Avatar billede mac4me Nybegynder
01. januar 2003 - 20:48 Der er 27 kommentarer

Akut problem pga dödsfald!

Hej!
Jeg har et lille spörgsmål der rör administratorns lösenord. Min venindes man har hastigt gået bort og nu står hun der med hans computer og kan ikke komme in i den. Hun vil gerne komme in, läse og siden kunne radere han filer inden hun skal aflevere den til han arbejde. Der må ju väre nogen måde man kan komme forbi eller finde ud af hans lösenord. Han står som administrator. Bliver MEGET glad for et hurtigt svar!
Avatar billede dj_bobo Nybegynder
01. januar 2003 - 20:49 #1
lytter
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
01. januar 2003 - 20:49 #2
DOS måske. ved ikke.
Avatar billede loonz Nybegynder
01. januar 2003 - 20:51 #3
Følgende burde også virke til XP:
Start maskinen i DOS med en bootdiskette.
Derefter skifter du til winnt\sytem32\config og sletter sam.exe og sam.log
Mskinen starter nu op med blankt admin-password.

Sig hvis du vil have en svensk oversættelse :o)
Avatar billede mac4me Nybegynder
01. januar 2003 - 20:54 #4
loonz: ja tack.....svensk!
Avatar billede loonz Nybegynder
01. januar 2003 - 20:54 #5
Ups, glemte lige. Ovenstående virker ikke, hvis du kører ned NTFS..
Avatar billede initializing Nybegynder
01. januar 2003 - 20:54 #6
Jeg har hørt noget om at hvis man starter op i fejlsikret tilstand så kan man komme direkte forbi administrator koden og dermed gøre hvad du vil.. Også formatere. Jeg ved ikke om dette er rigtigt men du kan vel prøve :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2003 - 20:55 #7
HVis du er heldig, så er diskene FAT32 formateret og ikke
NTFS formateret.

Så kan du tag en DOS/Win9x boot floppy og læse og slette
indholdet af diskene.

NTFS er meget sværere. Jeg har hørt om NTFS drivere til brug
fra floppy, men jeg har aldrig set en.

Men man bør kunne tage harddisken ud af PC'en og sætte i som
ekstra harddisk i en anden PC (med NT/2000/XP så den kan læse
NTFS).

Medmindre hareddisken er krypteret med special-software.
Avatar billede loonz Nybegynder
01. januar 2003 - 20:56 #8
Följande borde funka til XP också:
Starte maskinen i DOS med en bootdiskett.
Därefter hittar du din winnt\system32\config och raderar sam.exe och sam.log
Nu borde du ha ett blankt admin-lösenord. Funkar inte, om du använder NTFS.
Avatar billede initializing Nybegynder
01. januar 2003 - 20:58 #9
Nu vhor arne_v snakker om en NTFS driver ligsom FAT32 har det.. Jeg har for nylig haft oprettet et spm. om det..
http://www.eksperten.dk/spm/295300
Resultatet og NTFS driveren er her: http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml det hedder NTFSDOS og er freeware..
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. januar 2003 - 20:58 #10
Hvis du bruger NTFS er dette løsningen: http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/
Avatar billede initializing Nybegynder
01. januar 2003 - 20:59 #11
Det skal lige siges at jeg ikke kunne få den løsning til at virke på den side jeg linker til.. men i Svenskere er sikkert klogere end mig ;)
Avatar billede loonz Nybegynder
01. januar 2003 - 21:04 #12
Annars finns lösningar som ex. Cain:
http://www.oxid.it/cain.html

(på dansk: ellers findes der løsninger som f.eks. Cain)
Avatar billede hub Nybegynder
01. januar 2003 - 21:07 #13
Jeg mener ikke, at løsningen til 2000 kan bruges på XP. Hvis man sammenligner system32\config på de to systemer, virker XP noget mere kompliceret. Jeg har set et US firma på nettet, der hævder at de har lavet software, der kan knække koden...(Hvis maskinen bare skal cleanes og der ikke skal hentes info fra den, hvorfor så ikke blot foverskrive disken med nuller?
Avatar billede mac4me Nybegynder
01. januar 2003 - 21:11 #14
hub:Problemet er at manden tog sit liv og på computern har han skrevet breve til familiemedlemmer. Han har ikke tänkt på at de ikke kunne komme in i brevene....
Avatar billede hub Nybegynder
01. januar 2003 - 21:13 #15
Ja, det stiller jo sagen i et andet og tristere lys...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2003 - 21:14 #16
Løsningen med at flytte harddisken fysisk til en anden PC som
extra harddisk er rimeligt praktisk !
Avatar billede itarkiv Nybegynder
01. januar 2003 - 21:18 #17
Det vil sige at den adgangskode ikke er mere beskyttende, end at man bare kan flytte harddisken over i en anden pc?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2003 - 21:28 #18
Korrekt - medmindre selve diskens indhold er krypteret.

Det kan man godt få software til også.
Avatar billede itarkiv Nybegynder
01. januar 2003 - 21:31 #19
Det er jeg i bund og grund lidt chokeret over. Er det så lige meget hvilket filformat harddisken er i?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. januar 2003 - 21:37 #20
Hvis den PC man sætter den i kan læse fil-formatet: ja (NTFS
kræver NT/2000/XP).

Fysisk sikkerhed for harddisk *og* tape backup har altid
været vigtigt for total-sikkerheden.
Avatar billede mac4me Nybegynder
01. januar 2003 - 21:42 #21
Jeg takker jer allesammen for de hurtige svar. Kommer tilbage når jeg har fået orden på det hele. Så må vi se vem som får pointsen!
Avatar billede sworld Nybegynder
02. januar 2003 - 12:49 #22
Kør en installation oveni den gamle version...
På et tidspunkt spørger den om hvilken filsystem du vil benytte, her skal du
bare vælge "behold nuværende filsystem" så bliver den nye version installeret, men ALT data vil blive liggende på harddisken...
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
03. januar 2003 - 18:15 #23
Du skal bruge: CIA Commander 1.0.
http://www.ciacommander.com/
Jeg har ikke selv prøvet det. Men det skal states fra en diskette, og skulle kunne læse NTFS og gendanne passwords.

Du kan også bruge:  Winternals Administrators Pak 3.0, som kan bruges til at resette Administartor passwords. Det indeholder også programmet  NTFSDOS Professional 4.0, som kan læse NTFS i DOS.
Avatar billede no_stress Nybegynder
04. januar 2003 - 13:24 #24
Avatar billede onki Nybegynder
10. januar 2003 - 13:08 #25
Lav en repair:
  Boot på winxp-cdrommen
  Husk at springe det første tilbud om repair over
  accepter 2. tilbud om repair

Når repairen starter, kommer du på et tidspunkt hvor du skal angive admin password, det sætter du til blank(ingenting)

Nu har du et blankt admin password
Avatar billede mac4me Nybegynder
20. januar 2003 - 22:55 #26
Arbejder stadigväk på de forskellige lösninger. Deler pointsen ud senere....
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2003 - 21:40 #27
Fik du løst problemet ?