Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. december 2002 - 09:02 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Linux som Firewall

Jeg har lige et lille sp til panelet !!!

JEg smider her senere i dag en gamel bærbar op som firewall, men jeg vil gerne lade den køre linux, Både pga. pengene ikke er til flere Win licenser og pga maskinen ikke høre til de tunge drenge.

Men som så mange andre her inde vil jeg gerne vide hvad jeg skal købe / Downloade

Compaq bærbar 600 Mhz
128 Mb Ram "Eller er det 64" kan jeg ikke huske
20 Gb Hdd

Jeg ville som sagt gerne have den til at være firewall og måske med tiden køre Mysql

Hvilken Linux Dist, Skal jeg have fat i "Så nem som mulig " ikke et krav med GUI

Jeg har en artikkel der hjemme der forklare mig hvordan man sætter en gammel maskine til linux firewall og de anbefaler Red Hat
Men er i også enige i det.

MC
Avatar billede grabbing Nybegynder
19. december 2002 - 09:08 #1
Prøv at kigge på den her:
http://www.smoothwall.org
Den fylder kun "et par og tyve" MB og kræver næsten intet af din PC. Du styrer den fra en anden PC via et Webinterface.
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. december 2002 - 09:13 #2
DEn forstå jeg ikke "Banker hovedet ind i væggen i afmagt" hvad er det, Behøver den intet OS eller er det en Firewall til linux

MC
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
19. december 2002 - 09:40 #3
Kunne godt tæmke mig at få en hint om hvilken Dist af linux jeg skal hjave, Da jeg for maskien til frokost og gerne vil i gang med at hente den
MC
Avatar billede olly Nybegynder
19. december 2002 - 09:44 #4
http://www.smoothwall.org er en dist... Og det er en speciel firewall... Men der er også andre...
Avatar billede olly Nybegynder
19. december 2002 - 09:46 #5
Kig her f.eks.: http://www.linuxplanet.dk/trade/productlist/1/

Ellers vil jeg anbefale at bruge debian og så selv sætte det op...
Avatar billede mfalck Praktikant
19. december 2002 - 09:48 #6
der findes nogle distributioner af linux som er specielt velegnedede til at fungere som firewalls - smoothwall er en af dem

der findes også:
www.astaro.com
www.ipcop.org

det er som regel et iso-image du henter ned og smider i cden så den booter med et næsten færdigt linux-system
Avatar billede langbein Nybegynder
20. december 2002 - 19:28 #7
En av de mest brukte og best understøttede Linux distribusjonenene er Red Hat 7.3. Den er også meget godt egenet som firewall. Argumentet mot å bruke Red Hat i en slik sammengeng det er at den tar litt plass og den krever litt resurser av PC. For din PC så er ikke dette noe problem, når det gjelder kapasitet og ytelse.

Synes imidleridig ikke at den viktigste problemstillingen har blitt nevnt så langt. - Et firewall oppsett baserer seg vanligvis på en PC med to stk nettverkstilkoplinger. Kan du få til dette med din LapTop ? (Det er vel kanskje mulig med noen Lap tops.)