Avatar billede thomaslp Nybegynder
13. december 2002 - 15:40 Der er 17 kommentarer

Stofanet

Hej,
Jeg har stofanet og 2 PC'ere som jeg gerne vil koble på min stofanet forbindelse. Jeg har fået at vide at jeg kan købe en router og så give denne min stofanet IP adresse og så koble denne til kabelmodemet. Efeterfølgende sørger routeren for at få trafikken ud til de rigtige computere. Hvis det er rigtig forstået...hvordan logger man så på stofanet. Hvilken router skal jeg købe? Jeg har f.eks. fundet en D-Link di607 til kr. 477,- ....hvad skal man kigge efter.
Avatar billede sthen Nybegynder
13. december 2002 - 15:48 #1
Den "rigtige" måde at koble flere computere på Stofanet er nok denne:

http://www.stofa.dk/stofanet/familieopkobling.html
Avatar billede tlaursen Nybegynder
13. december 2002 - 15:49 #2
Avatar billede thomaslp Nybegynder
13. december 2002 - 15:53 #3
Øhhh, nej. Det mener jeg ikke. Jeg er kun logget på med en PC af gangen, så hvorfor betale for familieopkoblingen hos Stofa. Problemet er for mig at se at kabelmodemet låser sig fast på én PC's netkort og derfor kan man ikke flytte kablet fra et netkort over i en anden. Derfor mener jeg at en router burde sidde imellem netkortet og kabelmodemet...Jeg ved godt at man kan få stofas "fine" familieopkobling, men hvorfor betale for noget man ikke har brug for. Problemet er jo netkortslåsen.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. december 2002 - 16:15 #4
thomas: Du har helt ret. En router ville løse det problem med mac-adressen, men jeg ved ikke helt om jeg vil anbefale en router til 477 kroner, men jeg må tilstå efter at have kigget på den at du får meget for pengene.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. december 2002 - 16:27 #5
http://www.eksperten.dk/spm/286965 <- ham her lader til at være tilfreds med sit køb.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
13. december 2002 - 20:51 #6
Jeg anbefaler også en d-link. Den kører utrolig godt!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
14. december 2002 - 02:26 #7
snuseren: Du tror vel ikke han giver dig point for det der vel? *G*
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
14. december 2002 - 19:43 #8
razzer ->> nej det er jeg godt klar over !! :)
Avatar billede semjhs Nybegynder
15. december 2002 - 02:45 #9
Du kan også bruge den ene computer som en slags proxy-server, hvis du ved at den er tændt, når du vil anvende Stofanet på den anden. Det har jeg gjort i snart 2 år. Det kræver selvfølgelig at du har 2 netkort i den maskine der skal være tændt mens du anvender den anden. Så skal du blot krydskoble de to computere og lade "proxy-serveren"'s ene netkort være forbundet til kabelmodem og det andet til den anden maskine. Endvidere skal du anvende delt internetforbindelse for det netkort, der er koblet på kabelmodemet. Det er ret nemt at sætte op i Win2K, XP (eller Mac).
Iøvrigt har stofa et lille hack til at slette kabelmodemets macadresse. Jeg har glemt det, men de flinke supportere hos stofanet plejer at være villige til at fortælle det. Noget i stil med at telnette til gatewayen på an anden port og herefter genstarte modemmet. Så kan du skifte modemet mellem maskinerne hurtigt.
Husk at du med en billig router også får en hurtig fildeling mellem dine computere (eks 100 mbit for <500 kr.), men det får du selvfølgelig også med en krydskobkling.
Avatar billede kenneyandersen Nybegynder
01. februar 2003 - 11:31 #10
Prøv at tage et kig på "3Com OfficeConnect Cable/DSL Gateway", koster 481 kr.
den står på EDB priser.
Avatar billede mosquito Nybegynder
20. februar 2003 - 12:58 #11
Stofas forbindelse logger sig til en mac-adresse, som er netværkskortets fysiske adresse. ved at bruge eks. D-link, loades den mac-adress fra netkortet til routeren. Derefter vil stofas forbindelse logge sig til routeren, og du kan koble x antal computere til denne, afhængig af antal porte. Du har derved et lokal netværk og kan logge på med den enkelte maskine uafhængig af netkortets mac-adresse. Fremover er det routeren der skal logge på stofa og ikke din computer. D-link routere er ganske udemærket og de er simple at sætte op.
Avatar billede samira Nybegynder
02. maj 2003 - 18:31 #12
Jeg har lige anskaffet en D-link 604, og skal på Stofa, efter flere dages forgæves forsøg og div. henvisninger fra div hjæpesider glæder det mig meget at læse at mosquito siger de er simple at sætte op H J Æ L P, kunne du ikke give mig en kort vejledning
Avatar billede mosquito Nybegynder
02. maj 2003 - 20:03 #13
samira ->
Først skal jeg venligst gøre opmærksom på at stofa har en pakke til familier der ønsker flere computere koblet til internettet samtidig.. ergo en sådan opsætning du omtaler hos stofa er ikke tilladt af stofanet.. men jeg kan fortælle dig hvordan man generelt sætter D-link 604 op til at dele en forbindelsen til internettet hvor udbyderen tildeler en dynamisk ip adresse..

1. sæt din router til kabelmodem..
2. sæt router til din computer..
3. brug din browser og indtast ip til opsætning af af routeren (192.168.0.1)
4. Run wizard og følg menuen til du kommer til 'Select Internet Connection Type (WAN)
5. vælg om det er en dynamisk ip
6. ved dynamisk ip cloner du din mac (betyder at din router får samme mac adresse som det netværkskort som er forbundet til routeren fra din pc...
7. din router er sat op og har nu forbindelse til internettet.. dernæst skal dit lokal netværk sættes op..
8. stadig i menuen for routeren&#8230; vælg LAN og indtast LAN ip til 192.168.0.1 som er routerens ip
9. DHCP har jeg disablet
10. navnet på dit lokale netværk.. et net alle de tilknyttede pcér skal kende til.. følger herefter..
11. log af og din router er sat op..

herefter er det opstæningern af dine computere der skal kobles til netværket:

1. pc navnet skal sættes, ligesom workgroup sættes..
2. System egenskaber (højreklik på denne computer) sæt pc navn.. og workgroup skal være samme navn som dit netværk blev kaldt på routeren&#8230;

3. dit netværkskort opsættes som tidligere men med små forandringer.
4. egenskaber for TCP/IP anvend fast ip.. med adresse 192.168.0.x (x ligger mellem 2 og 255)
5. subnet maske kan du se i papirerne fra din udbyder
6. dafault gateway er nu din router som har 192.168.0.1
7. dns serveren er samme som tidligere..
Avatar billede samira Nybegynder
03. maj 2003 - 19:26 #14
Tak for en hurtig og enkel vejledning som er fulgt til "punkt og prikke", med undtagelse af subnet maske den har jeg ikke fået af udbyder, jeg bruger i stedet 255.255.255.0. Jeg er klar over stofas regler.
normalt blinker "activity lampen på mit SB4100 kabelmodem hele tiden, men når jer tilslutter routeren som du skriver går den helt død og holder op med at blinke, der er tilsyneladende ikke forbindelse igennem routeren, det skulle der vel være uanset evt lokalnetværk elle lign??
Avatar billede mosquito Nybegynder
03. maj 2003 - 20:51 #15
samira ->
det lyder som om der ikke er strøm på routeren...

almindeligvis vil der i perioder være mere eller mindre aktivitet på modemet uanset det er tilsluttet computer eller en router.. men den tilsluttede komponent skal være tændt.. før der er aktivitet
Avatar billede kenp Novice
03. maj 2003 - 20:52 #16
nej det blinker ikke før du logger ind lige som du gør normalt!
Avatar billede mosquito Nybegynder
03. maj 2003 - 21:04 #17
naturligvis skal du være logget på før der er aktivitet