Avatar billede psyco01 Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Baggrundsfarve i billede

Jeg er igang med at lave et forside billede til en html side med farven (i html kode) #BAB6A6 .
Jeg arbejder i Photoshop 6.0, og hver gang jeg eskporterer et billede med den farve ud som JPG, PNG eller GIF billede bliver farven ændret, og billedets farve passer således ikke til baggrundsfarven i HTML dokumentet. Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede psyco01 Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:23 #1
Er det noget med at jeg i Photoshop skal tilføje farven til et indeks i JPG eller GIF filen? Hvordan gør jeg det?
Avatar billede cdc Novice
29. oktober 2002 - 23:26 #2
lav en gif/jpg/png med samme bg farve som bg på siden i 20x20 px. Så snart du laver en jpg ok kompriemerer denne vil den se mærkelig ud, se den zoomet ind, der er som regel en masse prikker som skal udjævnes.
Gif laver den om til en andnen farve og derfor skal du således gemme den som gif, lukke åbne den igen og derefter finde farvekoden når du har sadt den til flere farver en de 256
Avatar billede psyco01 Nybegynder
29. oktober 2002 - 23:33 #3
Hvad for noget? Det forstod jeg ikke en bjælde af.
På newz.dk der bruger samme baggrundsfarve har de lavet billeder (GIF) med den farve jeg ønsker at bruge... Hvordan har de gjort det?
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 00:10 #4
Jeg har afprøvet din farve kode på et Photoshop billede lagt ind på en html side med samme baggrundsfarve det virker de får samme farve.
Jeg gemte billedet som gif med selektiv-farve

Kunne være photoshop der er indstillet forkert. Prøv evt. at smide preference-filen ud.

Eller måske kan du få gode råd her http://www.computer-darkroom.com/ps7-colour/ps7_2.htm
Avatar billede cdc Novice
30. oktober 2002 - 00:13 #5
er på vej i seng, men sig mig hvilken bg den skal have i hex, så kan jeg fortelle dig hvad du skal gøre for at den virker i jpg f.eks.
Hvis du laver et jpg billed med en hex ukomprimeret, vil den når du komprimerer det, indeholde en del prikker i forskellige farver for at danne denne farve, og derved bliver den anderledes, det samme med gif, laver du den i høj opløsning med samme hex verdi, og gemmer den efterfølgende som gif, og i de 256 farver, bliver farven som regel også en anden.

Er måske kringlet forklaret er også på vej i seng. Hvis du ikke har fået svar inden i morgen, kigger jeg på det igen i vågen tilstand :o)
/cdc
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 00:20 #6
cdc>> Holder ikke i dette tilfælde jeg har gemt en gif som bliver nøjagtig ens fra photoshop og med baggrunden i samme farve på en html side.

Kun hvis jeg slår til at giffen skal være i websikkerfarve bliver farven anderledes. Både som selektiv, adaptiv og perceptual bliver farven ens.
Avatar billede nadine Nybegynder
30. oktober 2002 - 03:15 #7
Hvad med at gøre den del af billedet du vil have samme farve som baggrundsfarven transparent?
Så behøver du heller ikke redigere billedet hvis du pusler med at skifte baggrundsfarve.

Bare en alternativ idé.

/Nadine
Avatar billede psyco01 Nybegynder
30. oktober 2002 - 08:46 #8
Jeg kan ikke gøre baggrunden transparent da jeg har et halvgennemsigtigt lag.
Ikke noget af det i har foreslået har virket indtil videre, desværre.

Hvis jeg laver et gif billede med en enkelt farve (baggrundsfarven) virker det som det skal, men så snart jeg prøver at konvertere det originale som indeholder en del flere farver skrotter den baggrunden for en anden farve.
I kan se problemet her: http://www.kredsen.dk/bg.htm
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 11:26 #9
Nej jeg kan ikke se problemet dit billede har den farve du har skrevet koden for som baggrundsfarve og på din side kan jeg ikke se forskel på billedets baggrundgrund og din hjemmesides baggrund. Heller ikke hvis jeg downloader dit billede og sætter det ind på en ny htmlside med den baggrundsfarve som du beskriver #BAB6A6.
Avatar billede psyco01 Nybegynder
30. oktober 2002 - 11:32 #10
Hmm... Jeg har lige observeret at fejlen kun ses i 16 bit farver... I 32 bit kan man ikke se nogen forskel på baggrunden og billedet...
Nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre for at det er optimeret både til 32 bit og 16 bit?
Avatar billede spe Nybegynder
30. oktober 2002 - 15:16 #11
Jeg kan godt nok heller ikke se forskel i 16-bit men kan være at din farve dur på Mac og ikke på PC i 16-bit.
Men et foreslag kunne være at du valgte en anden farve indenfor de websikre farver.
Avatar billede dysp Nybegynder
07. november 2002 - 20:22 #12
Pga. af din farve-opsætning (eller hvad det nu hedder - 16bit osv osv osv..)
Avatar billede psyco01 Nybegynder
09. november 2002 - 15:14 #13
har ikke foretaget ændringer i billedet.
Lukker den nu