Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:28 Der er 36 kommentarer og
2 løsninger

CPU Stået af

Jeg ved godt der har været mange spørgsmål om dette, men måske kan jeg være heldig at finde ud af noget. Jeg vil henvise til et spørgsmål jeg har stillet før:
http://www.eksperten.dk/spm/278548
Jeg fik at vide, når man køber en ny cpu skal man ændre spænding på bundkortet, jumpere og andet.
--Skal man også det, når det er en amd 1000 mhz jeg sætter i, istedet for den gamle 800 mhz?. Er der så meget forskel på dem?
For jeg har brændt 2 1000 mhz af, så nu har jeg bestilt et nyt bundkort og prosessor.
--Hvilke muligheder er der for at den kan brænde af?
--Kan det en virus eller andet software, eller et dårligt bundkort?
Håber jeg for nogle gode svar.
\Kenneth
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:32 #1
Hvilket bundkort og cpu har du bestilt?
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:34 #2
En AMD 2100XP, og bundkortet hedder ECS K7S5A
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 14:38 #3
Ja det skal man. Det skal nok fremgå af manuelen til dit bundkort, hvordan jumperne skal indstilles og også hvordan du identificerer præcis hvilken cpu du har.
Jeg har dog ikke før hørt om tilfælde, hvor man ligefrem at ødelagt cpu'en pga forkert indstilling.

Husker du at bruge kølepasta mellem cpu og blæser?
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:38 #4
Jeg har stadig sd-ram, faktisk 640ram, så jeg vil helst have et bundkort der understøtter sdram og det gør det her
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:39 #5
ja, jeg bruger noget sølv pasta, som skulle være rigtig godt
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 14:40 #6
Du skal ikke indstille noget på det bundkort. Det står til default, hvilket er OK.

Men husk kølepasta og for monteret blæseren rigtigt!!! Meget vigtigt!
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:42 #7
Så ved jeg ikke rigtigt hvad det kan være, hvis ikke det er instillingerne, for jeg er meget omhyggelig, når jeg sætter blæseren på.
Kan det være strømforsygningen som ikke er stor nok. Den er 300W
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:43 #8
k, jeg kender ikke motherboardet men XP'en har en bedre temp. sikring i forhold til de gamle modeller så det er ikke så sansynligt at den brænder af, og hvis at motherboardet er et af de smarte boards som har JEN (hvor man styre cpu hastig/volt etc. i BIOS istedet for en dip-switch eller jumper) burde der ikke ske noget.

Men det er lidt ærgeligt at du ikke har købt en XP 2200+ da den har en nyere kerne, den har 0,13micron istedet for XP2100+ som har 0,18micron, ved 0,13 har man nemlig meget mindre varme udvikling, som godt kan have en ret stor betydning for hvor meget din computer kommer til at larme, jeg har præsteret at få min gamle XP 2000+ op på ca. 60db i blæserstøj. :o)
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:44 #9
Din strømforsyning skulle være helt okay til opgaven.
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:47 #10
Bare pas på med den sølv paste da den kun må være på selve kernen af cpu'en hvis den kommer til at ligge ved siden af kan den godt kortslutte noget.
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:47 #11
Jeg har ikke helt købt det endnu, det var en fejl jeg skrev det, men jeg har fundet de vare jeg vil købe frem på nettet, og snakket med en forhandler, som vil sætte tingene i for mig, så jeg har næsten købt det.
Det bundkort jeg vil bestille kan kun klarer op til 2100xp, og det kører med sdram.
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 14:47 #12
Din strømforsyning er OK!
Hvilket bundkort havde du, da du brændte den cpu af?

rvj> hvilken cpu køler kan larme så meget? :-)
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:48 #13
ok, det må jeg lige teste, men jeg putter ikke særlig meget på, da jeg har hørt "jo mere køle pasta, jo lettere brænder den af"
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:49 #14
Jeg havde et epox bundkort, model EP-8KTA, Via KT133 AGPset
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:50 #15
klatten >> ikke nogen officielt, men med 4 case fans (thermaltake standard) 2 i PSU'en 1 på grafikkortet og en thermaltake volcan 9 kom den op deromkring de 60.

Det var heller ikke til at holde ud af sidde og arbejde.. :o)

-R
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 14:51 #16
Jeg kan godt forstå at du vil have et bundkort, der kan bruge din SDRam, men jeg vil ellers aldrig anbefale ECS, da jeg selv ikke har været for heldig med det.
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:52 #17
Her er en guide til hvordan man skal påføre sin cpu kølepaste. http://www.articsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:53 #18
er det et dårligt bundkort, og hvad kan man ellers købe som kan klarer sdram og stadig kan klarer rimelig hurtig cpuer
Avatar billede layer Nybegynder
09. december 2002 - 14:54 #19
Normalt opsættes din cpu i bios, du skal huske at sætte dins fsb til 100 F.eks!
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 14:56 #20
Hvis jeg var dig ville jeg forsøge at sælge de sdram og købe nogen ddrram da de selv om du "kun" har 512 ville yde mere end de sdram.

Men ellers kan du se om asus har nogen boards som understøtter sdram, asus er et ret godt motherboard.
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 14:56 #21
men er der forskel på en 800mhz's FSB og en 1000 mhz's?

>>rvj<< Tak for guiden, den vil jeg kikke på, næste gang jeg sætter en cpu i.
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 14:57 #22
http://www1.soltek.com.tw/downloads/manuals/7series/75drv5%202.2/75drv5-hard.pdf

Det er manualen til mit bundkort og deraf fremgår volt-indstillingen ved de forskellige cpu'er. Se fra side 8 og frem.
Avatar billede layer Nybegynder
09. december 2002 - 14:58 #23
Det hedder kigge
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 15:02 #24
rvj> har du selv Asus, eller hvorfor roser du mærket? Jeg hører desværre mere skidt om Asus end godt!

xax> snakker vi nu om FSB eller Voltage på cpu'en?
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 15:05 #25
det var "Layer" der sagde, at man skulle instille bundkortet efter FSB'en på cpuen, men vi kan da snakke om begge ting.
For jeg har ikke ændret på bundkortet, efter skiftet fra 800-1000 mhz.
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 15:13 #26
klatten >> Ja jeg har selv asus og jeg har ikke haft nogen problemer med dem, måske med undtagelse af det nyeste jeg har (A7N8X) men det kan også godt være cpu eller ram. Og asus er ret mange gange blevet kåret til bedste motherboard og slår som reglt sine konkurrenter i benchmark. Men der er jo selvfølgelig også nogen rådne bær jeg har bare ikke hørt om dem.

xax >> jeg er ikke helt sikker, men jeg tvivler på at der skulle være en forskel i FSB fra 800MHz til 1GHz.
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 15:17 #27
Det var også det jeg tænkte, så jeg skal ikke ændre noget på bundkortet, så hvad er der tilbage, som kan være skyld i at cpuen er gået. Er det bare det nye bundkort der skal til.
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 15:20 #28
Når vi snakker T-bird har multiplikatoren/fsb nok været 8x100=800 og 10x100=1000.
Jeg mener først at det er fra 1333Mhz at fsb er ændret til 133.
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 15:23 #29
ja, det ser rigtigt ud, sådan stod det da da computeren bootede op
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 15:26 #30
xax >> det er svært at sige med sikkerhed, men jeg kan ikke se hvad der ellers skulle kunne gøre det.

Og man kunne også godt forstille sig at hvis man skifter fra en 800 til 1000 vil FSB'en næsten kun kunne gå op af, det ville jo være lige fedt hvis man købte en hurtigere processor hvor FSB så blev mindre. Så hvis der ikke er pillet ved indstillingerne skulle det være meget usansynligt at CPU'en ville brænde af med mindre at motherboardet er defekt.

-R
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 15:30 #31
Tak for det, jeg ved ikke hvordan points skal deles ud. Jeg vil give RVJ pointsne, med mindre der er nogen der er meget uening i det.
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 15:34 #32
Tjaaa.. klatten skal vel have halvdelen?!
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 15:36 #33
det får han, hvis han lægger et svar, så siger jeg tak for hjælpen
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 15:36 #34
det gør jeg så:-)
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 15:37 #35
Det var da så lidt! :o)

-R
Avatar billede rvj Nybegynder
09. december 2002 - 15:38 #36
Og helt og lykke med at få det op og køre!
Avatar billede xax Nybegynder
09. december 2002 - 15:42 #37
Jo tak. Nu håber jeg bare ikke at det sker igen, for så er jeg på bar bund.
Avatar billede klatten Nybegynder
09. december 2002 - 15:45 #38
Tak for point! ..og held og lykke med det nye bundkort!