Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 10:55 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Egen mailserver på TDC linie.

Hvordan får min mail server til at virke på en TDC linie? Kører med en Exchenge 2000 hvis det betyder noget?
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 10:57 #1
Hvad mener du?
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 10:58 #2
Kan ikke modtage mails fordi TDC har lukket port 25...
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 10:58 #3
Er du bag en router?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2002 - 10:59 #4
TDC lukker tilsyneladende for port 25 på nogle af deres adsl forbindelser af sikkerhedsmæssige årsager.
Prøv at søge på eksperten på tdc og port 25, så skulle du kunne finde en løsning på det problem.

Derudover skal din mail server have det ip nummer der høre til mailserveren. Det skulle du have fået opgivet fra TDC da du købte din forbindelse.
Du har selvfølgelig også brug for et domænenavn og en dns opsætning. Det sidste kan du selv gøre gennem www.gratisdns.dk eller du kan købe det sammen med dit domæne
Avatar billede postndk Nybegynder
01. november 2002 - 11:00 #5
Du skal sætte en sekundær mailserver ind i dns-record og det gøres således :
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

så skulle det virke, det virker hvertfald for mig
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:03 #6
Jeg har gratisdns som nameservere, og har gjort som de står på TDC hjemmeside, routeren skulle der være åben i. Så kan ikke helt se problemet...
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:04 #7
Har du så smtp kørende på Exchange?
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:06 #8
Ja exchange kører som den skal, alt virker...
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:07 #9
Kan du fra en lokal maskine telnet ip 25?
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:07 #10
ja...
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:09 #11
Tja så er det da skummelt... Har du en ip man kan prøve det på eller? Så man kan se om man kan externt?
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:10 #12
Kan ikke externt, det er jo det hele problemt er, TDC har lukket port 25 generalt på alle deres forbindelser...
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:11 #13
Hmmm! Jeg har ellers ingen problemmer med at telnette eksternt til port 25 på min hjemme maskine! Sikker på den er åben i routeren? Evt. firewall :)
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:16 #14
Alt er åbent som det skal, har checket det op til flere gange...
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:17 #15
Jeg er blank!
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:19 #16
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:20 #17
Øhh... ?
Avatar billede olly Nybegynder
01. november 2002 - 11:21 #18
Det som postndk skriver:

domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.
Avatar billede pjatmadsen Nybegynder
01. november 2002 - 11:21 #19
Har jeg skrevet tidligere, har gjort hva TDC har beskrevet, det virker bare ikke...
Avatar billede ricky Nybegynder
01. november 2002 - 11:42 #20
Jeg har en Exchange server kørende på TDC ADSL.

Det var rimelig smertefrit at få sat op...

Af hvad jeg sådan lige kan finde på som du kan checke:

- at du rent faktisk har en fast IP

- at du I routeren sørger for at port 25 routes til serveren via NAPT - alternativt at du bruger Host Mapping/NAT i routeren - og dermed får routet AL trafik over til serveren (jeg har ikke selv prøvet med NAPT - men bruger NAT - fordi at det er det nemmeste og vi har en firewall)

- at
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk

er defineret fuldstændig korrekt - men det går jeg ud fra at du har checket 25 mio. gange (sådan ca.)

Og så husk:

- at du kun kan modtage post hvis mailadressen rent faktisk er oprettet på din egen server
- at mail'en vil bounce hvis din router kører (som indeholder IP nummeret) - også selv om serveren ikke kører! - så derfor HUSK at tage strømmen fra routeren/ADSL modemmet - hvis serveren ikke kører... hvis du husker dette - vil mail'en blive opbevaret hos TDC indtil at IP'en er tilgængelig igen.

Hvis alt ovenstående er i orden - så fortæl lige præcis hvilken fejlmeddelse du får når du prøver at sende til serveren...