Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:00 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor vises min fonts forkert?

se: www.4b4.dk/site

Der bruger jeg en pixelfont som tekst.. og virker fint på min egen computer.. MEN ikke på andre som ikke har fonten installeret.

Når jeg kører en size report får jeg dette:
Sound name                Bytes        Format
-----------------------    ---------    ----------
04b_03                        21

04b_03 er font navnet. Så må den jo også være inkluderet... !??
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:07 #1
Og hvis jeg går ind og embed'r fonten på alle mine txt fields.. bliver skriftypen meget utydelig...
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:10 #2
Min font er en bitmap-font (er jeg blevet fortalt).

Alle mine txtfields er ikke "selectable".. da jeg så ikke kan bruge den i mine knapper!
Avatar billede mat Nybegynder
05. januar 2003 - 20:15 #3
bitmap-fonte skal ligge på hele pixels. Hvis det ikke er en systemfont er du nødt til at embedde outlines. Men det kan godt være et bøvl at få dem til at stå skarpt - især når de animeres.
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:16 #4
nu sidder jeg og forvirer mig selv.. problemet kort og godt er:

Hvis jeg embed'r fonten bliver min tekst ulæselig. Er så blevet fortalt at fonten skulle være includeret uden at embedde den hvis jeg bruger dynamisk txtfelt.. MEN jeg kan ikke have mine felter til at være "selectable" da det er til nogle knapper...

Hvordan pokker løser man det ??
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:19 #5
Det er ligemeget om jeg sætter den på lige pixel .. fonten bliver smadret.. dvs.. alle huller i eks "o" og "p" bliver fyldt.. meget underligt faktisk !
Avatar billede mat Nybegynder
05. januar 2003 - 20:25 #6
hvilken størrelse font er det du bruger, nogle fonte fungerer bedst i en bestemt størrelse, f.eks hooge i 8 px ?

Ligger tekstfeltet på hele pixels?

Jeg ved ikke hvordan man inkluderer en font uden at embedde den. (Kun ved at breake hele moletjavsen).
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:26 #7
hrmm det kunne være gehts hvis man kunne bruge et actionscript/javascript til at midlertidlig installere fonton på brugeren computer/temp internet, så behøvede man ikke embedde den.. og så kunne det fixe det.. kan man det?
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:30 #8
det er en pixelfont.. så er bedst ved 8 px .. den er på hele pixels..  Jeg kan prøve at sende .fla og font filen til dig .. hvis du har tid... så kan du se problemet :/
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 20:37 #9
.fla og font ligger her hvis du gider hurtigt kigge på det: www.4b4.dk/web.zip
Avatar billede mat Nybegynder
05. januar 2003 - 21:19 #10
Det er rigtigt nok at fonten ikke vil lade sig embedde uden at flash antialiaser the shit out of it.

Kunne det tænkes at den font bare ikke er gearet til flash? for hvis jeg sætter fonten til hooge og embedder står den helt skarpt.

Jeg kan desværre ikke hjælpe yderligere. Men et alternativ kunne være at lave menuen som bitmaps, og slå allow smoothing fra (det er selvfølgelig en lidt nederen omvej)

..men det kan da være der er andre der kan hjælpe?
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 21:35 #11
Helt ok. hmmm du skulle vel ikke kende en anden font .. som også er readable ved en så lille størelse (som den her..).. og evt. ligner en smule?.. clean and smooth.. BEHØVES Ikke være denne font.. var bare hvad jeg lige kunne finde :)
Avatar billede mat Nybegynder
05. januar 2003 - 21:47 #12
jo! hooge :P
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 21:55 #13
En du gider sende mig? Homosvans@hotmail.com (ja.. skulle bruge et email navn.. så.. he) :)
Avatar billede mat Nybegynder
05. januar 2003 - 22:14 #14
Avatar billede kasper82 Nybegynder
05. januar 2003 - 22:59 #15
danke.. smider du ikke lige et svar ?.. selv om jeg ikke fik den font ting jeg havde til at virke..
Avatar billede mat Nybegynder
05. januar 2003 - 23:20 #16
tjoh, men det kan jo stadig være der er nogen der kan greje den :)
Avatar billede kasper82 Nybegynder
06. januar 2003 - 16:53 #17
Jeg lukker sprgs. jeg har bestluttet at droppe det. Skod font. Deler point håber det er ok ! :)