Avatar billede a_n_d_e_r_s Nybegynder
09. december 2002 - 09:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Debat forum

Hej alle,

Jeg har et juridisk spørgsmål vedr et debatforum jeg har på nettet.

Kan en bruger kræve at man fjerner samtlige af hans indlæg han har skrevet gennem tiden?
- Jeg mener det virker absurd. Derudover er det enormt forstyrende når en masse andre indlæg også ryger.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. december 2002 - 09:47 #1
Kommer vel an på hvilke betingelser brugeren har accepteret da han oprettede, begyndte at bruge, forumet?
Avatar billede getalife Nybegynder
09. december 2002 - 09:47 #2
Det vil jeg ikke mene man kan.. ved at trykke på "send" knappen har brugeren accepteret at det han/hun har skrevet bliver lagt tilgængeligt for alle på nettet.
Hvis der er nogle indlæg der er af en særlig karakter, feks lagt op ved en fejl kan det diskuteres.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. december 2002 - 09:56 #3
getalife> Spørgsmålet er så om brugeren reelt har accepteret noget. Generelt set kan man argumentere for at brugeren burde være klog nok til at regne ud at vedkommende publisere noget og giver retten til udbyderen af tjenesten. Dog burde man principelt kunne benytte loven om ophavsret, hvilket siger at med mindre andet er specificeret så er det skaberen der har retten over værket.

Så alt i alt handler det vel om hvilke betingelser der oprindeligt er opstillet i "gerningsøjeblikket" noget de fleste sites glemmer at tage højde for når der indstalleres fora og community services. Det er så bare ris til egen bagende ;)

Rent retspraktisk har jeg ikke hørt om nogen sager i den dur, så alt i alt kommer det vel ned til sund fornuft og evnen til at samtale mellem de to parter. Hvis der ikke findes nogle brugsbetingelser så er det et spørgsmål om diplomati.

Alt for ofte begynder man at tænke i lovgivning og retsager i stedet for bare at snakke om tingene og finde en fornuftig løsning. Det er sjældent sådan nogle sager ikke  kan løses ved almindelig sund fornuft og argumentation i stedet for stokkeslag og retstrusler.

/Gensmann
Avatar billede a_n_d_e_r_s Nybegynder
09. december 2002 - 17:19 #4
Tak for de gode svar!

Gensmann> Jeg har prøvet :) Men det er mig umuligt, skriver ellers pænt til alle og er meget "anti"-konflikt søgende. Jeg har dog givet de få personer det drejer sig om deres vilje... Bare ærgeligt.

Jeg vil for fremtiden skrive det med i tilmeldings betingelserne.
Avatar billede a_n_d_e_r_s Nybegynder
09. december 2002 - 17:20 #5
osaka_san> du må meget gerne skrive et "svar" - så jeg kan point inddele.
Avatar billede osaka_san Nybegynder
09. december 2002 - 18:09 #6
anders> No need to - jeg står ikke og mangler point, hvilket er årsagen til at jeg kun kommenterer ;)