Avatar billede bbb2020 Nybegynder
08. januar 2003 - 19:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan renser man en cd?

Jeg har en cd "Norton Antivirus 2001" som jeg kun har brugt ca. 3 gange.
Men nu vil mit cd-drev ikke læse den mere. Den står bare og bruger en masse resurser på at læse den. Så mange resurser, at min windows 98 holder op med at reagerer og jeg må foretage en hotboot.

Lykkedes det den en enkelt gang at åbne cd'en finder den kun en fil. cda 1. dvs. en media fil, og ikke lige det jeg skal bruge.

Mit cd-drev er en gammel Acer 24x.
Jeg har prøvet at læse cd'en i Windows Commander, dos-prompt, dos og at boote fra den, intet virker.

Jeg har godt nok hørt og læst, at men kan rense cd'en i tandpasta, opvaskemiddel m.m. Men hjælper det?

Hvad skal jeg gøre uden selvfølgelig at købe en ny cd eller cd-drev. Det koster jo MANGE penge!
Avatar billede rahzel Nybegynder
08. januar 2003 - 19:30 #1
prøv at gå ind og finde setup filen, det hjælper nogle gange her
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
08. januar 2003 - 19:37 #2
Det er jo nettop det jeg ikke kan.
Jeg får bare en fil ved navn cda 1
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2003 - 19:39 #3
Er CDen ridset kan du være heldig at slibe ridsen væk med tandpasta eller et fint slibemiddel alá slipol , det skal gøres fra midten og ud , ikke i cirkler.
Hvis den er snavset så prøv med sprit på en klud eller opvaskevand.
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
08. januar 2003 - 19:48 #4
Der er ganske få ridser på den, men jeg har cd'er med flere ridser og de virker godt nok.
Iøvrigt har jeg prøvet at rense en cd med tandpaster hvilket gav den et udseende som en gramefonplade. Måske skulle jeg prøve det der slipol, men hvad er det.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2003 - 19:50 #5
Det er til biler , men prøv med sprit først.
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
08. januar 2003 - 19:52 #6
Ok! Og tak for hjælpen.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2003 - 19:52 #7
Du kan også lige prøve at holde skiven på kanten mellem fingrene i den ene hånd , og så forsigtigt presse midten af skiven lidt op og ned , det hjælper også sommetider.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2003 - 19:54 #8
Velbekomme , tak for points.
Avatar billede bbb2020 Nybegynder
08. januar 2003 - 20:01 #9
Nu virker den.
Men om det var fordi jeg bøjede den eller om det var fordi jeg kom på en helt absurt tanke ved jeg ikke.
Jeg mindedes noget om, at men kunne male kanterne på cd'en grøn, og så skulle det virke at lyden blev bedre eller sådan noget. Jeg brugte en grøn textmarker.
Desværre smitter det vildt meget af.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. januar 2003 - 20:05 #10
Bare det virker.*S*