Avatar billede piller Nybegynder
24. oktober 2002 - 11:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Celeron køler på K5?

Hejsa

Jeg har en gammel K5 133, som jeg godt kunne tænke mig at sparke lidt liv i igen, men jeg mangler en køler til den, jeg har dog en Intel Celeron køler til at ligge som jeg fik med da jeg i sin tid købte en Celeron 466 mhz.

Mit spørgsmål er nu om jeg kan benytte mig af den køler til min K5 cpu, om volt osv videre passer. Køleren passer fint ned på soklen, den går helt normalt på.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2002 - 11:29 #1
Hvis køleren passer er det jo bare at slutte blæseren til.

Der er ikke sket ændringer i voltstyrken på blæsersiden siden ruder konge var knægt.

Om ikke andet er det eneste du risikerer at blæseren brænder af.
Avatar billede proc Nybegynder
24. oktober 2002 - 12:12 #2
Ja, det kan du sagtens. En blæser i en computer er altid 12v. Det er en meget farlig generalisering, men det er faktisk meget tæt på at være rigtigt! Jeg rodede lidt i nostalgi-kassen og fandt en blæser fra en CPU, dateret 79-02.16. Gæt selv: 12v 0,14A. Det eneste sted jeg har set "forkerte" blæsere, er faktisk på embeddede computere i lastbiler (og en enkelt gang på en kutter)...

Den eneste forskel der er på CPU-kølere - udover støjniveau, køleeffekt, udseende osv. - er faktisk hvordan de monteres (og med hvilket tryk).
Og den eneste udvikling der er sket er bedre termisk ledende materialer og designs, efterhånden som ydelsen (og dermed den afsatte effekt=varme) er steget. Og så er der kommet en styring til: på nyere kølere (og sikkert også din) er der en tredie leder. Udover sort (nul) og rød (+12v) er der kommet en gul ledning til. Denne ledning sender en impuls, for hver gang blæseren har kørt en omgang. På denne måde kan bundkortet måle hvor hurtigt blæseren kører...
Og som du sikkert har opdaget er monteringen den samme på en Socket7 (eller mere korrekt Super7) og Socket370. Der er derfor intet til hinder for at bruge køleren.
Men det er faktisk ikke sikkert du behøver blæseren! Din K5 var faktisk en af de første processorer hvor man begyndte at bruge blæsere, og mange konstruktører valgte i stedet at montere en større passiv køleribbe.
En Celeronprocessor afgiver meget mere varme end din gamle K5, og hele konstruktionen af køleren er derfor meget mere effektiv. Så du kan sandsynligvis fint undlade at montere blæseren på bundkortet - og stadig køle processoren effektivt nok - udviklingen har gjort at din forholdsvis lille køler er lige så effektiv uden blæser som de helt store køleribber var da din CPU var ny...
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2002 - 12:37 #3
For lige at være en flueknepper er Socket7 og Socket Super7 ikke det samme. Super7 kører med 100 MHz FSB, hvor Socket 7 var med 66 MHz.
Avatar billede proc Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:04 #4
el_barto>> Du har fuldstændig ret, der er tale om to forskellige FSB-frekvenser. Jeg tillod mig blot at gå ud fra at der er tale om et Super7 bundkort, da mange 66Mhz-bundkort ikke understøtter at AMD kører 2xfrekvens og derfor ikke kan "lave" 133Mhz til K5-133 (i hvert fald ikke uden BIOS-opdatering). Der er dog også mange kort som gør, og det kan derfor godt være en "gammeldags" Socket7. Der er ingen forskel på selve soklen, det er altid en Socket7, og betegnelsen Super7 markerer blot at chipsettet er i stand til at køre 100Mhz FSB. Det er i øvrigt ligegyldigt, da soklernes fysiske udformning er ens, og vi må gå ud fra at processoren kan køre i bundkortet. Spørgsmålet gik jo ikke på bundkort/processor, men udelukkende på køler/processor.

Men i et ekspert-debat-forum er det vel altid godt at få kneppet nogle fluer... ;)
Avatar billede proc Nybegynder
24. oktober 2002 - 13:05 #5
Ups, jeg skrev vist en CPU-blæser fra´79! Jeg mente selvfølgelig en PSU-blæser...
Avatar billede piller Nybegynder
24. oktober 2002 - 18:44 #6
Tak for det fyldestgørende svar, så vil jeg tage chancen og starte skidtet og se om der stadig er liv i dyret :D
Avatar billede proc Nybegynder
24. oktober 2002 - 23:22 #7
Selv tak :) Der er sikkert stadig liv, flere af de helt gamle CPU-er er en del mere sejlivede end nutidens "skidt" - men man bliver overrasket over HVOR forvent man egentlig bliver med hastighed...