Avatar billede geekpower Nybegynder
24. oktober 2002 - 21:12 Der er 8 kommentarer

Opstilning af netværk

Hejsa, jeg har lidt af et problem...
Jeg har 3 computere som jeg skal have sat i netværk.... Men hvis jeg skal trække netværkslednig skal det gå hen over loftet....skal så være 30 meter...kan man det, kan man evt. opdele det undervejs, og er det så evt. godt, og kan man så det når det er på et loft med skiftende varme og fugtighed...trådløs er jo meget dyrt, i hvert fald hos tdc...man kan vel ikke selv købe ngoet der virker og som er billigt og som kan klare hele huset`??? forslag til hvad man kan gøre?? hvilke kabler skal man købe.

PS: undskyld den dårlige formuleren/opstiling..
Avatar billede schnitz_dk Nybegynder
24. oktober 2002 - 21:13 #1
du kan lave det op til 90 meter uden problemer... jeg har lige trukket et på 65 på mit arbejde det virker perfekt.. :) det ligger hen over spær på taget...
Avatar billede rkhdk Nybegynder
24. oktober 2002 - 21:14 #2
du kan trække alm netværks kable (UTP Cat 5) ca 100m MAX uden problemer..
det du skal tage højde for er om kablet kommer til at ligge ved siden af andre el kabler osv.. da de kan/vil udsende EMI (elektroniks støj) og kan evt forringe dit data signal...
Avatar billede schnitz_dk Nybegynder
24. oktober 2002 - 21:15 #3
tag og køb alm. netkabel ved din elektrikker og få ham til at montere stik..evt. eller køb selv en tang og lav stik på kablet når det er trukket, tang 96 kr. kabel 400 kr.. ved selvfølgelig ik hvad din elektrikker tager for det..men jeg kom af med det for mit kabel ... stik kostede 4 kr pr stk...
Avatar billede geekpower Nybegynder
25. oktober 2002 - 09:16 #4
Hvor kan man købe kablerne (Nettet)?? Jeg har ikke kunnet finde nogen steder hvor de har over 15 meter...
Avatar billede cazoo Nybegynder
25. oktober 2002 - 09:50 #5
http://www.kabelshop.dk/

vælg -> netkabler --> UTP/CAT5E    Et stykke nede på siden er der en der hedder KUNDE SPECIFICEREDE LÆNGDE XXXXXX....

Det skulle vist kunne gøre det....

her er der en guide til hvordan du sætter det sammen... http://www.mikkelb.dk/patch.htm
Avatar billede maniacdog Nybegynder
25. oktober 2002 - 15:15 #6
Hvis du er sikker på længden så køb den færdige løsning. Et ordenligt kabel men så slipper du for selv at skulle sætte stik m.m. på.

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1614597924

40. netkabel.

Nu kan der jo blive stegene hedt på et loft og frysende koldt. Så jeg ved faktisk ikke pt. hvad sådan et kabel kan tåle - men hvis du har mod på det kan der jo ikke ske andet end at prøve, virker det ikke en dag så er det nok kablet...
Avatar billede geekpower Nybegynder
25. oktober 2002 - 17:04 #7
Kunne ikke finde den der Kunde Specifiverede længde....

Men hvad hedder de kabler jeg skal have.... jeg skal bare have 2 kabler til netværk men der står alt muligt med cross og alt muligt stads...hvad skal man bruge...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
26. oktober 2002 - 10:33 #8
Hvilket netkort har du ?
Jeg går ud fra du har et netkort med en RJ45 port (En lille firkantet en med 8 benforbindelser, og stikket (på kablet) har en lille tap.
(Se evt. Cazoo's link)

Og hvis det er tilfældet som jeg mener det er, så kan du købe det kabel jeg har angivet oven for.

Det skal lige siges AT,
har du tænkt dig at det skal gå direkte fra én pc til én anden, dvs. UDEN hub eller switch!!
Så skal du bruge et krydset kabel, også kaldet crossed.

Har du tænkt dig at sætte en hub eller en switch op skal du bare bruge et lige igennem kabel!