Avatar billede janfrost Nybegynder
19. november 2002 - 19:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

To styresystemer på samme PC

Jeg vil opgradere fra Win 98 til XP. Er det en dårlig ide at beholde win 98 så jeg har to styresystemer af hensyn til programmer som kører bedst under Win 98? - OG hvordan kan jeg skifte mellem styresystemerne?
Jan
Avatar billede fun22 Nybegynder
19. november 2002 - 19:49 #1
hvis 98 er det første installeret styresystem finder win xp selv ud af at der ligger to, og laver en boot menu når du starter. Hvis du vil have to systemer ville det være bedst at placere dem på hver sin partision.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
19. november 2002 - 19:50 #2
Du installerer bare win... Så kommer der en boot manager når du starter op, hvorpå du skal vælge hvilket OS der skal startes....

Hvis din computer ikke er så stor, så er det måske en go ide, da mange spil til tider køre en smule bedre på win 98 i forhold til XP..

-Anders
Avatar billede perth0 Nybegynder
19. november 2002 - 20:17 #3
Med hensyn til software, mener jeg ikke at der er grund til at have begge 2. Medmindre du har nogle DOS programmer.

Spil og programmer kan i XP sættes til at køre i Kompatibility mode (alt¨å svarende til Win98). Så det er ikke et problem.

Med hensyn til hardware, så er XP mere kræsen. Jeg oplevede det selv med en brænder "af ældre dato". Den kunne bare ikke under XP. Så jeg måtte nødtvungent køre med dual boot, indtil jeg fik taget mig sammen til at købe en ny. Ældre scannere og modems skulle efter sigende have samme proble.

Altså: Det afhænger lidt af, hvor gammelt dit hardwarere er.
Avatar billede i-know.dk Nybegynder
20. november 2002 - 06:38 #4
Der er 2 mulighedder som man kan gøre ang dual boot.
hvis du skal køre med 2 OS så skal man sørge for at enten win 95/98/me/2000 ligger på C drevet og win xp på D drevet
så kan du ved opstart selv vælge hvilket OS som du vil køre,men du kan også gøre sådan her så du kan lægge win 95/98/me/2000
på D drevet og xp ind på C drevet.og det er jo dejligt hvis man har lagt win xp ind og så finder ud af at man nok også gerne
ville have win 98 ind til evt spil.
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) -
skriv dit admin-password - skriv så "bootcfg /rebuild" (uden "") - Sig ja til at tilføje den til boot.ini -
nu spørger denn efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini -
næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det.
Spørger den nu om en tekst skriver du bare windows xp :)

http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/bootcfg_kommandoen.asp

http://www.microsoft.com/Danmark/Support/xmlkb/DA306/5/59.ASP?LN=DA&SD=SO&FR=0
Avatar billede grabbing Nybegynder
20. november 2002 - 08:47 #5
>>i-know.dk>> Det er normalt ikke en god idé at lægge Win 9x/ME andre steder end på C:\ du risikerer at få et hav af problemer hvis du under installationen overhovedet får lov til at installere andre steder end C:\

Win XP og Win 2000 er ligeglade med hvor du installerer dem.
Avatar billede i-know.dk Nybegynder
20. november 2002 - 17:03 #6
Jeg ´har selv brugt dette med 9x-me på mit D/E drev uden problemmer ellers skrev jeg det jo ik.