Avatar billede ripley Nybegynder
31. oktober 2002 - 12:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Java-certificering??

Nu må I lige hjælpe mig. Efter ½ års ledighed som web-udvikler er jeg ved at springe ud af vinduet af bar frustration over, at jeg ikke kan få job. Men jeg har besluttet at gøre noget drastisk ved sagen: jeg kunne godt tænke mig at blive Java-certificeret, selvom jeg godt ved, det koster en hel del - og selvom jeg evt. selv skal betale!!

Er der nogen, der ved, hvor man kan henvende sig for at få et godt Java-kursus, der virkelig *er* noget - hvor man bagefter kan betragte sig selv som certificeret?
Og jeg vil også lige spørge: mon det overhovedet øger mine chancer for at få job? Eller skal jeg prøve at satse på noget helt andet?
Avatar billede disky Nybegynder
31. oktober 2002 - 12:59 #1
Jeg tror ikke du skal regne med en certificering alene hjælper, en mere dybdegående uddannelse ville tværtimod nok hjælpe.

FOlk med kortere og ikke teoretisk uddannelser som f.eks. datamatikere har det meget svært i øjeblikket, hvorimod ingeniøre og dataloger ikke har de samme problemmer.
Balladen er at der er for mange med for lidt dybdegående erfaring.

Men en certificering er bare en prøve, som koster ca 1500,- som du kan tage om en uge hvis du vil. Et java kursus afholdt af et prof. firma koster en bondegård, du kan godt regne med 15-20 tusinde for en uges kursus !

Kig på www.sun.dk der kan du finde steder der afholder eksamen, men pas på nogle steder tager mere end gebyret for eksamen.
Avatar billede martin_schou Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:04 #2
Bare for at være nysgerrig - er der så nogle steder, hvor man kan læse op på, hvad man skulle kunne, for at blive certificeret?
Avatar billede disky Nybegynder
31. oktober 2002 - 13:22 #3
Køb den øverste bog på denne side:
http://www.disky.dk/books.htm

Bestil gerne via den link der er på siden :-)

Det er en af de absolut bedste java certificeringsbøger der findes på markedet.
Avatar billede sago Nybegynder
31. oktober 2002 - 23:12 #4
Disky, hvordan definerer du en ikke teoretisk og en teoretisk uddannelse? Jeg synes nu der er masser af teori på Datamatiker uddannelsen...
Avatar billede disky Nybegynder
01. november 2002 - 06:40 #5
i forhold til dataingeniør og datalogi er teorien meget tynd.
Jeg udtaler mig på grundlag af den information jeg har fra andre datamatikere, jeg er selv data ingeniør og arbejder næsten udelukken sammen med dataloger, og en enkelt datamatiker.

Husk også ar den mængde tid en datamatiker reelt bruger på computer orienterede ting er noget lavere end ingeniør/datalogi
Avatar billede sago Nybegynder
01. november 2002 - 08:10 #6
Ja, det tager kortere tid at blive datamatiker - men at kalde den ikke-teoretisk synes jeg er helt forkert...
Avatar billede disky Nybegynder
01. november 2002 - 08:20 #7
okay, forkert valgt ord.

Teoretisk tynd i forhold til de andre så.

En datamatiker er ikke uddannet til at løse store design mæssige opgaver, som en datalog/ingeniør er, men mere gearet til selve programmeringen af tingene bagefter.

Nu er der sikkert nogen der farer op og siger de har lært systemudvikling osv, men til store tunge opgaver kræves der meget teori, jeg har heller ikke nok teori som ingeniør til at løse dem, og må så punke en datalog for hjælp.
Avatar billede martin_schou Nybegynder
01. november 2002 - 09:29 #8
Jeg vil nu stadig ikke give dig helt ret Disky.

Jeg er selv uddannet datamatiker, og den skole, hvor jeg er uddannet, lægges der betydeligt mere vægt på udvikling og design end på programmering; deres "mål" med eleverne er personer, der kan fungere som bindeled mellem programmører og udviklere/designere. Andre skoler lægger vægt på andre ting i uddannelsen. Datamatikere har til en vis grad samme basis, men at skære dem over én kam, er lidt i stil med at skære ingeniører over én kam, selv om der er knapt så meget forskel på datamatikere.

Men jo, jeg mangler da en del teori, som uddannelsen ikke har kunnet give mig, fordi den er for kort.
Avatar billede disky Nybegynder
01. november 2002 - 09:58 #9
Din sidste kommentar er hele pointen, en datamatiker er ikke teoretisk uddannet.

Du siger de er bindeledet imellem programmører og designere.

Udviklerne/designerne er ingeniørerne og dataloger.
datamatikerne er bindeledet siger du.

hvem er så programmørerne ?

Mit bekendt er datamatikerne 'kode slaverne' ihvertefalde de steder hvor jeg har arbejdet.
Avatar billede martin_schou Nybegynder
01. november 2002 - 10:14 #10
Disky:
Afhængigt af hvor "tæt på metallet" man designer, kan man nøjes med at bruge 1.-semester data* som kodeslaver.

Derudover er der mange programmører, der har betydeligt mere kendskab til et sprogs finurligheder end folk med fine uddannelser, men som ikke kan designe sig ud af en telefonboks, men som så tilgengæld kan finde store huller i de "fine idéer", som udviklerne laver.
Avatar billede disky Nybegynder
01. november 2002 - 10:53 #11
martin:
Jeg kender også dataloger/ingeniøerer der kan løbe totalt om hjørner med datamatikere uden problemmer.

Men det ændre ikke på at datamatikere IKKE er uddannet til design/udvikling osv. De er uddannet til at programmerer og lidt af det andet.

Husk hverken du eller jeg er den 'normale' type nørder.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2002 - 10:19 #12
Det er ikke mit indtryk, at der i Danmark er ret mange
virksomheder, som ligger stor vægt på certificering.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2002 - 10:27 #13
M.h.t. uddannelser så tror jeg ikke på, at man
kan lære at designe store systemer på nogen form
for skole eller universitet. Det kræver erfaring.

Det en længere videregående uddanelse giver de
studerende er noget teoretisk baggrund og en større
værktøjs-kasse.

Den teoretisk baggrund kræver normalt en pæn
portion matematik. Ikke altid særligt morsomt.
Men nødvendigt.

En af datalogi studiets styrker er, at de kommer
igennem mange forskellige programmerings-sprog.
Hvilket giver en meget bedre forståelse for
programmering generelt og forskellige måder at
løse problemer på, end ved kun at lære et enkelt
sprog.
Avatar billede ripley Nybegynder
10. november 2002 - 14:36 #14
Øh....der er da vist gået noget galt her? Der står kun "0" som navn ud for samtlige indlæg??!! Og jeg kan ikke acceptere andet end "0"'s svar?
Avatar billede genvej Nybegynder
01. december 2002 - 23:15 #15
som datalog vil jeg sige.... helt enig med arne, og helt uening med disky...