Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:05 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Hvad hedder sådan en fotocelle?

Hej eksperter!
Dette spørgsmål handler ikke meget om computere, men der er sikkert en af Jer ingeniører/elektrikere/teknikere, der kan svare alligevel...
Jeg skal bruge en fotocelle, altså et øje der kan trække et relæ af en eller anden slags. Det skal være af den type som IKKE behøver en reflektor. Altså, relæet slutter når noget, i en bestemt afstand, kommer ind foran øjet - i modsætning til når noget befinder sig mellem øjet og reflektoren.
Jeg har set dem, hvad har svært ved at finde dem til salg nogen steder - måske fordi man kalder dem noget andet end fotoceller / photographic sensors...
Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:06 #1
hvad=men
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:21 #2
det er en sensor, som du skal kigge efter! kig\' på farnell catalog!
Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:25 #3
Kigger...
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:40 #4
mærk til sensor afstanden, der findes nemlig mange forsk. typer! også med/uden farver lys diode(lyset indikere om sensoren aktiv.)
Avatar billede annikadk Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:41 #5
- en IR-sensor?!
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:43 #6
yup, en form for \"infrared\" sensor
Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:45 #7
Farnell har uden tvivl varen, men de har flere hundrede forskellige Sensors og Photoelectric Sensors. Efter en grundig søgen er det jeg GÆTTER på kommer nærmest en \"BK-OPTEK SENSOR SOL\", men da den kun koster DKK 54,75 tvivler jeg på at det er den...
Men nu har jeg bestilt deres katalog. Det varer jo nok bare en evighed før jeg får det :-(

Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:47 #8
Jamen, problemet er jo at der er ~1000 at vælge mellem, og der står stort set intet om hvad forskellen er på dem...
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:58 #9
kigger du på Farnell website eller deres bog/katalog? men der skulle være nogen data på katalogen, ellers kan du ringer til deres elektronik-support, de kan hvertfald hjælpe dig.

prøver lige radioparts også de har online katalog!
Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 10:59 #10
Jeg kigger på deres website, for jeg har ikke deres katalog. Men jeg har som sagt bestilt det...
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 11:00 #11
jeg kan kigger på den imorgen på arbejder, der har vi alle kataloger, give mig noget mere info.
spænding, aftand osv.
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 11:00 #12
aftand=afstand
Avatar billede jonasj Nybegynder
08. oktober 2000 - 11:07 #13
Spænding kan f.eks. være 12V.
Afstand bliver alligevel noget, jeg skal lave så det kan reguleres (mekanisk), så lad os sige 10-15 cm.
Jeg bliver glad hvis du kan give mig de præcise oplysning om hvad og hvor jeg skal bestille det. Prisen er ikke heelt ligegyldig, da jeg skal bruge 10 stk.
På forhånd tak.
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 11:15 #14
ok jeg vender tilbage med melding imorgen.
Avatar billede stp Nybegynder
08. oktober 2000 - 20:00 #15
Ok, må man så spørge hvad sådan en skal bruges til?
Jeg er bare lidt nysgerrig.
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 20:40 #16
stp> den kan bruger til mange ting, disse fotoceller findes i næsten alle typer maskiner i dag.

kopimaskiner kan \"se\" om der sidder en papir i maskinen vha. sådan en. eller offentlig toiletter har en hånd-tør som starter når du stikker hånden under den!

:-)

/nathan
Avatar billede stp Nybegynder
08. oktober 2000 - 23:02 #17
nathan> Fint nok, men det var nu lige i netop jonasj´s tilfælde.
Tjaaa, men det er nu heller ikke fordi det kommer mig ved.
Avatar billede nathan Nybegynder
08. oktober 2000 - 23:05 #18
oh ok! jeg ved det ikke hvad han skal bruge den til. det er nok bedre han svar det!

sorry, Jeg trode at du sprugte generalt om fotoceller

/nathan :-)
Avatar billede nathan Nybegynder
09. oktober 2000 - 10:55 #19
Hej jonesj
Jeg har kigget på sagen. Men der findes mange typer. De er godt nok dyrt, billiste jeg kunne finde der var kr 500,-  Jeg synes du skal venter på at få kataloget og vælger det selv. Fordi jeg kan jo ikke se hvad du skal bruge dem til.
Håber jeg har hjulpet dig lidt.

/nathan
Avatar billede asus_rulez Nybegynder
10. oktober 2000 - 12:28 #20
Ja, det er lige mit kald.
Først det korte kontante svar:
1. <10cm tasteafstand E3F2-DS10B4-M 2M
2. <30cm tasteafstand E3F2-DS30B4-M 2M

Disse købes ved Firmaet OMRON Jylland 86511322
sjælland 43440011 Stk.prisen på begge typer er 520 kr der findes mange andre typer men dísse er de billigste jeg kunne finde. Ovenstående E3 numre er de numre der skal oplyses ved bestilling
Avatar billede jonasj Nybegynder
10. oktober 2000 - 17:03 #21
Jeg har været lidt fraværende...

stp << Jeg skal bruge det til kontruktion af en maskine, som skulle anvendes i grafisk industri. Fotocellerne skal \"holde øje\" med hvor noget papir befinder sig. En normal aftaster med reflektor dur ikke da der altid vil være papir imellem øjet og refleksen.

nathan << Ok. Jeg venter nok på kataloget. Tak for hjælpen.

asus_rulez << Det var noget at gå efter. Jeg bestiller nok Omrons katalog, hvis de har sådan et... Tak for hjælpen.
Avatar billede stp Nybegynder
11. oktober 2000 - 02:36 #22
Nå, nå, ok 10 4
Avatar billede annikadk Nybegynder
11. oktober 2000 - 07:49 #23
er ikke sikker, men måske Hatteland også har noget??

http://www.hatteland.no/

Ellers find deres danske opl. på krak.dk
Avatar billede jonasj Nybegynder
11. oktober 2000 - 16:42 #24
Tak for linket. Kan være det kan bruges en anden gang...

Men jeg har bestilt det jeg skulle bruge hos RS Components. De havde lige det jeg skulle bruge:
285-431 Direkte aftaster 110 mm rækkevidde 12-24VDC

De har forøvrigt et imponerende udvalg og website: www.rs-components.dk