Avatar billede disk Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:46 Der er 13 kommentarer

2XOS spørg hvilket!!

Jeg sidder ved en PC, som der er win XP på 1 harddisk og win2k på en anden.
Hvorfor kommer den ikke med valgmuligheden mellem de 2 OSer?
Hvis jeg skriver at den skal boote først på HDD00 botter den på den anden hvis jeg skriver HDD01 så gør den det på den anden.
Hvordan fixer jeg lige det?
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:49 #1
du skal ind og rette i din boot ini fil
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:50 #2
du skal angive begge OS i den
Hvis du bruger XP´s bootloader kan jeg godt lige paste min boot.ini, hvis det er, så kan du selv sætte det ind i din, så du kan boote begge systemer
Avatar billede disk Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:53 #3
Det lyder godt, gider du smide den boot.ini op?
Men hvor finder jeg denne fil?
Jeg kan ikke finde den.
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:55 #4
Højreklik på denne computer -> egenskaber -> advanceret -> start og gennoprettelse -> indstillinger -> og så under system start kan du redigere i start op indstillingerne
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:56 #5
du skal ind og sætte op, så du kan se alle skjulte systemfiler.
så ligger den i roden til dig system

[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00 [VGA mode]" /basevideo /sos
Avatar billede disk Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:56 #6
Det kender jeg godt, men der kan jeg ikke ændre.
Har fundet den boot.ini nu:)
Hvad skal jeg skrive?
lige nu står der:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:57 #7
nu er det her blot for en NT maskine ;)

Så skal du blot ændre på tallene i parantes, efter hvor dit OS ligger
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 11:57 #8
du skal lige slå skrivebeskyttelsen fra
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:00 #9
Du skal ændre det i begge styresystemmer. Det nytter næmlig ikke noget at xp vil have den øverst på listen og det vil 2000 også. Prøv i det syresystem du kan starte op i at sætte det til det modsatte styresystem
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:02 #10
self ;O) Havde jeg lige glemt at skrive, hehe
Avatar billede disk Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:20 #11
Nu er jeg forvirret, skal jeg skrive det samme i begge os's boot.ini?
Avatar billede fido82 Nybegynder
27. oktober 2002 - 12:27 #12
kan du boote dem nu da ?
Avatar billede disk Nybegynder
27. oktober 2002 - 19:58 #13
Jamen der er ingen problemer i at boote op på 2k, men det er der med XP, den brokker sig over stien.
Har prøvt meget, at sætte rdisk, disk og partition til forskelligt og til spørgsmåls tegn osv.... men ka ik hitte ud af det?