Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 08:53 Der er 40 kommentarer

Får man fast IP???

Hey

Vil lge høre om man automatisk får fast IP-Adresse hos Teledanmark hvis man skifter fra alm. modem til Router??? har dynamisk ip nu.

Mvh.

Kenneth
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:10 #1
Du kan bede om at få fast ip.
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:13 #2
Dvs man får det ikke automatisk??? tænkte at Teledanmark var kloge nok til at kunne se at hvis jeg har 2 dynamiske og har en router at de så SELV konveterede til fast. Så har de 1 mere dynamisk ip-adresse at sælge.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:14 #3
Hvilket ADSL abonnement har du?
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:14 #4
1024/512 Adsl (Bredbånd)
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:15 #5
Kommer dit ADSL ik' til at se sådan her ud:

Telefonstik -> Skillefilter -> Modem -> Router -> PC ?
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:17 #6
Nu skal du ikke tage det alt for personligt, men ved du overhovedt noget om Netværk??? man sætter ikke en Router til et modem...

Det kommer til at se således ud: Telefonstik -> Skillefilter -> Router -> Pc
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:19 #7
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:20 #8
Endlig er det ligemeget eftersom det IKKE er det jeg spørger om...
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:21 #9
Jeg spørger om man automatisk får fast ip-adresse og det svarer du jo ikke på...
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:21 #10
Du skal vel stadig bruge dit modem. Teledanmark giver dig ik' fast IP før du spørger om det.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:22 #11
Det har jeg fået at vide. Jeg har selv haft dynamisk IP, før jeg skiftede til fast.
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:23 #12
Er det noget du VED eller er det noget du TROR....du lyder nemlig ikke helt sikker...eftersom dit første svar var: "Du kan bede om at få fast ip"
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 09:23 #13
Jeg er enig med ulli's model.. Sådan ser det i hvertfald ud hjemme hos mig.. Det er rigtigt nok, at det ikke er sådan et almindeligt gammeldaws modem. Det er et ADSL-modem, der (så vidt jeg ved) konverterer mellem en ADSL-forbindelse og Ethernet. Du kan ikke proppe en ADSL direkte i en router.
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:24 #14
Det er noget jeg VED.

Hvordan kan teledanmark vide at du smider en router efter dit modem, hvis du ikke fortæller dem det?
Avatar billede -ulli- Nybegynder
26. november 2002 - 09:24 #15
Anyways.. Min pause er forbi.. Jeg kigger forbi senere :)
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 09:25 #16
Jeg var selv nødt til at bestille fast IP. Det kan du gøre vha deres selvbetjeningsside. Hvis din forbindelse efterfølgende går ned, og ikke kan fungere (det skete for mig) så ring straks til deres support. Det er åbenbart en almindelig fejl.. :D
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:25 #17
xyborx: Man kan SAGTENS undlade at have et modem...en af mine venner har det..OG DET VIRKER..
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 09:29 #18
kenzo1982: Og du er sikker på at routeren ikke har indbygget modem, eller en anden særlig understøttelse?
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:30 #19
det er ikke inbygget modem eller anden særlig understøttelse...
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:31 #20
kopi fra cybercity´s hjemmeside: ADSL-routeren har et indbygget sikkerhedsfilter og er kompatibel med alle styresystemer
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 09:34 #21
Hvad er det for en router? Kunne godt tænke mig at læse om den..
Nå men, for at få fast IP er du nødt til at fortælle det til TDC. Enten når du bestiller forbindelsen, eller senere vha telefon eller selvbetjeningssiden.
(Kan ikke forstå hvorfor du afviste ulli's svar. Det var da godt nok, efter min mening..)
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:40 #22
Han havde jo ikke rigtigt svaret på spørgsmålet...han lød EN DEL USIKKER, og jeg har ikke lyst til "bare" at gi ham point for at være usikker. Cybercity "sælger" kun 1 slags routere til private. kan ikke huske hvad den hedder men du kan evt. finde det på deres hjemmeside.
Avatar billede peilman Nybegynder
26. november 2002 - 09:44 #23
kenzo1982 -> det var dog fantastisk så meget energi du bruger på noget du ikke har spurgt om....

sveret på dit spørgsmål bliver leveret af TDC :

Der tildeles som standard 2 dynamisk IP-adresser ved køb af en Tele Danmark Bredbånd|ADSL, hvilket giver mulighed for tilslutning af 2 PC'er til internettet samtidigt. Der er mulighed for i stedet at vælge en fast IP-adresse.

Findes her:
http://www.teledanmark.dk/menu/sm2542.htm
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2002 - 09:46 #24
Et modem kan få din PC til at "snakke" via telefonnettet.
En router gør grundlæggende det samme, blot er den mere avanceret - det er en "omskifter", der kan få to forskellige typer netværk til at snakke sammen.
Du behøver altså ikke både et modem OG en router (selvom det sagtens kan lade sig gøre) da en router i dette tilfælde bruges til at forbinde din PC (via ethernet) til ADSL-linjen.
Fast IP skal bestilles hos TDC - andre (f.eks. Tiscali) leverer det med deres routere.
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:47 #25
peilman: ved jeg godt. men jeg får en teledanmark tekniker hjem til mig for at sætte routeren op (noget firma noget, så jeg får det gratis :-) ) og så var det jo rart at vide om han selv lavede det til fast ip eller om man selv skulle ringe ind.. det er jo ånsvagt set fra tdcs synspunkt at tildele en kunde 2 dynamiske når han/hun kun har brug for 1 fast...det ER jo en forretning. :-D
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 09:49 #26
Tildelingen af IP'er sker inde fra TDC's centraler. Ikke hos kunden.. (kunne ellers være guf, hvis man er hacker =)
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 09:51 #27
xyborx: det ved jeg godt men det kunne være de var så "kloge" (ved godt vi taler om tdc, så sansynligheden er lille) og VED at jeg skal ha en Router, og når de nu selv skal ud og sætte den op, at de havde fixet en fast ip for mig. så jeg ikke behøver bestille en..kundeservice...you know :-D
Avatar billede platman Nybegynder
26. november 2002 - 09:51 #28
Cybercity leverer kun routere af den type som har indbygget ADSL-modem, ex. Cisco 677.

Tele Danmark leverer altid et ADSL-modem. Hvis man vælger en router løsning, kobler de routeren ind på ADSL-modemets Ethernet-port.
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 09:57 #29
kenzo1982 > xyborx: Man kan SAGTENS undlade at have et modem...en af mine venner har det..OG DET VIRKER..
xyborx > kenzo1982: Og du er sikker på at routeren ikke har indbygget modem
kenzo1982 > det er ikke inbygget modem eller anden særlig understøttelse...
platman > Cybercity leverer kun routere af den type som har indbygget ADSL-modem

^_^ hehe.. Hvem skal man tro på? :D
Avatar billede kenzo1982 Nybegynder
26. november 2002 - 10:02 #30
jeg VED jeg har ret for min kammerat har IKKE indbygget modem i sin Router. dette VED han fra cynercity da han ikke syntes at det var nødvendigt både at have modem og router i et...(er endlig også ligemeget) hvis man bare har en router virker det jo også..
Avatar billede platman Nybegynder
26. november 2002 - 10:02 #31
xyborx>> Jeg har for mindre end end uge siden været i kontakt med både Cybercity og TDC for at høre nærmere omkring deres respektive ADSL-produkter, og det forholder sig som jeg har skrevet.

Nu er det jo ikke sikkert at den ven kenzo refererer til har Cybercity som operatør.
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 10:08 #32
Jeg sidder bare om morer mig lidt over det. Men jeg må sige, at jeg stoler på platman. Det lyder lidt skummelt at kenzo's kammerat kan sætte routeren direkte i skillefilteret, uden nogen form for modem imellem, men hvis det virker, er det jo fint nok. Det er jo heller ikke dét som spørgsmålet går ud på.
Avatar billede platman Nybegynder
26. november 2002 - 10:27 #33
xyborx>> Det kan skam sagtens lade sig gøre at koble routeren direkte i skillefilteret, HVIS din router altså har indbygget ADSL-modem. Det er som sagt på den måde at Cybercity og iøvrigt Tiscali gør det på. De accepterer dog ikke allesammen at du kommer med noget udstyr du selv har købt og kobler det på ADSL-linien.
Og TDC har som sagt valgt en mere flexibel løsning, hvor du frit kan koble en router af eget ønske på modemet (kræver dog selvfølgelig at modemet har E-net og ikke ATM-interface).

Iøvrigt (for at vende tilbage til spørgsmålet) er det også min opfattelse at man specifikt skal bede om en fast ip. Hvis du har dynamisk kan det klares med en telefonopringning. Visse typer af TDC's bredbåndsløsninger (f.eks. Pro@ccess) kommer automatisk med fast ip (tror jeg).
Avatar billede 1003 Nybegynder
26. november 2002 - 10:30 #34
Hejsa !!

Lidt sent men......

Hvis du har en router!
Har du IKKE automatisk fast ip!!
Men !!
Din router er opsat, til dynamisk ip via TDC.
Hvis din monterer din router i uplink på en hub/swicth så kan du godt bruge flere pc´ere på nettet
( jeg har ikke selv ADSL men min bror har og vi har leget en del med det ! )
Hvis du bestiller fast Ip skal der ændres noget i din router men det er ikke svært..

Men til svaret !!!

Nej du får ikke automatisk fast ip du skal selv bestille det hos TDC

håber det hjælper dig videre
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 10:52 #35
Jeg skulle da ikke ændre noget i min router for at få fast IP. Routeren får sin IP tildelt fra en DHCP-server. Når man bestiller fast IP, så tildeler DHCP'en bare den samme IP hver gang, istedet for en tilfældig/dynamisk.
Avatar billede 1003 Nybegynder
26. november 2002 - 10:57 #36
Sorry !!

Jeg mente bare, at man skulle ænde i opsætningen på routeren
det sker jo også oftest, at TDC ændrer den for dig !!
dette kan ses i routeren´s opsætning om den er fast dette kan ses under:  http://192.168.0.1/

men det kan man se hvor lidt jeg ved om det specifikke i ADSL  :-)
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. november 2002 - 11:01 #37
Det jeg mener er, at ingen (hverken "jeg" eller "man") behøver ændre noget i routeren, fordi IP'en tildeles fra udbyderen vha DHCP :D
Avatar billede platman Nybegynder
26. november 2002 - 11:15 #38
kenzo>> du skriver at du har 2 dynamiske ip'er og én router idag, og hvis TDC skifter til en fast ip kan de sælge en af dine ip'er til en anden. Dvs. at du snakker om 2 dynamiske offentlige ip-adresser.
Hvad er det du helst vil opnå? Vil du have en fast eller dynamisk ip-adresse på din PC (ikke routeren altså, men din PC) og skal den være offentlig eller privat?
Eller er det udelukkende routerens ip-adresse spørgsmålet går på?
Avatar billede hellmann Nybegynder
08. december 2002 - 21:26 #39
Er det ikke på tide at du lukker dit spg. og ringet til 80808036
Avatar billede -ulli- Nybegynder
09. december 2002 - 13:39 #40
kenzo: jeg er ikke usikker.

Du får fast ip hvis du bestiller det. Ellers har du 2 dynamiske ip'er. Som mange af de andre brugere har svaret..

Få dog lukket spørgsmålet..