Avatar billede caschmidt Nybegynder
10. november 2002 - 16:46 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

PC bliver langsommere efter kort tid

Umiddelbart efter at jeg har tændt på PC'en virket alt meget normalt, men når jeg har arbejdet nogen tid bliver PC'en langsommere - meget langsommere.
Især Internet Explorer og tildels Windows Stifinder bliver hurtigt meget tunge at danse med.

Problemet giver sig udslag i, at når jeg er på internettet kan jeg næsten ikke skubbe musen rundt på skærmen mens en side loades.  Først når den side jeg har "klikket" på er fuldt loadet kan jeg bevæge musen frit igen, og finde et nyt hyperlink - men man bliver meget hurtigt træt af, at bruge internet på den måde.

På samme måde i Windows Stifinder: PC'en er meget længe om, at finde ud af hvad der ligger i en mappe, og mens den tænker over dette er der tilsyneladende ikke ressourcer til andre ting - hverken tastatur- eller muse-kommandoer.

Ved åbning af nogle programmer (f.ex. Stone's Webwriter) opfører PC'en sig på samme måde indtil programmet er fuldt loadet og klar til brug.

Er der nogen gode (velbegrundede :-) ideer til problemets årsag og løsning ?

Jeg bruger Win98 SE og I.E.6.0
Jeg bruger endvidere McAfee Antivirus ver. 4.5 (???) og jeg har indtil videre opdaget, at hvis jeg undlader at indlæse McAfee ved opstart af Windows (startup manager i msinfo32.exe) så kører det "som varm kniv i smør" - i længere tid end hvis antivirus ikke er indlæst, men desværre kun "lidt længere" - ikke "hele tiden", som jeg jo havde håbet at opnå.
Jeg tør heller ikke bruge internetet uden antivirus-software kørende - og det burde vel heller ikke være nødvendigt ?

Med håbet om gode, brugbare svar
Carsten Schmidt

(måske hører dette spørgsmål slet ikke hjemme i denne kategori ?)
Avatar billede cdc Novice
10. november 2002 - 16:50 #1
Du har måske maskinen fuld af spyware og adware. Dette kan fjernes ved at bruge et program fra www.lavasoft.de
Avatar billede x-pander Nybegynder
10. november 2002 - 16:51 #2
Jeg er næsten sikker på at det du bøvler med der, er et varmeproblem.
Prøv at se temperaturen i din BIOS hvis det er muligt, ellers så mærk i det mindste på kabinettet, hvis du kan mærke god varme, skal der en kabinetkøler eller to til.

Især hvis du bruger en processor på de 2000 MHz + - et par 100 stykker.
Avatar billede cdc Novice
10. november 2002 - 16:53 #3
Avatar billede -simon- Nybegynder
10. november 2002 - 18:11 #4
Hvor mange programmer har du kørende i proceslinjen ?
Avatar billede caschmidt Nybegynder
10. november 2002 - 19:17 #5
Jeg kører jævnligt Ad Aware (ver. 5.62) - den finder gerne en enkelt cookie, som bliver slettet - ellers tilsyneladende intet adware.
Jer kører jævnligt en større oprydning af ubrugte filer og ugyldige referencer i Registry med System Mechanic.
Intet af dette har hjulpet.
Avatar billede caschmidt Nybegynder
10. november 2002 - 19:21 #6
Jeg har ikke flere programmer kørende i baggrunden end "normalt" - nogle gange ikke andre end antivirus.

Varmeudvikling tvivler jeg også på kan være problemet:  Kabinettet virker ikke særlig varmt. Og man skulle tro, at med varmen som problem, så ville mit problem være mere udtalt når PC'en har kørt i et stykke tid end når jeg lige starter den op - det synes ikke at være tilfældet.

I øvrigt er min PC "kun" en AMD 500 Mhz.  Jeg har 256 MB RAM
Avatar billede caschmidt Nybegynder
10. november 2002 - 19:34 #7
Som anbefalet kiggede jeg lidt på http://www.eksperten.dk/spm/275322, hvor jeg bl.a. læste om én, der havde samme problem i WinXP, som åbenbart blev løst ved at køre: regsvr32 shell32.dll
Jeg prøvede samme kommando i mit Win98SE og fik følgende fejlbesked fra systemet:
shell32.dkk was loaded, but the DllRegisterServer entry point was not found.
DllRegisterServer may not be exportet, or a corrupt version of shell32.dll may be in memory. Consider using PView to detect and remove it.

Er det noget man som Win98SE-bruger skal tage "alvorligt" ?
og i så fald: hvad skal jeg gøre ?

Der er stadig point at hente, da jeg ikke har fået løst mit problem.

MvH
Carsten Schmidt
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 01:01 #8
prøv at hent et af de memory rense programmer der ligger på www.download.com - det kan lyde til at din maskine muligvis bruger en enorm swapfil, eller at der ikke er plads på harddisken til at den kan arbejde ordentligt med den, måske din ram bliver fyldt med ligegyldigt junk. Windows 98 har ikke en ret god memory management i sig selv.

http://download.com.com/3000-2086-10145323.html?tag=lst-0-5

den er et forslag til en god memory manager, så du kan se hvad der sker med hukkommelsen på din maskine. Ellers ville jeg undersøge swap filen win98 bruger om den har plads nok til at arbejde.

Mvh
Cosmo
Avatar billede cosmodk Nybegynder
12. november 2002 - 01:02 #9
Muligvis prøve denne memory manager også :

http://download.com.com/3000-2094-908221.html?tag=lst-0-10

Mvh
Cosmo