Avatar billede mike@work Praktikant
11. oktober 2000 - 22:34 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken en skal jeg vælge ?

Jeg skal ha\' en Oracle DB op og skyde mod en flok ASP-filer (eller er det om vendt). Men jeg er lidt i tvivle om hvilken, af de mange forskellige versioner som Oracle tilbyder, jeg skal vælge.

- Kravet er at den skal sparke røv (Perfomance)
- Klare Standart SQL kald fra ASP
- Stored procedures (optional)
- Kører på NT server

Jeg kan ikke finde rundt i alle de information på oracle\'s hjemmeside !

Er der mere i skal vide ?!?!?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
11. oktober 2000 - 23:04 #1
Jeg har kun en smule erfaring med Oracle 8i men den kører tilgengæld også heeeeeelt vildt godt...(arbejder dog normalt med MS SQL Server)
Avatar billede stigers Juniormester
11. oktober 2000 - 23:05 #2
Hvilket spil er det du snakker om ;-) ???
Avatar billede mike@work Praktikant
11. oktober 2000 - 23:18 #3
Yo tigerdyr>> Jo, den havde jeg gættet :-) Men Oracle har omkring 10 db- produkter og hvilken en af dem skal jeg vælge:

- Oracle9i Database
- Oracle8i Enterprise
- Oracle8i Standard
- Oracle8i Personal
- Oracle8i Lite
- Oracle8i Appliance
- Oracle Rdb

Hvad benytter man de forskellige til, hvad er de major forskelle i de forskellige produkter ect...
Avatar billede pfn Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:26 #4
Fra version 9i er der kun eet produkt, så hvis du vælger 9.i produktet, der kommer næste år, så skal du ikke vælge imellem Enterprise, standard o.s.v.

Jeg ville vælge at bruge Oracle 8.1.6 (i.e. 8i) nu, idet det formodentlig vil være nemmere at opgradere fra den version end fra en ældre.
Avatar billede mike@work Praktikant
12. oktober 2000 - 09:36 #5
Ok - Men hvad er den major forskel på de produkter jeg nævner ovenfor ???
Hvorfor skal jeg f.eks. vælge Oracle8i Standard frem for Oracle8i Enterprise ???
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:39 #6
Jeg må umiddelbart holde med pfn...
Mine erfaringer med Oracle, ligger som sagt i 8i (Enterprise edition), men ifølge Oracle skulle 9i jo være MINDST 3 gange hurtigere (der er en million dollars på højkant)
Afhængigt af opgaverne ligger Oracle 8i Enterprise og MS SQL Server 7.0 Enterprise nogenlunde på niveau... (det varierer lidt hvor de er hurtigst)

Jeg vil mene at du godt kan sortere:
RDB, 8i Appliance, 8i Lite, 8i Personal og muligvis også 8i Standard fra, da du vil opleve store begrænsninger i de produkter...
Tilbage er så:
8i Enterprise
og
9i (koster vel en bondegård)
Avatar billede pfn Nybegynder
12. oktober 2000 - 09:48 #7
Den basale database funktionalitet er ens for alle produkter.

Forskellen er de forskellige \'add on\'s\' som følger med. Hvis du f.eks. har brug for fritekst søgning så skal du højst sandsynligt anvende enterprise udgaven (som er den største).

Jeg vil gætte på at du skal bruge enterprise udgaven for at kunne anvende ASP, enterprise udgaven er også det produkt som ligger tættest på 9.í, hvad angår funktionalitet.

Så hvis penge ikke er noget problem, så vælg enterprise udgaven. Idet den har alt det, som alle de andre produkter har og de andre produkter ikke har alt det enterprise produktet har.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
12. oktober 2000 - 16:35 #8
>>pfn, det er nemlig det jeg mener...SP osv. det må næsten kræve en Enterprise eller 9i
Avatar billede mike@work Praktikant
16. oktober 2000 - 14:59 #9
Cool Drenge - perfekt !