Avatar billede fransen Nybegynder
30. december 2002 - 10:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gamle spil unde XP

jeg har et par gode gamle spil jeg ikke kan få til at fungere under XP.

det er 'The DIG' og 'Full Throttle', begge fra Lucasarts
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2002 - 10:45 #1
egenskaber for exefilen - kompatibilitet - prøv at sætte den til win95, win98/me, NT4 el. win2000 - evt. prøv nogle af de 3 nederste punkter samtidig.
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
30. december 2002 - 18:35 #2
en god måde at klare gamle dos-spil på en XP maskine er at få fat i programmet Connectix Virtual PC.
Det programmet gør at at det emulere en PC, hvor du kan installere en gammel DOS. Du ser skærmbillet for den virtuelle computer på din skærm, som var det bare et program, men det er i princippet 2 computere som deles om hardwaren.

Når du så skal spille starter du den virtuelle PC, og spiller i DOS altimens at Windows stadig kører på din almindelige PC.
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2002 - 19:27 #3
kenneyandersen> der er jo ikke dos i XP... ???
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
01. januar 2003 - 03:01 #4
Det er netop det smarte. Du emulere en anden PC inden i XP, hvor du kan installere din gamle DOS. Du har i princippet 2 seperate maskiner, der deles om hardwaren.
Når du skal bruge dos, lader du altså Windows være åben, du starter Virtual PC, vælger at køre din DOS maskine, og vupti du har en DOS kørende.
Det er i princippet nøjagtig det samme som hvis du fx kører en Amiga emulator, der gør dig istand til at køre Amiga programmer.
Virtual PC gør dig bare istand til at køre PC programmer.
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
01. januar 2003 - 03:03 #5
Forøvrigt kan du også sagtens bruge den til at køre Linux Win 95/95/ME/NT,  eller noget helt andet, sålænge det er et PC kombatibelt styresystem.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. januar 2003 - 13:34 #6
fransen> feedback? Virker det?
Avatar billede fransen Nybegynder
02. januar 2003 - 11:49 #7
tak kenny - jeg havde faktisk Connectix Virtual PC liggende uudpakket og med DOS inkluderet virker det fint, blot hakker det lidt i videoerne selvom jeg har tildelt masser af RAM til den virtuelle DOS
Avatar billede fransen Nybegynder
02. januar 2003 - 12:20 #8
> john_stigers - jeg prøved dit hint først men kunne ikke umiddelbart få det til at spille - TAK
Avatar billede kijac Nybegynder
02. januar 2003 - 12:25 #9
The Dig er W2K kompatibelt (og burde vel derfor og være XP komp?) Se evt.
http://www.ntcompatible.com/compdet.php?id=9744

De samme skulle gøre sig gældende for Full Throttle
http://www.ntcompatible.com/compdet.php?id=7347
Avatar billede fransen Nybegynder
04. januar 2003 - 22:43 #10
> kijac - tja deet ser jo rigtigt ud men jeg får det ikke til at virke
Avatar billede plex85 Nybegynder
12. juli 2003 - 00:50 #11
Hi ! nogle gange kan ex. indstillinger af Grafikkort gøre at gamle spil ikke starter, antialias, antropiskopisk et eller andet og sikkert andre ting. bare et forslag Easy
Avatar billede fransen Nybegynder
17. juli 2003 - 13:15 #12
--> kenny - jeg havde glemt spørgsmålet - jeg fandt virtual pc og det virker fint