Avatar billede wipemazter Nybegynder
07. november 2002 - 14:17 Der er 6 kommentarer

Serverbelastning

Jeg ved nogen af de store steder kører flere CS-servere på en maskine, jeg vil så vide, hvis de skal kør optimalt, hvor stor en maskine skal der så til at køre, lad os sige 6x 12 mands-servere(hvis muligt), her tænker jeg hovedsageligt CPU og RAM.
Hvis det er lidt svært at svare på, så prøv at give et gæt på følgende:
2x Athlon Palomino MP 2000+ CPU'er og 1GB DDR PC2100 RAM(skal der mere RAM til, i forhold til CPU'erne?)
1 P4 2Ghz eller 1 MP 2000+ og 512-1024 MB DDR-RAM.

Desuden, vil det være nødvendigt med DDR-RAM, vil man kunne nøjes med SD-RAM istedet, uden et enormt dyk i ydelsen?

Så vil jeg også spørge omkring båndbredden, hvor meget traffik bruger en 12mands server på 1 time feks?

PS. Hvis nogen ved hvor man kan købe løsdele til rack-servere i DK, så smid et link eller noget(kan kun finde enten meget store 4-6units, men ikke dele til de små 1-2 units)

PPS. De skal selvfølgelig køre Linux, Windows giver for dårlig ydelse!
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 21:06 #1
1) Vil du have 6 af de computere du nævner? For så skal det sgu nok gå!
2) Jeg tror nok du kan klare dig med SD-RAM
3) Hmmm, test det - der er et program til linux der hedder Ip-traf (det holder øje med trafikken på dit netkort. Så kan du regne det ud. Det er nok mere vigtigt at du får en hæftig linje!!! 6x12 = 72 - og jeg vil råde dig til at have mellem 128 og 256 kbit til rådighed per bruger, dvs gerne en 20 Mbit linje!

Sidst, jeg har 2 x 1000 PSU liggende fra en alfa server (som jeg nok ikke kommmer til at bruge med det samme)

Det er nogle lidt underlige udgangs stik, men det skulle nok være muligt at fixe dem til alm. pc'ere!
Avatar billede wipemazter Nybegynder
07. november 2002 - 21:33 #2
1) Jeg vil køre flere servere på en maskine, spørgsmålet er hvor mange CS-servere, til 12 mand, kan der køre på éen maskine!?
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 21:36 #3
Prøv dig frem! Start med en se om det virker - hvis det gør så prøv med to osv!
Avatar billede spunk13 Nybegynder
07. november 2002 - 21:38 #4
Jeg er ikke ekspert i CS, men får man ikke tildelt én IP pr. computer?
Avatar billede clokspl Nybegynder
07. november 2002 - 21:54 #5
det forstår jeg ikke! Alle computere har en Ip hvis de er koblet til et TCP-IP netværk!
Avatar billede wipemazter Nybegynder
08. november 2002 - 08:40 #6
Jo, en computer får kun 1 IP, men serverne kan køre på forskellige porte og så er der ingen konflikter der.