. jeg har 12 disketter med med win 95, nr 7 0g 8 mangler. Men ved diskette nr. 2 melder installationen fejl i cab.fil. Er det noget med at de skal kopies til c drev og pakkes ud her, eller burde det ikke bare være at sææe dem i
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 19:28 #3
Du kan godt kopiere dem fra CDrom til C drevet fra DOS.
Det vil også gøre installationen hurtigere.
Avatar billede jawser Nybegynder
14. januar 2003 - 20:35 #4
Hvordan gør jeg, hvilke kommandoer.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 20:39 #5
Du skal være i DOS , der laver du en mappe kaldet f.eks nyinst , derefter skifter du til dit CDrom drev og så skriver du xcopy *.* C:\nyinst .
Det burde virke , ellers vender du bare tilbage så må jeg lige få det genopfrisket.
Det kan også være du skal bruge xcopy32.
Avatar billede jawser Nybegynder
14. januar 2003 - 21:13 #6
Jeg anvender en win 98 bootdisk, går ind og vælgerstart med cdrom. Ved kommandopromten går jeg ind på c. og opretter mappen nyinst. Så hiver jeg floppydisken ud, og når jeg sætter cdromdrevet i det stik hvor floppydisken sad  så genstarter maskinen automatisk. Når bios er færdig med at boote meldes in/out error indsæt ny disk. Så kan jeg ikke komme videre.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 21:15 #7
Hvis du lader dit CDdrev sidde i og starter op i DOS , kan du så komme i kontakt med CDrommen.
Altså uden at bruge floppydisken først.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 21:22 #8
Du kan hente denne her bootdisk.
http://www.dinos.dk/exp/boot.zip
Den pakker du ud på en diskette , så sætter du disketten i den computer du skal have installeret på , tænder den og lader den starte op på bootdisken.
Når den så skriver A:\ skriver du copy *.* C:\ <Enter>
Så kopierer den alle filer over på C drevet.
Når det er overstået , slukker du maskinen , tager diskettedrevet fra og sætter dit CDrom drev i.
Tænder for maskinen , og så har du kontakt med dit CDrom drev.
Så er det bare at skifte til CDrom og skrive install.*S*
Avatar billede jawser Nybegynder
14. januar 2003 - 22:20 #9
Når jeg anvender den bootdisk du anviser får jeg tilbage at <<ntldr mangler og jeg skal genstarte,men jeg kan godt se at du måske har fat i noget.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 22:21 #10
Fra A drevet eller fra C drevet ?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 22:31 #11
Det kan være du skal hente en Win95 bootdisk på www.bootdisk.com.
Så prøv om du kan boote fra den , og komme i kontakt med dit CDrom drev.
Avatar billede fromsej Praktikant
14. januar 2003 - 22:58 #12
Hvilket styresystem har der været på maskinen , ntldr har noget at gøre med Win2K WinNT osv.
Har du sat maskinen til at boote fra A: først?
Avatar billede jawser Nybegynder
15. januar 2003 - 08:39 #13
ntldr mangler kommer fra A, der har været win 95 på før. Måske er det fordi jeg har laver bootdisken på nt maskine.Jeg har også forsøgt at starte win 2000 op da jeg har en udgave der selv starter op. Jeg prøver at resette bios og forfra
Avatar billede fromsej Praktikant
15. januar 2003 - 10:26 #14
Selvom den skriver at ntldr mangler , har du så mulighed for at skrive noget og få den til at reagere.
Så prøv det her : A:\ FDISK /MBR <Enter>
Avatar billede jawser Nybegynder
18. januar 2003 - 00:02 #15
hej fromsej Jeg har afprøvet dine forskellige foreslag, + jeg fandt en manual på nettet http://h18000.www1.hp.com/legacysupport/digital/pdf/vp500_2.pdf. Nu er der ved at være lys forude, når jeg booter op med CDromdrevet i havner jeg på C drevets kommandopromt og jeg får windows frem på skærmen. Jeg kan ikke vælge d drevet og installere windows, måske skal jeg prøve det foreslag igen som kadann kom med tidligere i indlægget. jeg kan se der står 'banana' på bootcom disketterne, der hvor der skal være cdromdrivere, hvad er ideen med det?, det må være noget med cdromdriverne jeg lige skal have på plads. Jeg har en anden ting som driller lidt, jeg har formateret Cdrevet som beskrevet i manualen. Nu får jeg en advarsel fra bios om at der ikke den ikke kan save to disk , eller der er fejl til på partionen. Jeg anvender phdiskf som anbefalet og tilsyneladen får jeg også oprettet denne ikke dos partion, men jeg kan ikke slippe af med den advarsel fra bios. Har du et bud på dette
Avatar billede fromsej Praktikant
18. januar 2003 - 11:07 #16
jawser du må lige skrive din kommentar igen , der er ingen der ved hvornår den anden 18/01-2003 00:02:25 dukker op.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
18. januar 2003 - 12:48 #17
Den der med banana studsede jeg også over , har du prøvet om det virkede alligevel?
Det med ikke-dos partition , kan jeg ikke forstå , da win95 ikke kan køre andet end Dos.
Hvorfor vil du have Win95 på D: , den skal ligge på C: , da det er C: du booter fra.
Jeg prøver lige at lave en liste over de filer du skal lægge på en diskette for at kunne boote fra A:
Avatar billede fromsej Praktikant
18. januar 2003 - 17:01 #18
Nu har jeg fået lavet en Win95 Bootdisk , den virker 100% på mine 2 PCer.
Jeg har testet den indtil flere gange , jeg fik også den med missing NTLDR.
Så lavede jeg den i ren DOS,og problemet var løst.
Så jeg tror den anden Bootdisk skulle have været lavet derfra men det får jeg rettet.
Du kan hente den her:
http://www.dinos.dk/exp/boot95.zip
Hvis det ikke vil , så smid din mail , så sender jeg filerne til dig uden at de er pakkede.*S*
Til evt. co-admins:
Løsningen ER tilgængelig for alle!
Avatar billede fromsej Praktikant
19. januar 2003 - 11:08 #19
Har du opgivet?
Avatar billede fromsej Praktikant
19. januar 2003 - 21:24 #20
Juhuu