Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 10:28 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Timeserver indstillinger

Hej Gutter,

I eventloggen på min W2K server (med AC, DHCP og DNS) står der at W32Time fejlede fordi jeg ikke har konfigureret en timeserver. Den foreslår at jeg konfigurerer den med "Net Time /setsntp:(server)"

Dels vil jeg gerne vide hvor det er jeg skal skrive denne kommando og hvad der skal skrives i stedet for "(server)".

Jeg ved det er en DOS kommando og at jeg derfor kunne skrive det i logon scriptet som et generelt script for serveren, men det virker som om det er noget jeg kan sætte op et eller andet sted i W2K at den skal gøre det automatisk når den starter, uden at er nogen der skal logge på.

Så kort og godt handler det om hjælp til at få min W2K server til automatisk, ved opstart eller mindst en gang om dagen, at hente tiden fra en timeserver på nettet og tilpasse serverens tid efter den.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 10:48 #1
Klik start - kør - indtast: Net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 10:49 #2
Hvis du har en anden udbyder end teledanmark så erstat ntp.inet.tele.dk med din udbyders tidsserver.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 11:01 #3
tak for svaret. Jeg vil prøve det, men det var ikke helt det jeg var ude efter. Det er et spørgsmål om hvor i W2K jeg kan indstille sådan en kommando så den køres automatisk når serveren startes, eller automatisk en gang om dagen. Men du skal nok få lidt point for dit svar hvis det virker.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 11:04 #4
Når du kører den kommando. Vil tiden automatisk blive opdateret jævnligt.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 11:06 #5
Grunden til at du får fejlen i event loggen er jo at serveren prøver på at synkonisere tiden, men i og med at du ikke har angivet en tidsserver kan den jo ikke dette.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 15:17 #6
schultze: Nu begynder du at komme frem til det jeg er ude efter: "..i og med at du ikke har angivet en tidsserver..."

Det er det jeg mener. Hvor og hvordan angiver jeg en tidsserver og hvilken kan/skal jeg i givet fald angive ?
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 15:21 #7
schultze: Inden du når at svare på min forrige kommentar kom jeg tila t tænke på om du mener at når jeg i en dos-boks angiver f.eks. "Net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk" så vil min server fremover hente tiden automatisk fra TDC's ntp.

Er det rigtigt ?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 15:27 #8
Nemlig :)
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 15:37 #9
Ok, det er fint nok. Det har jeg prøvet men i eventloggen står der "ntp server did not respond".

Jeg har sat timeserver = "time-A.timefreq.bldrdoc.gov" som er timeserver Atomtime programmet benytter. Du nævnte tidligere at det skal være min providers ntp server (ntp.inet.tele.dk). Er det kun den der vil virke eller burde den "time-A..." jeg har angivet også virke ?
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 15:38 #10
Hvem er din udbyder?
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 15:43 #11
Det vil jeg helst ikke fortælle her, men hvis det er vigtigt for at du kan hjælpe kan jeg sende dig en mail.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 15:43 #12
ok, min mail kan du se ved at klikke på mit brugernavn.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 15:44 #13
nb! når jeg pinger time-A.timefreq.bldrdoc.gov får jeg godt nok svar, så det undre mig at den ikke virker når serveren selv spørger, men det er måske noget med en firewall og den port min server spørger på ?
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 15:48 #14
ok, mail sendt
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2002 - 15:48 #15
sikkert.
Avatar billede sjensen Nybegynder
03. november 2002 - 16:05 #16
schulze: jeg takker for hjælpen. Nu er jeg klar over hvordan det gøres, og selvom det ikke virker (endnu) for mig, så var det det jeg spurgte om, og har fået svar på.

Tak for hjælpen.
Avatar billede anno Nybegynder
04. november 2002 - 11:20 #17
Hmmm..........Snakker med sig selv.....Hmmm anyway... Fik du den "time-A.timefreq.bldrdoc.gov til at virke?
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 11:22 #18
Ja det gjorde han. Grunden til det, uderover at han ikke havde angivet en timeserver, var at hans firewall blokerede den pågældende port.
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. november 2002 - 11:43 #19
anno: Ja jeg har fået det til at virke.

I en command boks har jeg, som schulze fortalte, skrevet "net time /setsntp:time-A.timefreq.bldrdoc.gov" og efterfølgende kunne jeg så se hvilken timesever min server forventer ved at skrive "net time /querysntp"

Mit problem var så at min firewall er lukket på alle porte ud, andre end dem jeg normal bruger og ping (der bruger port 13) var åbnet så den virkede. Men når serveren ved opstart spørger efter timeserveren bruger den port 123 og den var lukket. Efter at jeg fik den med (og venteede 30 minutter som er den tid min firewall blokkerer uåbnede porte) så virkede det fint nok.
Avatar billede anno Nybegynder
04. november 2002 - 17:12 #20
Men hvad er forskellen på om du henter tiden hos:
Net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk
eller hos:
Net time /setsntp:time-A.timefreq.bldrdoc.gov
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2002 - 17:16 #21
Mange udbydere tillader kun at det er deres kunder der tilslutter til deres timeserver.
Derfor. :)
Avatar billede sjensen Nybegynder
04. november 2002 - 17:17 #22
Det ved jeg faktisk ikke. Men jeg er ikke kunde hos tdc og har hidtil brugt den anden via Atomtime, så derfor ville jeg hellere bruge den. Jeg går ud fra at det vel i grunden er lige meget, sålænge den pågældende timeserver svarer tilbage.
Avatar billede renehansen Nybegynder
29. marts 2003 - 18:06 #23
Hvordan ser jeg om den svarer, vi er kunde hos TDC, og jeg har lige kørt kommandoen "Net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk". Men tiden står stadig som 12.02 nede i hjørnet. jeg ændrede tiden lige inden jeg kørte kommandoen for at se om den synkroniserede ???
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2003 - 22:59 #24
Tiden ændres ikke når kommandoen køres, men ca. 1 gang i døgnet.
Avatar billede bootie Nybegynder
15. oktober 2003 - 22:06 #25
hmmm..
Sidder også lige og bakser med atomuret en net time.
Hvornår kan man så se om den har kørt?
og kan man slet ikke FORCE den til at opdatere tiden?
Der må da være een eller anden service eller noget man kan restarte
Avatar billede anlsoft Nybegynder
04. april 2004 - 17:58 #26
Net time /setsntp:ntp.inet.tele.dk /set /yes

Ellers virker det ikke, så fortæller den bare tiden på den server, /set/yes  skal med
Avatar billede bootie Nybegynder
04. april 2004 - 20:42 #27
anlsoft:
Hvis jeg prøver at skrive den linie i en command prompt skriver den at den ikke kan finde noget time-server.

Kan vi tage den helt fra bunden?
Hvordan sætter man sin Win2k til at indstille sig fra et atom ur?