Avatar billede narhat Nybegynder
27. november 2002 - 19:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Internet gennem Strøm?

Jeg har hørt rygter om at, vi snart får Internet gennem Stikontakten, er det regtigt, og har i evt. links??

/vh Hatten
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
27. november 2002 - 19:40 #1
Dén kender jeg ikke... Er du sikker på, det ikke er gennem TV-stikket, altså via kabel-TV, du mener???
Avatar billede niller02 Nybegynder
27. november 2002 - 19:40 #2
et eller andet (el)forsyningsselskab kørte en test med et par hundrede brugere (tror jeg) - men det er snart et par år siden.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
27. november 2002 - 19:43 #3
Ja, det er rigtigt, men jeg aner ikke hvornår. Jeg kan huske min far fortalte mig for 2-3 år siden at det ville være lige på trapperne, hvilket jo så ikke viste sig at være sandt. Det skulle bare være lynende hurtigt og vigtigst af alt BILLIGT. Desuden er der jo dækning i hele landet (ved mindre man har strøm....). Problemet nu er at finde ud af hvordan man 100 % kan adskille strøm fra data, så der ikke kommer fejl i trafikken.
Avatar billede narhat Nybegynder
27. november 2002 - 19:47 #4
hmm.. ok

kreidlerhansen, nej. En ganske adm. 230 Stikontakt
Avatar billede majumbo Nybegynder
27. november 2002 - 19:57 #5
Hmmm ......... har i ikke fulgt ordentligt med på det seneste?
Se dette link: http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=17079
Avatar billede anuseren Nybegynder
27. november 2002 - 20:01 #6
majumbo

det link har intet med internet i stikkontakten at gøre...
Avatar billede whatever Nybegynder
27. november 2002 - 20:09 #7
Teknologien funger faktisk, og bliver brugt flere steder. Bl.a. i Sverige og på Island:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=9303
Avatar billede majumbo Nybegynder
27. november 2002 - 20:12 #8
anuseren

Det er rigtigt, men det er pt. det eneste der tilbydes fra elselskabernes side. Internet i stikkontakten vil i aldrig få. I bedste fald vil det være en fremføring på linie med xDSL, hvor man med filterteknologi fremfører et digitalt signal i kobberet.
Da omtalen om "internet i elledningerne" var fremme for nogle år siden var det netop fordi at elselskaberne havde et fuldstændig udbygget system med rør, der kan fremføre optiske fibre helt ud på den enkelte villavej, og i visse områder endda helt ind i den enkelte bolig. Og det er også interessant da det vil give mulighed for højere hastigheder end man kan få med kobber.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
27. november 2002 - 20:12 #9
Avatar billede sprutnik Nybegynder
27. november 2002 - 20:13 #10
Avatar billede niller02 Nybegynder
27. november 2002 - 20:15 #11
tænkte nok det kunne gi' en interessant tråd. Teknologien er også diskuteret på Ingeniøren:
http://www.ing.dk/apps/pbcs.dll/search?krit=elnet+internet&Kategori=ingnet
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. november 2002 - 20:48 #12
Her er en masse links, om samme emne, både danske og engelske.

Det er muligt!!!

http://www.eksperten.dk/spm/286264
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. november 2002 - 20:49 #13
Det er forresten NESA der arbejder i det her hjemme, men udsigten er 2004!!!
Avatar billede narhat Nybegynder
28. november 2002 - 17:05 #14
thx
Avatar billede anuseren Nybegynder
05. december 2002 - 16:44 #15