Avatar billede aljtse Nybegynder
27. november 2002 - 13:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Load balancing!

Hej

Jeg prøver at forstå load balancing principperne (wlbs)

Jeg har lavet en tegning af hvordan jeg har læst mig til at det skal sættes op. http://www.pagedesigner.dk/wlbs.jpg

Hvad gør de to netkort uden wlbs, skal de sættes sammen i en hub, og hvad funktion har de.

Hvordan synkroniserer man en SQL 2000?

Hvordan synkroniserer man en IIS5 server?
Er programmet "Secure copy" det bedste valg.

Kan man stadig køre med flere ip på en server, ved at lægge ip's ned på wlbs netkortet?

Mvh. Aljtse
Avatar billede jxhello Nybegynder
28. november 2002 - 08:50 #1
Jeg forstår ikke helt din tegning, så jeg har et par Q`s:
Er der 2 netkort i hver server ?
Vil du lave load balancing på server eller netkort niveau ?

Hvis du skal lave load balancing på netkort niveau, så skal dine netkort + driver kunne understøtte. Begge netkort skal så tilsluttes til en switch der endvidere understøtter dette. (Gå evt. efter Cisco´s EtherChannel)

Hvis du vil lave load balancing på server niveau, så skal du enten have i stykke software på hver server der kan gøre dette, eller en "hardware box" foran de to servere (evt. Cisco LoadBalancer). Både software eller hardware løsningen skal selvfølgelig undestøtte den IP protocol som benyttes til forbindelsen
Avatar billede aljtse Nybegynder
28. november 2002 - 09:53 #2
Hej jxhello

Ja der er to netkort i hver server, og min plan er at køre den ene server som primær server, hvis denne så går ned slår den automatisk over på den anden. Det er så meningen at jeg vil opdatere reserveserveren med feks. secure copy en gang i timen.

Det er måske ikke nødvendigt med to netkort hvis jeg vil køre det på denne måde?

Jeg har sat et testmiljø op brugt MS wlbs til at lave et virtuel IP, og det virker faktisk fint, når jeg slukker den ene server tager den anden over, jeg forstår bare ikke hvad man skal bruge det ekstra netkort til som det anbefales at man bruger.

/aljtse
Avatar billede jxhello Nybegynder
28. november 2002 - 10:19 #3
Den ekstra netkort i hver server kan bruges til at du "undgår" at den anden server tager over hvis et af netkortene skulle gå "ned".

Dette giver bare ekstra sikkerhed !