Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 13:00 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Jeg kan ikke diskfragtmentere

Hej.
Mon der er en der kan hjælpe mig? Jeg har Windows 98. Jeg kan ikke
oprette nye mapper og ind imellem låser min pc så jeg må slukke på
knappen bagpå. Jeg har kørt en fuldstændig scandisk, det tog 16 timer og
bagefter ville jeg køre diskfragtmentering, det kunne den ikke, jeg fik
besked om at jeg først skulle køre scandisk, men det havde jeg jo lige
gjort. Hvad kan jeg gøre ? Jeg ved selvfølgelig at jeg kan formatere men det vil jeg jo helst undgå. Jeg håber meget på hjælp!!!!
KH.Bitten
Avatar billede arnvig Nybegynder
09. januar 2003 - 13:05 #1
Hvor stor er harddisken og hvor meget plads er der fri ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. januar 2003 - 13:25 #2
Prøv e.v.t. at starte computeren op i fejlsikker tilstand, og gennermfø scandisk og diskfrakmentering der fra først
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
09. januar 2003 - 13:53 #3
du kan også lægge win 98 oveni den gamle installation. Så beholder den alle indstillinger etc.
Avatar billede blu Nybegynder
09. januar 2003 - 13:54 #4
Det vil du da vel heller, men måske defragmentere. Microsoft's defragmenteringsprogrammer starter altid med 'scandisk' - omend i en kortere version end en 'fuld' scandisk. Det må man desværre finde sig i! Hvis der er under 20% (se egenskaber for harddisken) ledig plads vil en defragmentering tage MEGET længere tid end scandisk gjorde! Prøv først at slette alt det, der kan slettes - og tøm papirkurven! Evt kan du afinstallere prg du nemt kan geninstallere eller måske ligefrem ikke bruger mere. Hjælper det ikke nok så prøv at nedsætte størrelsen på swap-filen MIDLERTIDIGT medens du defragmenterer!
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 14:05 #5
Nu er det mig der skrev forkert, det var deftagtmentering jeg ville have skrevet og ikke diskfragtmentering :-(
Jeg har kørt Scandisk og forsøgt defragtmentering i fejlsikker tilstand.
KH.Bitten
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 14:07 #6
Hm.....og hvad er swap-fil for noget ???
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 14:09 #7
Jeg har 28,6 GB fri og anvender 8,74 på nuværende tidspunkt - så der burde være rigelig plads på den!
KH.Bitten
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 14:11 #8
Det hjælper vel ikke på at jeg ikke kan defragmentere at jeg evt. lægger Win 98 oveni den gamle, det får jeg vel ikke løst mit problem ved?
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 14:20 #9
Avatar billede blu Nybegynder
09. januar 2003 - 14:42 #10
AD: freya - en swapfil er en logisk forøgelse af PC'ens hukommelse
    på harddisken.
AD: øvrige(også mig selv) - huhej hvor det går, men hvor kommer
  'databaser:generelt' ind i billedet?
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 17:39 #11
Svar til 'metal_hansen. Jeg har lige prøvet dit bud men det kan jeg heller ikke, der kom en besked om at der var en fejl på harddisken som jeg skulle rette ved at køre Scandisk først, men det har jeg jo gjort og det hjalp ikke på problemet.
KH.Bitten
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 17:40 #12
Svar til 'blu': Tak for dit svar.
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 19:14 #13
Prøv at starte i REN DOS , og kør scandisk fra C:\
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 20:09 #14
Tak for linket du sendte tidligere, jeg har været inde og kigge på det og jeg har forsøgt at gøre som der blev beskrevet, men nej det virkede ikke :-(
Jeg ved ikke hvordan jeg skal starte i ren Dos, dertil får jeg brug for en meget udført beskrivelse,¨så hvis du har mod på det siger jeg på forhånd tak :-)
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 20:18 #15
Det er ikke så svært , du trykker bare på [F8] når maskinen skriver starter windows 98.
Jeg kan også sende dig en MSDOS.sys der bevirker at du får 10 sekunder til at vælge hvordan PCén skal starte op.
Det kræver lige din mailadresse.
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 20:31 #16
Nu må jeg lige spørge om det at køre i DOS er det sammen som det at køre i Fejlsikret tilstand? Det er jo  hvor man først trykker F8 og derefter F5, det er der jeg har forsøgt at defragmentere uden held. Min e-mail adr. er. b.b@rasmussen.tdcadsl.dk
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 20:32 #17
Du kan også åbne din egen MSDOS.SYS med notesblok.
Find den i C:\ , højreklik på den vælg åben med vælg notesblok.
Så kigger du der hvor der står [Options], og indsætter den/de linier der mangler.
Genstart og du har en startmenu.
[Options]
BootMenu=1
BootMenuDefault=1
BootMenuDelay=10
BootMulti=1
BootGUI=1
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 20:35 #18
Filen er sendt
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 20:48 #19
Tak skal du have for filen. Nu er jeg ikke ligefrem ekspert i dette her så jeg skal vist have forklaret det lidt mere detaljeret. Jeg har nu lagt den fil ind under mit c-drev i en mappe for sig selv som jeg har kaldt'Hilfe'. Så sidder jeg lidt uforstående over for resten, det du kalder 'Min egen dos' øh hvor finder jeg det? Og hvor ser jeg hvilke linjer der mangler?
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 21:05 #20
Jeg har lige sendt en masse små filer til dig , dem skal du bare overføre til en diskette.
Når du har gjort det , lukker du Computeren helt ned.
Sæt disketten i og tænd for Computeren igen.
Når den er færdig med at starte op , det tager lidt tid , og der står A:\ , skriver du Scandisk og trykker Enter , så kører scandisk i Ren DOS.
Hvis det mod forventning kikser så tager du bare disketten ud og genstarter maskinen.
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 21:13 #21
Jeg samler kræfter til filerne ankommer :-)
KH.Bitten
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 21:59 #22
Så har jeg gjort som du har beskrevet - der blev ikke fundet fejl- men var det C-drevet der blev scnnet på denne måde, som jeg ser det var det disketten med dfilerne den scannede ????
KH. en undrende Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 22:03 #23
Øhh , du skal nok skrive Scandisk C:
Undskyld , min hukommelse er ikke hvad den har været.
Avatar billede freya Nybegynder
09. januar 2003 - 22:11 #24
Så forstår jeg det bedre :-)Det prøver jeg så.
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
09. januar 2003 - 22:14 #25
Fint , ellers må jeg jo gå ind og øve mig på datterens PC , der er nemlig Win98 på endnu.
Avatar billede fromsej Praktikant
10. januar 2003 - 11:14 #26
Hvorfor tager du selv dine point?
Avatar billede freya Nybegynder
10. januar 2003 - 11:22 #27
UNDSKYLD - Neeeej det var sørme ikke meningen, hvad har jeg gjort forkert? Vil du vejlede mig endnu en gang :-)))
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
10. januar 2003 - 11:28 #28
Ja da ,du laver et spørgsmål i "Fri debat" , som du kalder Point til fromsej , og sætter det til det antal point du mener jeg har fortjent.*S*
Du skal lige lægge et link her med nummeret på det nye spørgsmål.
Til jer andre , hvis i mener i skal have nogen af dem , så skal jeg nok dele dem ud , for ikke at gøre Bitten mere forvirret.*S*
Avatar billede freya Nybegynder
10. januar 2003 - 11:34 #29
http://www.eksperten.dk/spm/303402
Jeg ER forvirret :-)))))
Sig til hvis dette ikke er korrekt gjort!
KH.Bitten
Avatar billede fromsej Praktikant
10. januar 2003 - 11:38 #30
Helt korrekt , næsten.
Du skulle have linket hertil i det nye spørgsmål , men det har jeg gjort for dig.*S*
Avatar billede freya Nybegynder
10. januar 2003 - 11:41 #31
OK, sdå lærte jeg det også:_)